Områden: Fastighetstaxering

Löpnr: SKV A 2024:8

Skatteverket beslutar med stöd av 3 kap. 6 § fastighetstaxerings­förordningen (1993:1199) följande allmänna råd om

dels riktvärdeangivelser för varje värdeområde avseende hyreshus och ägarlägenheter och tomtmark till dessa (1),

dels värden i tomtvärdetabellen för tomtmark till hyreshus och ägarlägenheter enligt bilaga 1,

dels relativa kapitaliseringsfaktorer för bostäder och lokaler i HK­tabellen enligt bilaga 2,

dels rekommenderade genomsnittshyror för bostäder, kontorslokaler och butiker (2),

dels övriga grunder för taxeringen och värdesättningen enligt följande.

1 Värderingsenhet avseende hyreshus och ägarlägenheter

Byggnad under uppförande

Av 6 kap. 2 § fastighetstaxeringslagen (1979:1152) framgår bl.a. att varje hyreshus och ägarlägenhet med värde av minst 50 000 kr ska utgöra en värderingsenhet. Är ett hyreshus inrättat för både bostäder och lokaler ska enligt 6 kap. 3 § fastighetstaxeringslagen bostadsdelen och lokaldelen utgöra skilda värderingsenheter. Vidare får indelning av bl.a. hyreshus ske i två eller flera värderingsenheter om det underlättar värderingen.

Allmänna råd:

För hyreshus under uppförande bör bostadsdel och lokaldel utgöra särskilda värderingsenheter.

1.2 Del av hyreshus som inte täcks av definitionen

Av 2 kap. 3 § första stycket fastighetstaxeringslagen framgår att byggnadstypen ska bestämmas med hänsyn till det ändamål som byggnad till övervägande del används på.

Allmänna råd:

För utrymmen inrättade och använda som industribyggnad, övrig byggnad eller specialbyggnad och som inryms i ett hyreshus bör värdefaktorn lägenhetstyp bestämmas till lokal. I första hand bör sådana utrymmen ingå i samma värderingsenhet som hyres­husets övriga lokaler. Om byggnadsdelen inte lämpligen kan värderas enligt den för lokaler föreskrivna värderingsmetoden, bör detta beaktas genom justering för säregna förhållanden.

2 Klassificering av värdefaktorer för hyreshus och ägarlägenheter

2.1 Värdefaktorn lägenhetstyp

Av 9 kap. 3 § fastighetstaxeringslagen (1979:1152) framgår bl.a. att värdefaktorn lägenhetstyp ska bestämmas med hänsyn till om värde­ringsenheten är inrättad för bostäder eller lokaler.

Av 12 kap. 1 § tredje stycket jordabalken framgår bl.a. att med lokal avses annan lägenhet än bostadslägenhet.

Av 2 kap. 3 § första stycket fastighetstaxeringslagen framgår att byggnadstypen ska bestämmas med hänsyn till det ändamål som byggnad till övervägande del är inrättad för och det sätt som byggnad till övervägande del används på.

Allmänna råd:

Som lokal bör indelas utrymmen som används för hotell- och pensionatsrörelse, varmed avses yrkesmässig verksamhet med ändamål att tillhandahålla tillfällig möblerad bostad. Bostad bör inte anses vara använd i hotell- eller pensionatsrörelse när bostaden tillhandahålls som ett led i verksamhet för vård, tillsyn eller utbildning.

När lägenhet som används viss tid av året för privat bruk och annan tid av året uthyrs för hotellverksamhet, bör det använd­ningssätt som motsvarar den övervägande delen av hyran vara styrande för klassificeringen.

2.2 Värdefaktorn hyra avseende bostäder och lokaler

Av 9 kap. 3 § fastighetstaxeringslagen framgår att med hyra avses bruksvärdehyra för bostäder och marknadsmässig hyra för lokaler. Hyran ska för värderingsenhet bestämmas med hänsyn till den genom­snittliga hyresnivån under andra året före taxeringsåret.

Av 10 § Skatteverkets föreskrifter (SKVFS 2024:8) om värderingen av hyreshus-, ägarlägenhets-, industri- och elproduktionsenheter vid 2025 års allmänna fastighetstaxering framgår att när uppgifter om faktisk årshyra för 2023 saknas för hela eller delar av värderingsenheten eller om värderingsenhetens beskaffenhet har förändrats efter 2023 så att årshyran har ändrats mer än vad som motsvaras av på orten normala hyresförändringar, ska den faktiska årshyran för ett senare år användas. I sådana fall ska det senare årets hyra omräknas till 2023 års nivå.

Av 11 § samma föreskrifter framgår bl.a. att till grund för värderingen av bostäder och lokaler ska i stället för faktiskt årshyra i vissa fall läggas jämförelsehyra. Med jämförelsehyra avses när bruksvärdehyra respektive marknadsmässig hyra ska bestämmas till vad som gäller för likvärdiga bostäder och lokaler i värdeområdet.

Allmänna råd:

Omräkningstal när redovisad hyra avser hyresnivån 2024

När redovisad hyra för bostäder respektive lokaler avser hyresnivån 2024 bör hyran räknas om till 2023 års nivå med omräkningstalet 0,95 för bostäder och med 1,0 för lokaler.

Jämförelsehyra för bostäder och lokaler

Jämförelsehyra bör bestämmas med ledning av följande och i denna ordning:

hyresnivån för likvärdiga bostäder och lokaler inom hyres­huset,

hyresnivån för bostäder och lokaler i närliggande hyreshus när en tillförlitlig jämförelse kan göras,

av Skatteverket beslutade rekommenderade genom­snittshyror.

  • Om jämförelsehyra inte kan bestämmas med ledning av det som anges ovan i 1­­–3 bör jämförelsehyra bestämmas med ledning av de nivåer som anges i nedanstående tabell. Tabellen bör inte tillämpas för butik och liknande lokaler när det finns ett hyresområde för butik och lokaltypen finns särskilt uppräknad i värdeområdesbeskrivningen. I sådana fall bör hyran bestämmas till genomsnittshyran för butik.

