Filtrera på område
Sökresultat: "god man" | Dataskydd & sekretess | 2024 | 10 träffar
/ Vägledning / 2024 / Dataskydd & sekretess / Sekretess / Sekretess i förhållande till parter / Företrädare
sig åt. Företrädare för fysiska personer Den som sekretessen avser att skydda kan i vissa fall ha en företrädare i form av t.ex. en vårdnadshavare, förmyndare eller god man. När det gäller juridiska personer företräds dessa av t.ex. en styrelse eller bolagsman. Av 12
/ Vägledning / 2024 / Dataskydd & sekretess / Sekretess / Hantera allmänna handlingar hos en myndighet
OSL handlar om hur en myndighet ska hantera frågor kring offentlighet och sekretess. I förarbetena talar man om att myndigheterna ska hålla en god offentlighetsstruktur. Detta för att ge faktiska garantier för insyn genom god ordning och överskådlighet
/ Vägledning / 2024 / Dataskydd & sekretess / Dataskydd / Skatteverkets brottsbekämpande verksamhet / Skatteverkets brottsdatalag (SBDL) / Gemensamt tillgängliga uppgifter
behandlas. I ett projekt med längre varaktighet måste man räkna med att de personer som sysslar med projektet med tiden kommer att bytas ut. Som en följd av detta kommer de uppgifter som behandlas att bli tillgängliga för ett större antal personer
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Offentlighets- och sekretesslag (2009:400)
) om ansvar för god forskningssed och prövning av oredlighet i forskning i sin verksamhet enligt den lagen från en forskningshuvudman en sekretessreglerad uppgift, blir sekretessbestämmelsen tillämplig på uppgiften även hos nämnden. Första stycket tillämpas
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Offentlighets- och sekretesslag (2009:400)
) om ansvar för god forskningssed och prövning av oredlighet i forskning i sin verksamhet enligt den lagen från en forskningshuvudman en sekretessreglerad uppgift, blir sekretessbestämmelsen tillämplig på uppgiften även hos nämnden. Första stycket tillämpas
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Brottsdatalag (2018:1177)
straffrättsliga påföljder eller upprätthålla allmän ordning och säkerhet. Tredjeland En stat som inte är en medlemsstat. Tredje man Någon annan än den registrerade, den personuppgiftsansvarige, dataskyddsombudet, personuppgiftsbiträdet och sådana personer
/ Regler och ställningstaganden / Föreskrifter / Skatteverkets föreskrifter om vilka uppgifter som får behandlas i Skatteverkets beskattningsdatabas;
, 5. namn, 6. adress, 7. mejladress, 8. civilstånd, 9. folkbokföringsförhållanden, 10. bosättningsland, 11. firma, 12. juridisk form, 13. delägare, 14. huvudkontor, 15. bokslutsdatum, 16. ombud, 17. företrädare, 18. konkursförvaltare, 19. god man, 20
/ Regler och ställningstaganden / Föreskrifter / Skatteverkets föreskrifter om identitetskort;
- eller farförälder 6. make, maka eller sambo 7. familjehemsförälder 8. god man eller förvaltare 9. arbetsgivare som sökanden har varit anställd hos i minst ett år 10. tjänsteman vid en kommunal eller statlig myndighet som har en yrkesmässig relation till sökanden. 6
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2016/680 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska personer med avseende på behöriga myndigheters behandling av personuppgifter för att förebygga, förhindra, utreda, avslöja, eller lagföra brott eller verkställa straffrättsliga påföljder, och det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av rådets rambeslut 2008/977/RIF
på att förebygga, förhindra, utreda, avslöja och lagföra brott, inbegripet polisverksamhet där man inte på förhand vet om det inträffade utgör ett brott eller inte. Sådan verksamhet kan också innefatta myndighetsutövning genom vidtagande av tvångsåtgärder
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG (allmän dataskyddsförordning)
till registrerade som befinner sig i unionen bör man fastställa om det är uppenbart att den personuppgiftsansvarige eller personuppgiftsbiträdet avser att erbjuda tjänster till registrerade i en eller flera av unionens medlemsstater. Medan enbart åtkomlighet