Områden: Punktskatter och trafikskatter (Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt)
Datum: 2013-03-28
Dnr: 131 203908-13/1211
Ställningstagandet är upphävt den 19 december 2013 dnr 131 764570-13/111 och ersatt av ställningstagande från den 19 december 2013, dnr 131 749447-13/111.
Skatteverket anser att för flytande DME som är avsedd att förbrukas, säljs eller förbrukas som motorbränsle i en dieselmotor ska skatt betalas med de skattebelopp som gäller för bränsle enligt 2 kap. 1 § första stycket 3 b lagen (1994:1776) om skatt på energi (LSE) tillhörigt miljöklass 1. Det saknar betydelse att dieselmotorn måste modifieras i viss utsträckning för att DME ska kunna användas som bränsle. Någon hänsyn till att energiinnehållet i DME avviker från energiinnehållet i diesel ska inte tas.
Produkten dimetyleter, s.k. DME, är hänförlig till KN-nr 2909 19 00 och är inte en energiprodukt enligt 1 kap. 3 § LSE.
Av 2 kap. 4 § l LSE framgår att energiskatt och koldioxidskatt ska betalas för DME om den är avsedd att förbrukas, säljs eller förbrukas som motorbränsle eller som tillsats till motorbränsle eller som medel för att öka motorbränslets volym. Skatt ska då betalas med de skattebelopp som gäller för likvärdigt bränsle enligt
2 kap. 1 § LSE.
Frågan är vilket bränsle enligt 2 kap. 1 § LSE som DME i flytande form ska anses likvärdigt med när den används som motorbränsle.
DME är hänförligt till KN-nr 2909 19 00 oavsett om den är framställd av fossil råvara eller av biobaserad råvara. DME är inte en energiprodukt enligt 1 kap. 3 § LSE. Av 2 kap. 4 § 1 LSE framgår att energiskatt och koldioxidskatt ska betalas även för andra produkter än som avses i 1, 1 a och 3 §§, om en sådan produkt är avsedd att förbrukas, säljs eller förbrukas som motorbränsle eller som tillsats till motorbränsle eller som medel för att öka motorbränslets volym. Skatt ska i dessa fall betalas med de skattebelopp som gäller för likvärdigt bränsle enligt 2 kap. 1 § LSE.
Av författningskommentaren till 2 kap. 4 § LSE framgår följande:
”I flertalet fall kommer det troligen inte att stöta på problem att avgöra efter vilken skattesats ett bränsle skall beskattas. Sålunda bör det t.ex. vara följdriktigt att beskatta motoralkoholer som används som drivmedel efter den skattesats som gäller för bensin, om det är fråga om ett fordon med bensinmotor (s.k. ottomotor), och annars efter den skattesats som gäller för dieselolja.” (prop. 1994/95:54 s. 91)
Bestämmelserna i 2 kap. 4 § LSE om att skatt ska betalas med de skattebelopp som gäller för likvärdigt bränsle enligt 2 kap. 1 § LSE har sin grund i tvingande regler i artikel 2.3 i det s.k. energiskattedirektivet (2003/96/EG). I samband med ändring av bestämmelser i LSE avseende skattebefrielse för vissa biobränslen kommenteras innebörden av de aktuella reglerna i energiskattedirektivet på följande sätt:
”Detta innebär att bestämmelsen i direktivet om att beskatta bränslen för vilka det inte finns minimiskattenivåer, i nivå med den nationella punktskatt som gäller för likvärdigt bränsle, medför att biodrivmedel ska beskattas med den totala skatt som tas ut på det likvärdiga fossila bränslet bensin eller dieselolja.” (prop. 2009/10:41 s 163)
För bränslen som beskattas enligt 2 kap. 1 § första stycket 1-3 LSE eller enligt 2 kap. 1 a § LSE gäller angivna skattebelopp bränslets volym vid en temperatur av 15°C. Om en skattskyldig visar att bränslet när skattskyldigheten inträder har en annan temperatur får volymen räknas om till 15°C. Om skattskyldighet inträder vid leverans till en köpare som inte är registrerad som skattskyldig för bränslen, får dock omräkning göras endast om detta särskilt avtalats mellan säljaren och köparen (2 kap. 2 § första stycket LSE).
DME är en gas men omvandlas till vätska vid 5 bars tryck och kan vara framställd av fossil eller biobaserad råvara. DME lagras och transporteras i vätskeform.
DME används i modifierade dieselmotorer, dvs. i dieselmotorer som endast kräver smärre justeringar. Anpassningar görs av insprutningssystemet och av programvaran för motorstyrningen. Det krävs även andra bränslepumpar och tankar där bränslet förvaras i flytande form.
I förarbeten konstateras att motoralkoholer som används som drivmedel ska beskattas efter den skattesats som gäller för bensin, om det är fråga om ett fordon med bensinmotor och annars efter den skattesats som gäller för dieselolja. Även om uttalandet avser motoralkoholer bör samma bedömning göras avseende DME.
Skatteverket anser att diesel är det bränsle som, i den mening som avses i 2 kap. 4 § LSE, är likvärdigt med flytande DME som förbrukas som motorbränsle i en dieselmotor. Skatteverket anser att för flytande DME som är avsedd att förbrukas, säljs eller förbrukas som motorbränsle i en dieselmotor ska skatt betalas med de skattebelopp som gäller för bränsle enligt 2 kap.1 § första stycket 3 b LSE tillhörigt miljöklass 1. Det saknar betydelse att dieselmotorn måste modifieras i viss utsträckning för att DME ska kunna användas som bränsle. Någon hänsyn till att energiinnehållet i DME avviker från energiinnehållet i diesel ska inte tas.
Med KN-nr förstås nummer i Kombinerade nomenklaturen enligt kommissionens förordning (EG) nr 2031/2001 av den 6 augusti 2001 om ändring av bilaga I till rådets förordning (EEG) nr 2658/87 om tulltaxe- och statistiknomenklaturen och om gemensamma tulltaxan.