Lokaltyp

  • Kontorshyra (butiks­hyran när sådan finns) för normhuset (2008) i aktuellt hyresområde
  • <1 500 kr/kvm
  • Kontorshyra (butiks­hyra när sådan finns) för normhuset (2008) i aktuellt hyresområde
  • ≥1 500 kr/kvm
  • Relativ hyra %
  • Bibliotek
  • 100
  • 701
  • Stormarknad (större lagerliknande lokal)
  • 100
  • 802
  • Motionslokaler
  • 100
  • 80
  • Biograf med modern standard och större samlingslokaler
  • 90
  • 80
  • Möbelförsäljning
  • 90
  • 705
  • Bilhandel
  • 90
  • 806
  • Biograf med äldre standard, eventuellt be­lägen delvis under mark
  • 50
  • 50
  • Verkstadslokaler
  • 60
  • 80
  • Lager
  • 50
  • 60
  • Butiker under mark belägna utanför cen­trum
  • 50
  • 50
  • Lokaler under mark dock inte butiker
  • 30
  • 40
  • Garage under mark och parkeringshus
  • 30
  • 30
  • Garage i markplan
  • 30
  • 40
  • Gårdsbutik på lantbruk
  • 40
  • 50

För kontorshyror mellan 1 500 och 2 145 kr/kvm bör relativ hyra vara 1 500 kr/kvm

2 För kontorshyror mellan 1 500 och 1 875 kr/kvm bör relativ hyra vara 1 500 kr/kvm

3 För kontorshyror mellan 1 500 och 1 875 kr/kvm bör relativ hyra vara 1 500 kr/kvm

4 För kontorshyror mellan 1 500 och 1 690 kr/kvm bör relativ hyra vara 1 350 kr/kvm

5 För kontorshyror mellan 1 500 och 1 930 kr/kvm bör relativ hyra vara 1 350 kr/kvm

6 För kontorshyror mellan 1 500 och 1 930 kr/kvm bör relativ hyra vara 1 350 kr/kvm

Hotell

Om jämförelsehyra för hotell inte kan bestämmas med ledning av det som anges ovan i 1–3 om jämförelsehyra för bostäder och lokaler bör jämförelsehyra bestämmas med ledning av följande. Relativa hyran gäller oavsett andel av konferensanläggning och utan beaktande av restaurangandel som är öppen för externa gäster. Nivåerna är angivna i förhållande till marknadsmässig hyra för kontorslokaler i värdeområdet (genomsnittshyra).

För hotell belägna i Stockholms kommun och Göteborgs kommun bör relativa hyran bestämmas till 80 procent.

För hotell belägna i Stockholms kranskommuner (5) bör relativa hyran bestämmas till 90 procent.

För hotell belägna i attraktiva turistlägen såsom fjällvärlden och kustnära orter bör relativa hyran bestämmas till 110 procent.

För hotell som är belägna i övriga landet bör relativa hyran bestämmas till 70 procent.

2.2.1 Uppvärmningskostnader och hushållsförbrukning av elektricitet mm.

Av 8 och 9 §§ Skatteverkets föreskrifter (SKVFS 2024:8) om värderingen av hyreshus-, ägarlägenhets-, industri- och elproduktions­enheter vid 2025 års allmänna fastighetstaxering framgår bl.a. att i årshyra ska ingå kostnader för uppvärmning, nedkylning, vatten och avlopp, fastighetsskatt och andra kostnader men inte avgifter för hushållsförbrukning av elektricitet och gas eller kabel-tv, bredband och liknande avgifter eller mervärdesskatt.

Allmänna råd:

Uppvärmning avseende lokaler

Om den verkliga kostnaden för uppvärmning inte är känd och kallhyra redovisats i deklarationen bör den faktiska årshyran korrigeras enligt följande.

Kostnaderna avser uppvärmning och ventilation samt kyla.

Kostnader för uppvärmning och ventilation

Värdeår

Kostnad kr/kvm lokalarea, LOA

2000–

50

1980–1999

65

1960–1979

85

–1959

110

Kostnader för kyla

Värdeår

Kostnad kr/kvm lokalarea, LOA

2000–

25

1980–1999

40

1960–1979

65

–1959

90

Om hyran har redovisats inklusive kostnaden för hushålls­förbrukning av el bör avdrag för kostnaden för hela riket uppskattas till 85 kr/kvm LOA.

Om hyran har redovisats exklusive kostnaden för vatten­förbrukning bör tillägg till hyran göras med 8 kr/kvm LOA.

Uppvärmning avseende bostäder

Om den verkliga kostnaden för uppvärmning inte är känd och kallhyra redovisats i deklarationen bör den faktiska årshyran korrigeras enligt följande.

Värdeår

Kostnad kr/kvm boarea, BOA

2000–

75

1980–1999

95

1960–1979

115

–1959

130

Om hyran har redovisats inklusive kostnaden för hushålls­förbrukning av el bör avdrag för kostnaden för hela riket uppskattas till 75 kr/kvm BOA.

Om hyran har redovisats exklusive kostnaden för vatten­förbrukning bör tillägg till hyran göras med 33 kr/kvm BOA.

2.3 Värdefaktorn ålder

Av 9 kap. 3 § fastighetstaxeringslagen framgår att värdefaktorn ålder ger uttryck för värderingsenhetens sannolika återstående livslängd och anges genom ett värdeår och, om särskilda skäl föreligger, genom åter­stående nyttjandetid. Värdeåret bestäms med hänsyn till värderings­enhetens nybyggnadsår, omfattningen av till- och ombyggnader samt tidpunkten för dessa. Om en byggnad indelas i flera värderingsenheter ska samma värdeår bestämmas för dessa.

Allmänna råd:

Har till- eller ombyggnad skett 2024 eller tidigare utan att detta har beaktats vid taxering bör en förnyad bestämning av värdeåret ske. Vad som sagts om till- eller ombyggnad bör gälla också i fråga om andra åtgärder som förlänger byggnadens livslängd. Med sådana andra åtgärder avses t.ex. omläggning av tak, fasadrenovering, installation av hiss och energieffektivisering såsom byte till mer energisnåla fönster samt installation av värmeväxlare.

Utgångspunkten vid bestämmandet av värderingsenhets värdeår bör vara att normala reparations- och underhållsåtgärder vidtagits. Reparations- och underhållsåtgärder bör endast beaktas till den del de förlänger värderingsenhetens återstående livslängd. Även om värderingsenheten har ett kraftigt eftersatt underhåll bör man bortse från kostnader för att uppnå ett normalt underhållsläge för byggnaden. Evakueringskostnader och hyresförluster till följd av ombyggnaden bör inte beaktas som ombyggnadskostnader. Detta bör även gälla kostnader för att avhjälpa sådana byggnadstekniska fel och brister som inte är att jämställa med modernisering.

