Områden: Mervärdesskatt
Datum: 2007-01-30
Dnr: 131 49293-07/111
Nytt: 2017-12-21
Detta ställningstagande har upphört att gälla och ersätts av ställningstagandet Fartyg som går på öppna havet, mervärdesskatt, med dnr. 202 482304-17/111.
Ett företag har ställt frågan i vad mån uthyrning av serveringspersonal till fartyg för yrkesmässig sjöfart omfattas av undantaget från skatteplikt i 3 kap. 21 § första stycket 4 mervärdesskattelagen (1994:200), ML.
Skatteverkets huvudkontor har med anledning av frågan lämnat följande brevsvar.
Av 3 kap. 21 § första stycket 4 ML framgår att undantaget omfattar tjänster såsom ombyggnad, reparation, underhåll, befraktning och uthyrning som avser skepp för yrkesmässig sjöfart.
I en skrivelse 2000-02-07, dnr 11507-99/100, har dåvarande Riksskatteverket gjort bedömningen att uthyrning av arbetskraft till fartyg omfattas undantaget från skatteplikt under förutsättning att det är fråga om arbetskraft som nödvändig för skeppets behov eller framförande för skeppslastens behov. Denna bedömning har skett mot bakgrund av artikel 15.8 i rådets sjätte direktiv (77/388/EEG). Motsvarande bestämmelse finns från och med 1 januari 2007 i artikel 148 d i rådets direktiv 2006/112/EG (mervärdesskattedirektivet). Av bestämmelsen framgår att tjänster för täcka direkta behov havsgående fartyg undantas från skatteplikt. I skrivelsen hänvisas även till EG-domstolens förhandsavgörande i 168/84, Berkholz, i vilket domstolen bedömde att tjänster för att täcka direkta behov för havsgående fartyg är tjänster som är nödvändiga för fartygens drift och har samband med sjöfartens behov, se punkt 21 i domen.
Uthyrning av personal som ur sjösäkerhetssynpunkt är nödvändig ombord på ett fartyg får anses vara en tjänst som täcker direkta behov för fartyget ifråga. Det innebär att uthyrning av serveringspersonal kan omfattas av undantaget från skatteplikt till den del det är fråga om personal som ingår i sådan säkerhetsbesättning som avses i fartygssäkerhetslagen (2003:364) och som är ett villkor för att fartyget ska få framföras. Uthyrning av serveringspersonal som inte ingår i säkerhetsbesättningen ombord kan däremot inte anses täcka direkta behov för fartyget även om de i en nödsituation skulle ha en viss säkerhetsfunktion att fylla, t.ex. genom att visa vägen till nödutgångar eller genom att dela ut flytvästar.
Ett företag som hyr ut arbetskraft till fartyg måste kunna styrka att förutsättningarna för tillämpa undantaget från skatteplikt i 3 kap. 21 § ML är uppfyllt, dvs. att arbetskraften täcker direkta behov för fartyget eller lasten. Vid uthyrning av serveringspersonal kan det ske genom att företaget har dokumentation som visar att det är fråga om sådan personal som ingår i säkerhetsbesättningen enligt bestämmelserna i fartygssäkerhetslagen.
I det fall uthyrning av serveringspersonal sker till fartyg i utrikes trafik är 5 kap. 1 § tredje stycket ML tillämpligt eftersom tjänsten får anses utförd ombord på fartyget, se Skatteverkets skrivelse 2005-06-21, Omsättningsland för tjänster på fartyg i utrikes trafik, dnr 130 318867-05/111.