Områden: Mervärdesskatt

Datum: 2005-01-13

Dnr: 130 744903-04/111

Nytt 2016-11-01

Detta ställningstagande upphör att gälla och ersätts av ställningstagandet Idrottslig verksamhet, mervärdesskatt, dnr 131 409836-16/111.

1 Sammanfattning

Skatteverket anser att fotbollsgolf inte motsvarar mervärdesskattelagens definition för idrottslig verksamhet. Beskattning ska därför ske efter skattesatsen 25 %.

2 Bakgrund och frågeställning

Det råder oklarhet om vilken skattesats som ska tillämpas för tjänster som innebär att personer mot en avgift får spela fotbollsgolf. Frågan gäller om fotbollsgolf i mervärdesskattehänseende ska jämställas med idrottslig verksamhet.

Fotbollsgolf beskrivs vanligen som en blandning av golf, bangolf och fotboll. Spelarna använder fotboll för att nå hål i stället för golfklubba och golfboll. Hålen kan ha varierande utseende. Det finns ofta hinder på banan. Det förekommer varianter av fotbollsgolf, t.ex minifotbollsgolf och äventyrsfotbollsgolf.

3 Gällande rätt m.m.

Enligt 3 kap. 11 a § mervärdesskattelagen (1994:200), ML, undantas från skatteplikt omsättning av tjänster varigenom någon bereds tillträde till idrottsligt evenemang eller tillfälle att utöva idrottslig verksamhet. Undantaget gäller dock endast om tjänsterna omsätts av staten, en kommun eller en allmännyttig ideell förening. Om verksamheten bedrivs kommersiellt, t.ex. i bolagsform, gäller skattesatsen 6 procent för omsättningen, vilket framgår av 7 kap. 1 § 3 st. 10 p. ML.

Enligt sjätte mervärdesskattedirektivet (77/388/EEG), artikel 13 A. 1 m, får medlemsstaterna från skatteplikt undanta vissa tjänster som är nära kopplade till idrottslig eller fysisk träning som tillhandahålls av organisationer utan vinstsyfte till personer som ägnar sig åt idrott eller fysisk träning. Enligt bilaga H, punkt 13, sjätte direktivet har medlemsstaterna rätt att tillämpa en reducerad skattesats för tjänster som avser utnyttjande av sportanläggningar.

Vad som utgör idrottslig verksamhet framgår inte klart av förarbetena. I prop. 1996/97:10 s. 53 f sägs att någon enhetlig och heltäckande definition inte finns och knappast kan skapas för alla situationer. Det sägs också att i stora delar måste bedömningen av vad som är sport eller idrott i mervärdesskattelagens mening överlämnas till rättstillämpningen. Det uppges framför allt vara svårt att avgöra vad som är sport/idrott och vad som i stället är rekreation/nöje/förströelse. Några exempel ges dock. Att t.ex. utnyttja en simhall för simning får anses som sport eller idrott medan ett besök på nöjesbad måste ses som rekreation. Det framgår vidare att aktivitetens syfte i allmänhet att bedriva sport eller idrott på en härför avsedd anläggning är viktig vid bedömningen av om en idrottstjänst ska anses omsatt eller inte. Den enskilde besökarens syfte med aktiviteten uppges inte tillmätas någon betydelse.

Skatterättsnämnden uttalade i ett förhandsbesked 2001-10-09 att en förutsättning för att en aktivitet ska hänföras till idrottslig verksamhet i mervärdesskattehänseende är att syftet med aktiviteten är att deltagarna ska bedriva sport eller idrott. Enbart det förhållandet att en verksamhet innefattar en viss fysisk aktivitet av deltagarna medför inte, enligt Skatterättsnämnden, att verksamheten kan hänföras till idrottslig verksamhet. Frågan gällde rytmik och dansträning vid en rytmikskola och som med denna motivering inte hänfördes till idrottslig verksamhet.

I EG-domen C-150/99 Stockholm Lindöpark AB (p. 26) har EG-domstolen uttalat att tjänster som har samband med sport- eller idrottsutövning i görligaste mån ska kvalificeras utifrån en samlad bedömning. Av domstolens rättspraxis framgår att arten av en skattepliktig transaktion ska avgöras utifrån en samlad bedömning av de omständigheter som kännetecknar transaktionen i fråga.

4 Skatteverkets bedömning

Enligt vad som inhämtats av Skatteverket har de inom landet befintliga banorna för fotbollsgolf vitt skilda banprofiler och utföranden. Enligt vissa hemsidor förekommer även varianter vad gäller både banornas storlek och inriktning.

Fotbollsgolfen beskrivs från banägarnas sida ofta som lämpliga arrangemang för företag och skolklasser, fester för födelsedagen, svensexor och möhippor, campare, kompisgänget m.m. Ibland beskrivs banorna som utmanande och spännande. Det förekommer även att fotbollsgolfen ingår som en komponent i skräddarsydda arrangemang.

Den reducerade skattesatsen avser sådana tjänster som omfattas av 3 kap. 11 a § ML. Denna bestämmelse motsvaras av artikel 13 a. 1 m i sjätte direktivet och enligt fast praxis i EG-domstolen ska undantagen från skatteplikt angivna i artikel 13 i sjätte direktivet tolkas restriktivt. Mot bakgrund av detta är Skatteverket av den uppfattningen att tillämpningen av den reducerade skattesatsen på tillhandahållande av idrottstjänster ska tolkas restriktivt.

Fotbollsgolfen har som namnet antyder beröringspunkter med andra bollsporter. Det allmänna syftet med fotbollsgolfen är enligt Skatteverkets bedömning dock inte i första hand att bedriva sport eller idrott. Banutföranden, arrangemang och själva utövandet talar för att fotbollsgolf närmast bedrivs som rekreation/förströelse/nöje som det uttrycktes i prop. 1996/97:10 s. 54. Skatteverkets uppfattning är därför att fotbollsgolf inte motsvarar ML:s definition för idrottslig verksamhet. Det innebär att ersättningen från utövarna i fotbollsgolf ska beskattas efter skattesatsen 25 %.