Ombyggnadstillägg

Med ombyggnadstillägg avses den ökning av ett hyreshus sannolika återstående livslängd som uppkommer med hänsyn till gjorda om- och tillbyggnader. Genom ombyggnadstillägget beak­tas omfattningen och tidpunkten för till- eller ombyggnaderna.

Till- eller ombyggnadskostnadens storlek i förhållande till nybyggnadskostnaden

Omfattningen av till- eller ombyggnad bör hänföras till en av nedanstående tre grupper beroende på till- eller ombygg­nadskostnadens storlek i förhållande till nybyggnadskostnaden för ett hyreshus vid tiden för till- eller ombyggnaden.

Grupp 1:

Till- och ombyggnadskostnaden överstiger 70 procent av nybyggnadskostnaden

Grupp 2:

Till- och ombyggnadskostnaden utgör 20–70 procent av nybyggnadskostnaden

Grupp 3:

Till- och ombyggnadskostnaden understiger 20 procent av nybyggnadskostnaden

Nybyggnadskostnader

För beräkning av nybyggnadskostnaden vid tidpunkten för till- eller ombyggnaden bör följande belopp avseende nybygg­nadskostnader för ordinära hyreshus användas.

År

Kr/kvm

Boarea (BOA)

Kr/kvm

Lokalarea (LOA)

2022

21 100

29 600

2023

21 500

30 800

2024

21 900

31 400

I ovanstående nybyggnadskostnader ingår inte mervärdesskatt men däremot ränta under byggtiden. Till- och ombyggnads­kostnader bör bestämmas på motsvarande sätt.

För till- och ombyggda hyreshus inom ovan nämnda tre grupper bör värdeåret bestämmas på följande sätt:

Grupp 1:

Värdeåret bör bestämmas till till- eller om­byggnadsåret.

Grupp 2:

Värdeåret bör jämkas genom att det värdeår hyres­­huset skulle ha haft om det inte varit föremål för till- eller ombyggnad ökas med ett ombyggnads­tillägg. Ombyggnadstillägget bör inte göras så stort att värdeåret blir lika med till- eller ombyggnads­året.

Grupp 3:

Värdeåret bör bestämmas till senast gällande värdeår för värderingsenheten.

Tillbyggnad

Kostnaderna för en tillbyggnad bör inte beräknas till ett högre värde än vad en nybyggnad av motsvarande utrymme skulle ha kostat.

Vid tillbyggnad av utrymmen som är likvärdiga med befintlig byggnad bör i stället ny- och tillbyggnadsåret vägas samman med hänsyn till ytorna av den gamla och den nya delen.

Ombyggnad

En ombyggnad som innebär att berörda byggnadsdelar förnyas i sin helhet får behandlas som en tillbyggnad, varvid nybyggnads­året får gälla för inte ombyggda delar och ombyggnadsåret för de övriga delarna.

3 Klassificering av värdefaktorer för tomtmark för hyreshus och ägarlägenheter

3.1 Värdefaktorn storlek

Av 12 kap. 4 § fastighetstaxeringslagen (1979:1152) framgår att med värdefaktorn storlek avses värderingsenhetens byggrätt i kvadratmeter.

Av 2 § Skatteverkets föreskrifter (SKVFS 2024:8) om värderingen av hyreshus-, ägarlägenhets-, industri- och elproduktionsenheter vid 2025 års allmänna fastighetstaxering framgår att med byggrätt för hyreshus och ägarlägenheter avses den rätt som finns att uppföra en ny byggnad på värderingsenheten. Byggrätten ska anges i kvadratmeter bruttoarea ovan mark. Bruttoarean mäts enligt svensk standard SS 21054:2020. Med ovan mark avses att golvet i närmast högre våning ligger mer än 1,5 meter över omgivande markyta.

Av 7 kap. 10 § fastighetstaxeringslagen framgår att vid värdering av tomtmark ska bebyggelsemöjligheten bestämmas med utgångspunkt i den pågående markanvändningen, såvida inte annan markanvändning är tillåten enligt en detaljplan och marken därigenom får ett väsentligt högre värde.

3.1.1 Byggrätt för bebyggda tomter

Allmänna råd:

När det saknas uppgift om storleken av byggrätten för en befintlig byggnad, bör bruttoarean uppskattas med ledning av ytan av befintliga bostäder respektive lokaler. Bruttoarean bör normalt bestämmas till 1,25 x den sammanlagda ytan av bostäder (BOA) respektive 1,20 x den sammanlagda ytan av lokaler (LOA).

Värdet på den byggrätt som detaljplanen tillåter bör anses vara väsentligt högre än den utnyttjade byggrätten när den tillåtna byggrätten är minst 20 procent större än den utnyttjade byggrätten.

Med yta för bostäder bör avses bostadsarea enligt svensk standard SS 21054:2020. Med yta för lokaler bör avses lokalarea enligt svensk standard SS 21054:2020.

I byggrätt för bebyggda tomter bör inräknas lägenhet där olika delar av lägenheten angränsar till markyta i olika nivåer och minst hälften av ytterväggarnas längd för lägenheten uppfyller kravet att golvet i närmast högre våning ligger mer än 1,5 meter över omgivande markyta.

3.1.2 Byggrätt för obebyggda tomter

Allmänna råd:

Finns inte gällande detaljplan, bör värdefaktorn storlek (bygg­rättens storlek) för obebyggd tomtmark i första hand bestämmas utifrån aktuellt bygglov eller förhandsbesked. I andra hand bör byggrättens storlek uppskattas med ledning av den för värde­området sannolika exploateringsgraden, dvs. förhållandet mellan bedömd byggrätt och tomtareal.

Har tomten tidigare varit bebyggd, bör byggrätten under de fem första åren efter byggnadens rivning bestämmas till minst storleken av den byggrätt som tidigare varit utnyttjad.

När byggrätten bestäms med ledning av tillåten byggrätt enligt gällande detaljplan och uppgifterna om byggrätten i planen ut­trycks i våningsyta bör tillåten våningsyta ovan mark bedömas motsvara bruttoarean för area ovan mark.

3.2 Värdefaktorn typ av bebyggelse

Av 12 kap. 4 § fastighetstaxeringslagen framgår att med värdefaktorn typ av bebyggelse avses det ändamål bebyggelsen på värderingsenheten är avsedd för, antingen bostäder eller lokaler.

