Äkta bostadsföretag eller ej?
Inkomsttaxering 2000-2002
En bostadsrätt som upplåts till en juridisk person anses
inte använd på sätt som kvalificerar föreningen att vara
s.k. äkta bostadsföretag
SRN meddelade följande förhandsbesked.
"En till juridisk person med bostadsrätt upplåten
bostadslägenhet skall inte beaktas vid bedömningen av
om sökandeföreningen uppfyller villkoren för en sådan
bostadsförening som avses i 2 § 7 mom. lagen
(1947:576) om statlig inkomstskatt, SIL."
MOTIVERING
"Vid inkomststaxeringen skiljer man mellan s.k. äkta och
oäkta bostadsföretag. Med äkta bostadsföretag förstås
enligt 2 § 7 mom. första stycket SIL, såvitt är av
intresse i ärendet, en bostadsrättsförening vars
verksamhet uteslutande eller huvudsakligen består i att
åt föreningens medlemmar bereda bostäder i hus som
ägs av föreningen. Gränsdragningen mellan äkta och
oäkta bostadsföretag har preciserats i av
Riksskatteverket utfärdade rekommendationer, senast
RSV S 1998:3, och baseras på hur stor del av
fastigheten som är upplåten till medelmmar. Det krävs
att minst 60 % av hela taxeringsvärdet för föreningens
fastighet(-er) belöper på de till medlemmar med
bostadsrätt upplåtna bostadslägenheterna, s.k.
kvalificerad användning, för att föreningen skall anses
som ett äkta bostadsföretag. Beskattningen av ett äkta
bostadsföretag sker efter en schablonmetod.
Frågan i ärendet är om en bostadsrätt som ägs av en
juridisk person och som används för boende av bolagets
ägare, skall kunna räknas in i den del av fastighetens
användning som är kvalificerad i förevarande
hänseende.
Den ställda frågan bottnar i det förhållandet att en
juridisk person inte själv kan använda en
bostadslägenhet för bostadsändamål utan måste,
principiellt sett, anses använda den för uthyrning till den
person som skall bo där.
Definitionen i 2 § 7 mom. första stycket SIL tar sikte på
att föreningens fastighet skall användas för
bostadsändamål av medlemmarna. Utformningen är
sådan att den ger boendet en avgörande betydelse för
gränsdragningen. Enligt nämndens mening talar detta
för att bestämmelserna om äkta bostadsföretag är
avsedda för verksamhet som är inriktad på att tillgodose
föreningsmedlemmars behov av bostadlägenheter för
eget boende och att det är denna innebörs som skall
tilläggas begreppet att åt medlemmar bereda bostäder.
I Riksskatteverkets ovan nämnda rekommendationer
anges visserligen att om en delägare (medlem) själv bor
i sin lägenhet eller hyr ut den bör i princip inte inverka
på bedömningen. Denna rekommendation får ses mot
bakgrund av att en bostadsrättsinnehavare kan för
kortare eller längre tid hyra ut sin bostadslägenhet men
att detta mot eget boende alternativa användningssätt
normalt inte bör påverka bostadsrättsföreningens
beskattningskaraktär. En juridisk person har emellertid
inte möjligheter att använda bostadslägenheten på
annat sätt än för uthyrning. Rekommendationen bör
därför inte tilläggas den innebörden att den tillåter att
även av juridiska personer ägda bostadsrätter får räknas
in i den kvalificerade användningen.
Nämndens slutsats är att definitionen av äkta
bostadsföretag bör tolkas så att endast upplåtelser av
bostadsrätter till fysiska personer skall beaktas, jfr den i
SOU 1992:8 'Fastighetstaxering m.m. - Bostadsrätter' s.
81 redovisade uppfattningen och utformningen av
motsvarande begrepp i 2 kap. 17 § i
Skattelagskommitténs förslag till ny Inkomstskattelag,
SOU 1997:2. Svaret har utformats i enlighet härmed."
Kommentar: Överklagas ej av RSV.