Filtrera på område
Filtrera på kategori
Sökresultat: "reklamgåva" | 2024 | 6 träffar
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / Avdrag för utgifter för reklamgåvor
131 684677-07/111, överspelat till den del ställningstagandet avser reklamgåva. Filer på sidan 241008.docx body.xml tableofcontents.xml
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Avdragsram för representation och reklamgåva
ställningstagandet avser reklamgåva. I Regeringsrättens dom godtogs 350 kr per gåva inklusive mervärdesskatt. I Regeringsrättens dom, mål nr 2410-08, den 15 april 2010, godtogs 350 kr inklusive mervärdesskatt, per reklamgåva. Länk till Regeringsrättens dom, mål nr
/ Vägledning / 2024 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Vad ska dras av som utgift? / Övriga kostnader / Representation
av ställningstagandet Avdragsrätt för representation och reklamgåva . Följande situationer tas upp: mer än en måltid vid samma tillfälle representation över flera dagar flera företag representerar samtidigt mot samma person. Mer än en måltid Avdragsramen för måltid ska
/ Vägledning / 2024 / Mervärdesskatt / Mervärdesskattens tillämpningsområde / Beskattningsbara transaktioner / Leverans av varor / Uttag av varor
. crowdfunding krävs det att den ingående skatten har varit avdragsgill vid inköpet för den som ger varan som tackgåva. En tackgåva i samband med crowdfunding får jämställas med en reklamgåva. Den som ger tackgåvan ska därmed uttagsbeskatta sig om varorna
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Riktlinjer, avdragsrätt för sponsring
Se även Skatteverkets skrivelse 2009-05-20, dnr 131 476491-09/111 angående Kultursponsring. 1 Sammanfattning Sponsringen får inte omfattas av förbudet mot avdrag för gåvor. Om sponsringen endast är avsedd att ge sponsorn förbättrad image och goodwill...
/ Regler och ställningstaganden / Allmänna råd / Skatteverkets allmänna råd om avdrag för representation m.m. vid tillämpningen av 16 kap. 2 § inkomstskattelagen (1999:1229) att tillämpas fr.o.m. beskattningsåret 2018
sortiment eller tillverkning eller utgörs av enklare presentartiklar såsom almanackor eller pennknivar. Gåva av detta slag är ofta försedd med det givande företagets namn eller firmamärke. Gåvan ska, för att anses som reklamgåva, sakna personlig karaktär