3.2.1 Bebyggda tomter

Allmänna råd:

Klassificering av värdefaktorn typ av bebyggelse bör för bebyggda tomter ske i enlighet med den befintliga typen av bebyggelse. Om tillåten typ av bebyggelse enligt gällande detaljplan skulle ge väsentligt högre riktvärde för tomten än motsvarande riktvärde grundat på befintlig typ av bebyggelse, bör typ av bebyggelse bestämmas till den enligt planen tillåtna. Väsentligt högre värde bör anses föreligga när skillnaden i riktvärde för tomten uppgår till mer än 20 procent.

3.2.2 Obebyggda tomter

Allmänna råd:

Klassificering av värdefaktorn typ av bebyggelse bör för obebyggda tomter ske utifrån tillåten typ av bebyggelse enligt gällande detaljplan. Finns inte gällande detaljplan, bör typ av bebyggelse bestämmas till den typ av bebyggelse för vilken tomten är avsedd enligt aktuellt bygglov eller förhandsbesked.

4 Säregna förhållanden

Av 7 kap. 5 § första stycket fastighetstaxeringslagen (1979:1152) framgår bl.a. att om det föreligger värdefaktorer, som inte särskilt har beaktats vid riktvärdes bestämmande och som påtagligt inverkar på marknadsvärdet, ska ett med ledning av riktvärden bestämt värde justeras. Detta benämns justering för säregna förhållanden. Justeringen görs av taxeringsenhetens sammanlagda riktvärde, beräknat enligt 4 §.

Av 7 kap. 5 § andra stycket fastighetstaxeringslagen framgår att justeringens storlek ska motsvara 75 procent av den skillnad i marknads­värde taxeringsenheten skulle ha med säregna förhållanden och värdet utan säregna förhållanden.

Av 7 kap. 5 § andra stycket fastighetstaxeringslagen framgår att påtaglig inverkan på marknadsvärdet ska anses föreligga när säregna förhållanden föranleder att det med ledning av riktvärden bestämda värdet höjs eller sänks med minst tre procent, dock minst 25 000 kr.

Av 1 kap. 5 § andra stycket fastighetstaxeringsförordningen (1993:1199) framgår att om det för taxeringsenhet föreligger sådant på­tagligt säreget förhållande som anges i 7 kap. 5 § fastighetstaxerings­lagen ska detta redovisas genom justering av riktvärdet för en eller flera värderingsenheter.

Allmänna råd:

Justeringen bör ske på den värderingsenhet till vilken juste­ringsanledningen närmast kan härledas. I de fall justeringsanled­ningen hänförs till taxeringsenheten som helhet bör justeringen göras på den värdefullaste värderingsenheten.

4.2 Justering av riktvärdet för hyreshus och ägarlägenheter

4.2.1 Rivningskostnader

Av 7 kap. 14 § fastighetstaxeringslagen framgår att om sanerings­byggnad finns ska värdet av marken sättas ned med hänsyn till kostnaden i samband med rivning av byggnaden.

Allmänna råd:

För att behov av rivning ska anses uppenbart bör krävas att rivningslov finns eller att föreläggande om rivning har meddelats.

Justeringens storlek bör motsvara 30–50 procent av beräknade rivningskostnader i 2023 års kostnadsnivå omräknat till taxeringsvärdenivå. Det lägre procenttalet bör användas i områden med låga värdenivåer och det högre i områden med höga värdenivåer sett över landet som helhet. Med rivningskostnad bör avses den totala kostnaden för evakuering samt för att riva och forsla bort byggmaterial till återvinning och deponi. Kostnaden bör minskas med eventuella intäkter från försäljning av rivningsmaterial. Kostnader för återställande och sanering av mark bör inte medräknas i underlaget för justering.

Saknas utredning om rivningskostnadernas storlek bör normal rivningskostnad för hyreshus i 2023 års värdenivå bestämmas till 400 kr/kbm bruttovolym (BTV) eller 1 200–1 600 kr/kvm bruttoarea (BTA).

4.2.2 Byggnadsskador och konstruktionsfel

Allmänna råd:

Justering av byggnadsvärdet kan bli aktuell när en byggnad har sådana byggnadsskador eller konstruktionsfel att byggnaden inte kan fylla sin funktion utan att skadorna eller felen åtgärdas. Justeringsbeloppet bör motsvara 30–50 procent av nödvändiga åtgärdskostnader i 2023 års kostnadsnivå omräknat till taxeringsvärdenivå. Det lägre procenttalet bör användas i områden med låga värdenivåer och det högre i områden med höga värdenivåer sett över landet som helhet.

4.2.3 Kulturhistoriskt intressanta hyreshus

Allmänna råd:

För kulturhistoriskt intressanta byggnader kan justering bli ak­tuell på grund av eftersatt underhåll och förväntade onormala drifts- och underhållskostnader i framtiden. Justering kan också föranledas av särskilt beslutade restriktioner som binder ägaren vid att bevara huset, trots att det är ekonomiskt ofördelaktigt. Justeringar för nämnda förhållanden bör normalt ske när godtagbar dokumentation visats avseende det kulturhistoriskt önskvärda i att byggnaden bevaras.

4.2.4 Skyddsbestämmelser eller skyddsföreskrifter

Allmänna råd:

Skyddsbestämmelser i detaljplan eller områdesbestämmelser kan, liksom skyddsföreskrifter vid en byggnadsminnesförklaring, påverka värdet genom dels högre drifts- och underhållskostnader, dels förlorad möjlighet att vidta om- eller tillbyggnad enligt gällande plan. Justering bör inte göras om större ersättningar utbetalas i den takt som skyddsåtgärderna genomförs.

4.2.5 Avvikande vakansgrad

Allmänna råd:

Justering bör göras för det hyresbortfall som uppkommer genom att en byggnad står helt eller delvis tom på grund av att bostäder eller lokaler på grund av marknadsläget inte kan hyras ut. Hyresbortfallet bör anges i procent av värdefaktorn hyra för värderingsenheten. Avvikande vakansgrad bör beräknas som vakansgrad för värderingsenheten minus den genomsnittliga vakansgraden för lägenhetstypen i fråga inom värdeområdet.

Justeringsbeloppet bör beräknas med ledning av nedanstående tabell.

Justeringsbelopp vid olika avvikande vakansgrad

Avvikande

vakans­grad, %

Justeringens storlek (angett som multipler av värdefaktorn hyra)

Anpassnings­tid 1 år

Anpassnings­tid 2 år

Anpassnings­tid 4 år

Anpassnings­tid 6 år

20–30

-

0,10H

0,2H

0,2H

31–40

-

0,12H

0,3H

0,3H

41–50

-

0,15H

0,4H

0,5H

51–60

0,10H

0,25H

0,5H

0,7H

61–70

0,15H

0,35H

0,6H

0,9H

71–80

0,20H

0,45H

0,8H

1,2H

81–90

0,25H

0,55H

1,0H

1,7H

91–100

0,35H

0,70H

1,3H

2,3H

När anpassningstiden överstiger 6 år bör justering aktualiseras vid lägre avvikande vakansgrad än 20 procent.

