Den som för ett investeringssparkonto ska beräkna en schablonintäkt och lämna kontrolluppgift för detta.
Nytt: 2024-12-17
Från och med 1 januari 2025 införs en skattefri grundnivå på 150 000 kronor för det sammanlagda sparandet en person har på investeringssparkonto, kapitalförsäkring och PEPP-produkt. De nya bestämmelserna införs i 42 kap. 48 § IL. Detta har ingen påverkan på de uppgifter som ska lämnas i kontrolluppgift
För att förenkla för den som har ett investeringsparkonto finns det en kontrolluppgiftsskyldighet för schablonintäkt på denna typ av konto (prop. 2011/12:1 s. 378). Bestämmelserna om kontrolluppgifter för schablonintäkt för ett investeringssparkonto finns i 22 kap. 16 § SFL. Reglerna om hur schablonintäkten beräknas finns i 42 kap. 36–42 §§ IL. Det finns vissa grundläggande bestämmelser om kontrolluppgifter. Exempelvis ska kontrolluppgiften lämnas vid samma tidpunkt som övriga kontrolluppgifter i inkomstslaget kapital.
Kontrolluppgift ska lämnas av den som för eller har fört ett investeringssparkonto (22 kap. 16 § andra stycket SFL).
Investeringssparkonton kan bara föras av ett investeringsföretag (5 § ISKL).
Investeringsföretaget ska lämna kontrolluppgift för obegränsat skattskyldiga fysiska personer och dödsbon som någon gång under året har haft ett investeringssparkonto och där det finns en schablonintäkt att redovisa.
Ett investeringssparkonto kan aldrig innehas av mer än en person varför det aldrig blir aktuellt att ange någon andel av ägandet eller liknande (9 § ISKL).
Det är bara obegränsat skattskyldiga som ska redovisa inkomst av schablonintäkt. Det innebär även att det inte finns någon kontrolluppgiftsskyldighet för schablonintäkt för ett investeringssparkonto som innehas av en begränsat skattskyldig. Är personen obegränsat skattskyldig bara en del av året ska personen redovisa inkomst av schablonintäkt för denna tid och kontrolluppgift om schablonintäkt lämnas på denna del.
Skatteverket anser att investeringsföretaget inte heller ska lämna kontrolluppgift för en begränsad skattskyldig om schablonintäkt på andelar i en värdepappersfond eller specialfond om dessa förvaras på ett investeringssparkonto. Se punkt 7.1 Skatteverkets ställningstagande om kontrolluppgiftsskyldighet för schablonintäkt och överföring till ett investeringssparkonto.
Om en begränsat skattskyldig har ett investeringssparkonto ska uppgiftslämnaren lämna kontrolluppgift på samma sätt som för en vanlig depå dvs. uppgifter lämnas om ränta, utdelning, avyttring m.m. Du kan läsa mer om dessa regler under avsnitten om kontrolluppgifter för ränteinkomster, avkastning på delägarrätter och avyttring.
Uppgiftslämnaren räknar ut schablonintäkten genom att multiplicera ett kapitalunderlag med statslåneräntan vid utgången av november året före beskattningsåret + 1,00 procent. Som lägst ska kapitalunderlaget multipliceras med 1,25 procent (42 kap. 36 § IL).
Kapitalunderlaget är en fjärdedel av dels värdet av sparandet vid ingången av varje kvartal, dels inbetalningar och överföringar av finansiella instrument som har gjorts till investeringssparkontot under respektive kvartal (42 kap. 37 § IL).
Skatteverket har besvarat ett antal frågor om hur reglerna om investeringssparkonto ska tillämpas vid hanteringen av ett konto hos investeringsföretaget och frågor om de kontrolluppgifter som ska lämnas avseende schablonintäkt och överföring till ett investeringssparkonto. Se Skatteverkets ställningstagande om kontrolluppgiftsskyldighet för schablonintäkt och överföring till ett investeringssparkonto.
Kontrolluppgift om schablonintäkt ska lämnas på blankett KU30 (formulär SKV 2312). Vissa gemensamma regler gäller för kontrolluppgifter i kapital. Uppgiftslämnaren ska bl.a. ange specifikationsnummer samt identifikationsuppgifter på uppgiftslämnare och den uppgiften avser.
På kontrolluppgiften om schablonintäkt lämnas uppgift om storleken på schablonintäkten, eventuell avdragen utländsk skatt och depånumret på investeringssparkontot.
Om investeringssparkontot innehas av en begränsat skattskyldig ska alla intäkter redovisas på vanligt sätt. Det innebär att uppgifter om ränta, utdelning och annan inkomst liksom avyttring av delägarrätter och fordringsrätter istället lämnas på andra blanketter.