Områden: Punktskatter och trafikskatter

Datum: 2003-04-28

Dnr: 2874-03/100

1. Inledning

Avseende tidningar som publiceras både i form av tryckt media och via Internet har fråga uppkommit om bedömningen av i vilken utsträckning ersättning för införande av annons kan anses innefatta offentliggörande via Internet. Mot bakgrund av att publicering via Internet inte är föremål för beskattning enligt lagen (1972:266) om skatt på annonser och reklam (RSL) är frågan av stor betydelse. Riksskatteverket (RSV) lämnar härmed sin syn på denna fråga.

2. Gällande rätt

Enligt 14 kap. 2 § första stycket skattebetalningslagen (1997:483) ska en deklarationsskyldig i skälig omfattning genom räkenskaper, anteckningar eller på annat lämpligt sätt se till att det finns underlag för fullgörandet av deklarations- och annan uppgiftsskyldighet samt för kontroll av uppgiftsskyldigheten och beskattningen.

Enligt 1 § Riksskatteverkets föreskrifter (RSFS 2002:37) om skatt på annonser och reklam ska om skatt vid en affärshändelse avseende reklamskatt som ska bokföras enligt bokföringslagen (1999:1078) utgår eller om ett avdragsyrkande i deklarationen grundas på en sådan händelse en faktura, kreditnota eller annan uppgift om affärshändelsen även utgöra underlag för skatteredovisningen. Förutom de uppgifter som anges i 5 kap. 7 § bokföringslagen ska av verifikationen framgå skattens belopp och övriga förhållanden som har betydelse för att bestämma skatten.

Såvitt avser en eventuell uppdelning av vederlaget framgår följande av RSL.

Enligt tredje stycket av anvisningarna till 13 § lagen RSL bestäms beskattningsvärdet efter uppdelning av vederlaget efter skälig grund om gemensamt vederlag utgår för prestationer som ska inräknas i beskattningsvärdet och för andra prestationer.

3. RSV:s inställning

För att en utgivare som erhållit ersättning för att offentliggöra en annons i såväl tryckt media som på Internet ska vara berättigad att dela upp ersättningen krävs enligt RSV:s uppfattning att det vid tillfället för köpet av annonsplatsen stått klart för köparen att köpet avsett båda dessa tjänster. Priset för respektive tjänst bör framgå av de uppgifter som köparen erhållit.

För att vederlaget inte i sin helhet ska anses omfattas av beskattningsvärdet för reklamskatt bör krävas underlag till stöd för att ersättningen avsett båda prestationerna. Detta kan fullgöras genom att faktura eller liknande där priset för respektive prestation tydligt framgår kan uppvisas.

För att den uppdelning som en tidningsutgivare gjort ska godtas bör krävas att den framstår som skälig. Om införande av en annons i både tryckt media och på Internet betingar samma, eller lägre, pris som införande i bara den tryckta publikationen kan enligt RSV:s uppfattning någon uppdelning inte göras.