4.3 Justering av riktvärdet för tomtmark

4.3.1 Markanläggning saknas

Allmänna råd:

Riktvärdeangivelserna för tomtmark förutsätter omedelbart bebyggbar tomtmark om inte annat anges. Med omedelbart bebyggbar tomtmark avses att tomtmarken har för värdeområdet normala markanläggningar i form av VA-anslutning, gata/väg och tomtanläggningar avseende kvartersvägar, parkeringsplatser, servisledningar samt grönytor.

När sådana markanläggningar saknas bör justering beräknas med ledning av nedanstående tabell.

Riktvärde för tomtmark kr/kvm BTA

Justering av riktvärdet för tomtmark om både markanläggning och VA-anslutning saknas

Justering av riktvärdet för tomtmark om VA-anslutning finns men markanläggning saknas

< 800

70 %

35 %

800–1 500

50 %

25 %

1 600–3 000

35 %

20 %

3 200–5 000

25 %

15 %

5 200 eller mer

1 200 kr/kvm bruttoarea, , BTA

750 kr/kvm bruttoarea, BTA

4.3.2 Väntetid vid fördröjd byggnation

Allmänna råd:

Med väntetid bör avses tiden innan byggnation får påbörjas. Väntetid bör bestämmas i hela kalenderår utifrån de förutsätt­ningar som gäller vid taxeringsårets ingång.

Justering för väntetid bör göras med ledning av nedanstående tabell över nedräkningsfaktorer. Justeringens storlek bör be­stämmas till skillnaden mellan riktvärdet (för tomtmark till hyreshus och ägarlägenheter) och riktvärdet multiplicerat med nedräkningsfaktorn enligt följande tabell.

Väntetid år

Nedräknings­faktor

1

0,95

2–3

0,90

4–5

0,85

6–10

0,80

> 10

0,70

4.3.3 Avvikande butiksandel

Allmänna råd:

I värdeområden där riktvärdeangivelsen förutsätter viss butiks­andel, bör markvärdet för lokaler justeras när butiksandelen avviker från förutsättningen. Med butiksandel avses andelen butiker och liknande lokaler som har en väsentligt högre hyresnivå än kontor i värdeområdet. Av värdeområdesbeskrivningen framgår förutsättningarna för riktvärdeangivelsen.

Justeringsbeloppet bör beräknas till skillnaden mellan riktvärdet och ett markvärde beräknat med ledning av aktuell fördelning på kontor och butiker och liknande lokaler med en väsentligt högre hyresnivå än kontor i värdeområdet.

___________

Dessa allmänna råd tillämpas första gången vid allmän fastighets­taxering 2025 och därefter vid särskilda fastighetstaxeringar till och med 2027.

(1) Riktvärdekartorna uteslutna här. De finns tillgängliga hos Skatteverket och på skatteverket.se. Här kan du söka fram information om värdeområden och värdenivåer

Se beräkningsgrund för taxeringsvärden

(2) Genomsnittshyror uteslutna här. De finns tillgängliga hos tillgängliga hos Skatteverket och på www.skatteverket.se.

(5) Danderyd, Ekerö, Huddinge, Järfälla, Lidingö, Nacka, Sollentuna, Sundbyberg, Solna, Tyresö

Bilaga 1

TOMTVÄRDETABELL FÖR TOMTMARK TILL HYRES­HUS OCH ÄGARLÄGENHETER

Marknadsvärde av bebyggd fastighet med värdeår 2008 för bostäder kr/kvm boarea

Marknadsvärde tomtmark, kr/kvm brutto-area byggrätt för bostäder

Taxeringsvärde för tomtmark, kr/kvm brutto-area byggrätt för bostäder

Marknadsvärde av bebyggd fastighet med värdeår 2008 för lokaler, kr/kvm lokalarea

Marknadsvärde för tomtmark, kr/kvm brutto-area byggrätt för lokaler

Taxeringsvärde för tomtmark, kr/kvm bruttoarea byggrätt för lokaler

1

50

40

1

80

60

550

70

50

500

90

70

1 100

80

60

1 000

110

80

1 350

90

70

1 200

120

90

1 650

110

80

1 400

130

100

1 950

120

90

1 600

160

120

2 200

130

100

1 800

190

140

2 400

160

120

2 000

210

160

2 700

190

140

2 500

240

180

3 000

210

160

2 750

270

200

3 300

240

180

3 000

300

225

3 500

270

200

3 500

340

250

3 800

300

225

3 750

370

275

4 200

330

250

4 000

400

300

4 600

370

275

4 250

470

350

5 100

400

300

4 750

530

400

5 600

470

350

5 000

600

450

6 100

530

400

5 250

670

500

6 600

600

450

5 500

730

550

7 100

670

500

5 750

800

600

7 500

730

550

6 000

880

650

8 000

800

600

6 250

930

700

8 500

870

650

6 750

1 000

750

9 100

930

700

7 000

1 100

800

9 700

1 000

750

7 500

1 100

850

10 400

1 050

800

8 000

1 200

900

11 100

1 150

850

8 500

1 300

950

11 900

1 200

900

9 000

1 300

1 000

12 700

1 250

950

10 200

1 500

1 100

13 400

1 350

1 000

11 400

1 600

1 200

14 100

1 450

1 100

12 600

1 700

1 300

15 000

1 600

1 200

13 700

1 900

1 400

16 000

1 750

1 300

14 800

2 000

1 500

16 900

1 850

1 400

15 900

2 100

1 600

17 900

2 000

1 500

16 900

2 300

1 700

18 900

2 100

1 600

18 000

2 400

1 800

19 800

2 300

1 700

19 000

2 500

1 900

20 700

2 400

1 800

20 000

2 700

2 000

21 600

2 500

1 900

21 000

2 900

2 200

22 500

2 700

2 000

22 200

3 200

2 400

23 400

2 900

2 200

23 400

3 500

2 600

24 400

3 200

2 400

24 600

3 700

2 800

25 400

3 500

2 600

25 700

4 000

3 000

26 300

3 700

2 800

26 700

4 300

3 200

27 300

4 000

3 000

27 700

4 500

3 400

28 200

4 300

3 200

28 700

4 800

3 600

29 100

4 500

3 400

29 600

5 100

3 800

30 000

4 800

3 600

30 500

5 300

4 000

30 900

5 100

3 800

31 400

5 600

4 200

31 800

5 300

4 000

32 400

5 900

4 400

32 600

5 600

4 200

33 300

6 100

4 600

33 400

5 900

4 400

34 200

6 400

4 800

34 300

6 100

4 600

35 100

6 700

5 000

35 100

6 400

4 800

35 900

6 900

5 200

35 900

6 700

5 000

36 800

7 200

5 400

36 600

6 900

5 200

37 700

7 500

5 600

37 300

7 200

5 400

38 600

7 700

5 800

38 000

7 500

5 600

39 400

8 000

6 000

38 600

7 700

5 800

40 200

8 300

6 200

39 200

8 000

6 000

41 000

8 500

6 400

39 800

8 300

6 200

41 900

8 800

6 600

40 400

8 500

6 400

42 700

9 100

6 800

Marknadsvärde av bebyggd fastighet med värdeår 2008 för bostäder kr/kvm boarea

Marknadsvärde tomtmark kr/kvm brutto-area byggrätt för bostäder

Taxeringsvärde för tomtmark, kr/kvm bruttoarea

byggrätt för bostäder

Marknadsvärde av bebyggd fastighet med värdeår 2008 för lokaler, kr/kvm lokalarea

Marknadsvärde för tomtmark, kr/kvm brutto-

area byggrätt för lokaler

Taxeringsvärde för tomtmark, kr/kvm bruttoarea byggrätt för lokaler

41 000

8 800

6 600

43 500

9 300

7 000

41 600

9 100

6 800

44 400

9 600

7 200

42 100

9 300

7 000

45 200

9 900

7 400

42 700

9 600

7 200

46 100

10 100

7 600

43 300

9 900

7 400

46 900

10 400

7 800

43 800

10 100

7 600

47 700

10 700

8 000

44 300

10 400

7 800

48 500

10 900

8 200

44 800

10 700

8 000

49 300

11 200

8 400

45 300

11 000

8 200

50 100

11 500

8 600

45 800

11 200

8 400

50 800

11 700

8 800

46 300

11 400

8 600

51 500

12 000

9 000

46 800

11 700

8 800

52 300

12 300

9 200

47 300

12 000

9 000

53 100

12 500

9 400

47 800

12 200

9 200

53 800

12 800

9 600

48 300

12 500

9 400

54 600

13 000

9 800

48 700

12 800

9 600

55 300

13 300

10 000

49 200

13 100

9 800

56 000

13 600

10 200

49 700

13 300

10 000

56 600

13 900

10 400

50 200

13 600

10 200

57 200

14 100

10 600

50 700

13 900

10 400

57 800

14 400

10 800

51 200

14 100

10 600

58 500

14 700

11 000

51 800

14 400

10 800

59 200

14 900

11 200

52 300

14 700

11 000

59 900

15 100

11 400

52 800

15 000

11 200

60 600

15 400

11 600

53 300

15 300

11 400

61 300

15 700

11 800

53 800

15 500

11 600

62 000

16 000

12 000

54 300

15 800

11 800

62 700

16 300

12 200

54 800

16 100

12 000

63 400

16 500

12 400

55 200

16 300

12 200

64 100

16 800

12 600

55 700

16 600

12 400

64 800

17 100

12 800

56 100

16 900

12 600

65 500

17 300

13 000

56 500

17 100

12 800

66 200

17 500

13 200

57 000

17 400

13 000

66 900

17 800

13 400

57 400

17 700

13 200

67 600

18 100

13 600

57 900

17 900

13 400

68 300

18 400

13 800

58 300

18 100

13 600

69 000

18 700

14 000

58 800

18 400

13 800

69 800

18 900

14 200

59 200

18 700

14 000

70 500

19 200

14 400

59 700

18 900

14 200

71 200

19 500

14 600

60 100

19 200

14 400

71 900

19 700

14 800

60 500

19 500

14 600

72 600

20 000

15 000

60 900

19 800

14 800

73 300

20 300

15 200

61 300

20 100

15 000

74 100

20 500

15 400

61 700

20 300

15 200

74 800

20 800

15 600

62 100

20 600

15 400

75 500

21 100

15 800

62 600

20 800

15 600

76 200

21 300

16 000

63 000

21 100

15 800

77 000

21 600

16 200

63 500

21 400

16 000

77 700

21 900

16 400

63 900

21 700

16 200

78 400

22 100

16 600

64 400

22 000

16 400

79 200

22 400

16 800

64 800

22 200

16 600

80 000

22 700

17 000

65 300

22 400

16 800

80 800

22 900

17 200

65 700

22 600

17 000

81 600

23 200

17 400

66 100

22 900

17 200

82 400

23 500

17 600

66 600

23 200

17 400

83 200

23 700

17 800

67 000

23 500

17 600

84 100

24 000

18 000

67 500

23 700

17 800

85 000

24 300

18 200

67 900

24 000

18 000

85 900

24 500

18 400

68 300

24 300

18 200

86 800

24 800

18 600

68 700

24 500

18 400

87 700

25 100

18 800

69 100

24 700

18 600

88 600

25 300

19 000

69 500

25 000

18 800

89 500

25 500

19 200

70 000

25 300

19 000

90 400

25 800

19 400

70 400

25 600

19 200

91 300

26 100

19 600

70 700

25 900

19 400

92 200

26 400

19 800

71 100

26 200

19 600

93 100

26 700

20 000

71 500

26 500

19 800

94 000

26 900

20 200

Marknadsvärde av bebyggd fastighet med värdeår 2008 för bostäder kr/kvm boarea

Marknadsvärde tomtmark kr/kvm brutto-area byggrätt för bostäder

Taxeringsvärde för tomtmark, kr/kvm bruttoarea

byggrätt för bostäder

Marknadsvärde av bebyggd fastighet med värdeår 2008 för lokaler, kr/kvm lokalarea

Marknadsvärde för tomtmark, kr/kvm brutto-

area byggrätt för lokaler

Taxeringsvärde för tomtmark, kr/kvm bruttoarea byggrätt för lokaler

71 900

26 800

20 000

94 800

27 200

20 400

72 300

27 100

20 200

95 600

27 500

20 600

72 700

27 300

20 400

96 400

27 700

20 800

73 100

27 500

20 600

97 200

28 000

21 000

73 500

27 700

20 800

97 900

28 300

21 200

73 900

28 000

21 000

98 600

28 500

21 400

74 400

28 300

21 200

99 300

28 800

21 600

74 800

28 600

21 400

100 000

29 100

21 800

75 300

28 900

21 600

100 500

29 300

22 000

75 700

29 200

21 800

101 100

29 600

22 200

76 200

29 500

22 000

101 800

29 900

22 400

76 600

29 700

22 200

102 500

30 100

22 600

77 100

29 900

22 400

103 200

30 400

22 800

77 500

30 100

22 600

103 900

30 700

23 000

78 000

30 400

22 800

104 600

31 000

23 200

78 400

30 700

23 000

105 300

31 200

23 400

78 900

31 000

23 200

106 000

31 500

23 600

79 300

31 300

23 400

106 700

31 700

23 800

79 800

31 500

23 600

107 400

32 000

24 000

80 200

31 800

23 800

108 100

32 300

24 200

80 700

32 000

24 000

108 800

32 500

24 400

81 100

32 300

24 200

109 400

32 800

24 600

81 600

32 600

24 400

110 000

33 100

24 800

82 000

32 900

24 600

110 600

33 300

25 000

82 500

33 200

24 800

111 200

33 600

25 200

82 900

33 400

25 000

111 800

33 900

25 400

83 400

33 600

25 200

112 500

34 100

25 600

83 800

33 800

25 400

113 200

34 400

25 800

84 300

34 100

25 600

113 900

34 700

26 000

84 700

34 300

25 800

114 600

34 900

26 200

85 200

34 500

26 000

115 300

35 200

26 400

85 600

34 800

26 200

116 000

35 500

26 600

86 100

35 100

26 400

116 700

35 700

26 800

86 500

35 400

26 600

117 400

36 000

27 000

87 000

35 700

26 800

118 100

36 300

27 200

87 400

36 000

27 000

118 800

36 500

27 400

87 900

36 300

27 200

119 400

36 800

27 600

88 300

36 500

27 400

120 000

37 100

27 800

88 800

36 800

27 600

120 600

37 300

28 000

89 200

37 100

27 800

121 300

37 600

28 200

89 700

37 300

28 000

122 000

37 900

28 400

90 100

37 500

28 200

122 700

38 100

28 600

90 600

37 800

28 400

123 400

38 400

28 800

91 000

38 000

28 600

124 100

38 700

29 000

91 500

38 300

28 800

124 800

38 900

29 200

91 900

38 600

29 000

125 500

39 200

29 400

92 400

38 900

29 200

126 200

39 500

29 600

92 800

39 100

29 400

126 900

39 700

29 800

93 300

39 400

29 600

127 600

40 000

30 000

93 700

39 700

29 800

128 200

40 300

30 200

94 200

39 900

30 000

128 800

40 500

30 400

94 600

40 200

30 200

129 400

40 800

30 600

95 100

40 400

30 400

130 000

41 100

30 800

95 500

40 700

30 600

130 600

41 300

31 000

96 000

41 000

30 800

131 200

41 600

31 200

96 400

41 300

31 000

131 900

41 900

31 400

96 900

41 600

31 200

132 600

42 100

31 600

97 300

41 900

31 400

133 300

42 400

31 800

97 800

42 100

31 600

134 000

42 700

32 000

Marknadsvärde av bebyggd fastighet med värdeår 2008 för bostäder kr/kvm boarea

Marknadsvärde tomtmark kr/kvm brutto-area byggrätt för bostäder

Taxeringsvärde för tomtmark, kr/kvm bruttoarea

byggrätt för bostäder

Marknadsvärde av bebyggd fastighet med värdeår 2008 för lokaler, kr/kvm lokalarea

Marknadsvärde för tomtmark, kr/kvm brutto-

area byggrätt för lokaler

Taxeringsvärde för tomtmark, kr/kvm bruttoarea byggrätt för lokaler

98 200

42 400

31 800

134 700

42 900

32 200

98 700

42 700

32 000

135 400

43 200

32 400

99 100

42 900

32 200

136 100

43 500

32 600

99 600

43 200

32 400

136 800

43 700

32 800

100 000

43 500

32 600

137 500

44 000

33 000

100 500

43 700

32 800

138 200

44 300

33 200

100 900

44 000

33 000

138 800

44 500

33 400

101 400

44 300

33 200

139 400

44 800

33 600

101 800

44 500

33 400

140 000

45 100

33 800

102 300

44 800

33 600

140 600

45 300

34 000

102 700

45 100

33 800

141 200

45 600

34 200

103 200

45 300

34 000

141 800

45 900

34 400

103 600

45 600

34 200

142 500

46 100

34 600

104 100

45 900

34 400

143 200

46 400

34 800

104 500

46 100

34 600

143 900

46 700

35 000

105 000

46 400

34 800

144 600

46 900

35 200

105 400

46 700

35 000

145 300

47 200

35 400

105 900

46 900

35 200

146 000

47 500

35 600

106 300

47 200

35 400

146 700

47 700

35 800

106 800

47 500

35 600

147 400

48 000

36 000

107 200

47 700

35 800

148 100

48 300

36 200

107 700

48 000

36 000

148 800

48 500

36 400

108 100

48 300

36 200

149 400

48 800

36 600

108 600

48 500

36 400

150 000

49 100

36 800

109 000

48 800

36 600

150 600

49 300

37 000

109 500

49 100

36 800

151 200

49 600

37 200

109 900

49 300

37 000

151 900

49 900

37 400

110 400

49 600

37 200

152 600

50 100

37 600

110 800

49 900

37 400

153 300

50 400

37 800

111 300

50 100

37 600

154 000

50 700

38 000

111 700

50 400

37 800

154 700

50 900

38 200

112 200

50 700

38 000

155 400

51 200

38 400

112 600

50 900

38 200

156 100

51 500

38 600

113 100

51 200

38 400

156 800

51 700

38 800

113 500

51 500

38 600

157 500

52 000

39 000

114 000

51 700

38 800

158 200

52 300

39 200

114 400

52 000

39 000

158 800

52 500

39 400

114 900

52 300

39 200

159 400

52 800

39 600

115 300

52 500

39 400

160 000

53 100

39 800

115 800

52 800

39 600

160 600

53 300

40 000

116 200

53 100

39 800

161 200

53 600

40 200

116 700

53 300

40 000

161 900

53 900

40 400

117 100

53 600

40 200

162 600

54 100

40 600

117 600

53 900

40 400

163 300

54 400

40 800

118 000

54 100

40 600

164 000

54 700

41 000

118 500

54 400

40 800

164 700

54 900

41 200

118 900

54 700

41 000

165 400

55 200

41 400

119 400

54 900

41 200

166 100

55 500

41 600

119 800

55 200

41 400

166 800

55 700

41 800

120 300

55 500

41 600

167 500

56 000

42 000

120 700

55 700

41 800

168 200

56 300

42 200

121 200

56 000

42 000

168 800

56 500

42 400

121 600

56 300

42 200

169 400

56 800

42 600

122 100

56 500

42 400

170 000

57 100

42 800

122 500

56 800

42 600

170 600

57 300

43 000

123 000

57 100

42 800

171 200

57 600

43 200

123 400

57 300

43 000

171 900

57 900

43 400

123 900

57 600

43 200

172 600

58 100

43 600

124 300

57 900

43 400

173 300

58 400

43 800

Marknadsvärde av bebyggd fastighet med värdeår 2008 för bostäder kr/kvm boarea

Marknadsvärde tomtmark kr/kvm brutto-area byggrätt för bostäder

Taxeringsvärde för tomtmark, kr/kvm bruttoarea

byggrätt för bostäder

Marknadsvärde av bebyggd fastighet med värdeår 2008 för lokaler, kr/kvm lokalarea

Marknadsvärde för tomtmark, kr/kvm brutto-

area byggrätt för lokaler

Taxeringsvärde för tomtmark, kr/kvm bruttoarea byggrätt för lokaler

124 800

58 100

43 600

174 000

58 700

44 000

125 200

58 400

43 800

174 700

58 900

44 200

125 700

58 700

44 000

175 400

59 200

44 400

126 100

58 900

44 200

176 100

59 500

44 600

126 600

59 200

44 400

176 800

59 700

44 800

127 000

59 500

44 600

177 500

60 000

45 000

127 500

59 700

44 800

178 200

60 300

45 200

127 900

60 000

45 000

178 800

60 500

45 400

128 400

60 300

45 200

179 400

60 800

45 600

128 800

60 500

45 400

180 000

61 100

45 800

129 300

60 800

45 600

180 600

61 300

46 000

129 700

61 100

45 800

181 200

61 600

46 200

130 200

61 300

46 000

181 900

61 900

46 400

130 600

61 600

46 200

182 600

62 100

46 600

131 000

61 900

46 400

183 300

62 400

46 800

131 400

62 100

46 600

184 000

62 700

47 000

131 800

62 400

46 800

184 700

62 900

47 200

132 200

62 700

47 000

185 400

63 200

47 400

186 100

63 500

47 600

186 800

63 700

47 800

187 500

64 000

48 000

188 200

64 300

48 200

188 800

64 500

48 400

189 400

64 800

48 600

190 000

65 100

48 800

190 600

65 300

49 000

191 200

65 600

49 200

191 900

65 900

49 400

192 600

66 100

49 600

193 300

66 400

49 800

194 000

66 700

50 000

194 700

66 900

50 200

195 400

67 200

50 400

196 100

67 500

50 600

196 800

67 700

50 800

197 500

68 000

51 000

198 200

68 300

51 200

198 800

68 500

51 400

199 400

68 800

51 600

200 000

69 100

51 800

200 600

69 300

52 000

201 200

69 600

52 200

201 900

69 900

52 400

202 600

70 100

52 600

203 300

70 400

52 800

204 000

70 700

53 000

204 700

70 900

53 200

205 400

71 200

53 400

206 100

71 500

53 600

206 800

71 700

53 800

207 500

72 000

54 000

208 200

72 300

54 200

208 800

72 500

54 400

209 400

72 800

54 600

210 000

73 100

54 800

210 600

73 300

55 000

211 200

73 600

55 200

211 900

73 900

55 400

212 600

74 100

55 600

Marknadsvärde av bebyggd fastighet med värdeår 2008 för bostäder kr/kvm boarea

Marknadsvärde tomtmark kr/kvm brutto-area byggrätt för bostäder

Taxeringsvärde för tomtmark, kr/kvm bruttoarea

byggrätt för bostäder

Marknadsvärde av bebyggd fastighet med värdeår 2008 för lokaler, kr/kvm lokalarea

Marknadsvärde för tomtmark, kr/kvm brutto-

area byggrätt för lokaler

Taxeringsvärde för tomtmark, kr/kvm bruttoarea byggrätt för lokaler

213 300

74 400

55 800

214 000

74 700

56 000

214 700

74 900

56 200

215 400

75 200

56 400

216 100

75 500

56 600

216 800

75 700

56 800

217 500

76 000

57 000

218 200

76 300

57 200

218 800

76 500

57 400

219 400

76 800

57 600

220 000

77 100

57 800

220 600

77 300

58 000

221 200

77 600

58 200

221 900

77 900

58 400

222 600

78 100

58 600

223 300

78 400

58 800

224 000

78 700

59 000

224 700

78 900

59 200

225 400

79 200

59 400

226 100

79 500

59 600

226 800

79 700

59 800

227 500

80 000

60 000

228 200

80 300

60 200

228 800

80 500

60 400

229 400

80 800

60 600

230 000

81 100

60 800

230 600

81 300

61 000

Bilaga 2

HK-tabeller

RELATIVA KAPITALISERINGSFAKTORER FÖR BOSTÄDER

H-nivå-

faktor

Värdeårsklass

1929

–59

1960

–69

1970

–79

1980

–88

1989

–97

1998

–04

2005

–11

2012

–17

2018

–22

2023–

0,4–

3,9

0,52

0,59

0,65

0,72

0,81

0,91

1,00

1,07

1,11

1,13

4,0–

5,5

0,58

0,64

0,68

0,75

0,83

0,92

1,00

1,07

1,09

1,11

5,75–8,25

0,66

0,70

0,72

0,77

0,85

0,92

1,00

1,06

1,08

1,10

8,5–18,0

0,75

0,77

0,79

0,81

0,90

0,94

1,00

1,06

1,08

1,10

RELATIVA KAPITALISERINGSFAKTORER FÖR LOKALER

H-nivå-faktor

Värdeårsklass

1929

–59

1960

–85

1986

–99

2000

–05

2006

–10

2011

–13

2014

–16

2017

–19

2020

–22

2023–

0,4–18,0

0,68

0,73

0,85

0,95

1,00

1,05

1,08

1,10

1,13

1,18