Områden: Mervärdesskatt

Datum: 1999-10-27

Dnr: 4965-97/900

Nytt: 2013-07-01

Detta ställningstagande upphör att gälla och ersätts av ställningstagandet Myndigheter och begreppet ekonomisk verksamhet, mervärdesskatt, dnr 131 415747-13/111.

Sammanfattning

Riksskatteverket har i brevsvar till Rikspolisstyrelsen tagit ställning till skatteplikten för verksamhetstjänster som utförs av polisväsendet.

Mervärdeskatteplikt för polisväsendets verksamhetstjänster Skrivelse 1998-10-06, diarienummer EKB-973-4154/98

Frågan är om några av de av Rikspolisstyrelsen sammanställda verksamhetstjänsterna, "som utförs av polisväsendet genom myndighetsutövning", inte anses ingå som ett led i myndighetsutövning enligt mervärdeskattelagen (ML) och därmed utgöra yrkesmässig verksamhet.

Skattskyldighet för statliga myndigheter infördes i lagen, 1968:430, om mervärdeskatt (GML) vid skattereformen 1991. I proposition 1989/90:111 kan utläsas att en bärande tanke för reformen var att uppnå konkurensneutralitet mellan offentlig egenregi och upphandling. Myndigheter och kommuner kompenserades för mervärdeskattekostnader samtidigt som skattskyldigheten utvidgades. För flertalet statliga myndigheter (avsnitt 2.3.2) föreslogs att om myndigheten tillhandahåller skattepliktiga varor och tjänster skall verksamheten vara att anse som yrkesmässig oberoende av om verksamheten bedrivs med vinstsyfte eller ej. I den mån en vara eller tjänst tillhandahålls av en myndighet som ett led i myndighetsutövning, och således inte på privaträttslig grund, bör dock skattskyldighet inte föreligga.

I specialmotiveringen till anvisningarna till 2 § GML utvecklas begreppet myndighetsutövning. Med det föreslagna begreppet myndighetsutövning förstås i enlighet med vad som gäller i andra sammanhang beslut eller åtgärder som ytterst är uttryck för samhällets maktbefogenheter och som kommer till stånd och får rättsverkningar för eller emot den enskilde i kraft av offentligrättsliga regler och inte på grund av avtal eller i övrigt regler av privaträttslig natur. Ett på författning grundat monopol på något visst slag av tjänst medför inte att det är fråga om någon myndighetsutövning. Detsamma gäller om en myndighet i författning direkt ålagts att bedriva viss form av verksamhet. Det avgörande är i stället förhållandet mellan å ena sidan myndigheten och å andra sidan den enskilde.

Författningstextens utformning "som ett led i myndighetsutöving" uppges i specialmotiveringen ha i princip samma innebörd som begreppet "vid myndighetsutövning" i 3 kap. 2 § skadeståndslagen (1972:207) och 20 kap. 1 § första stycket brottsbalken. Det måste emellertid enligt specialmotiveringen beaktas att bestämmelsen i GML avses tillgodose andra syften än de båda nämnda bestämmelserna i skadeståndslagen och brottsbalken. I GML är det närmast fråga om att bestämma omfattningen av skattskyldigheten för offentlig utåtriktad verksamhet med hänsyn till bl.a. konkurensneutralitet och fiskala intressen.

Vid anslutningen till EG gjordes en anpassningen av GML till EG:s direktiv om utformningen av mervärdesbeskattningen. Vad avser myndighetsutövning gjordes inga förändringar utan lagreglerna överfördes till ML.

Uttalandena i propositionen ger således stöd för att begreppet "led i myndighetsutövning" i ML inte med nödvändighet måste överensstämma med vad som i andra sammanhang avses med begreppet "vid myndighetsutövning".

De i rikspolisstyrlesens sammanställning angivna "verksamhetstjänsterna" kan delas in i följande grupper.

1 Försäljning av varor

Försäljning av djur som omhändertas enligt djurskyddslagen

Försäljning av "överavskjutna djur"

Jaktvårdsfonden (i vissa fall ska överskott från polismyndighetens försäljning av djur tillföras jaktvårdsfonden)

Egendom som förverkats eller tagits i förvar

Hittegods

1.1 Skattepliktiga försäljningar

Statens försäljning av en vara, där äganderätten övergått till staten, kan ses som ett privaträttsligt avtal med köparen. Det spelar därvid inte någon roll vilken myndighetsutövning som kan ha legat till grund för statens övertagande av varan. Enligt riksskatteverkets uppfattning sker sådana försäljningar i yrkesmässig verksamhet varför omsättningen är skattepliktig.

1.2 Icke skattepliktiga försäljningar

I de fall polismyndigheten säljer en vara, t.ex. ett tvångsomhändertaget djur, och köpesumman ska redovisas till ägaren efter eventuella avdrag för kostnader får försäljningen enligt riskskatteverkets uppfattning anses som ett led i myndighetsutövning. För polismyndigheten föreligger därför inte skattskyldighet för omsättningen. Varans ägare kan däremot vara skattskyldig för samma omsättning.

2 Tillhandahållna tjänster

Ersättning för kostnader för ordningshållning enligt ordningslagen

Ersättning för polisbevakning i samband med transporter med tunga/ breda fordon samt vid värdetransporter

Ersättning för anslutning av larmanläggning till polisen samt vid falsklarm

Ersättning enligt lag (1982:129) om flyttning av fordon i vissa fall

Låsöppning

2.1 Skattepliktiga tjänster

Anslutning av larmanläggning och därmed utryckning vid obefogade larm, bevakning av värdetransporter, flyttning av fordon med stöd av 2 § andra stycket lagen (1982:129) om flyttning av fordon i vissa fall (kostnaden skall bäras av den som påkallat flyttningen) och låsöppning på lägenhetsinnehavarens uttryckliga uppdrag kan alla ses som tjänster polismyndigheten tillhandahåller på grund av privaträttsliga avtal. Enligt riksskatteverkets uppfattning är ovanstående tjänster - oaktat att de för polismyndigheten framstår som myndighetsutövning och ersättningens storlek regleras i författning - tillhandahållna i yrkesmässig verksamhet. Omsättningen är därmed skattepliktig.

2.2 Icke skattepliktiga tjänster

Ordningshållning enligt ordningslagen, polisbevakning som uppställs som villkor i vissa beslut avseende transporter och flyttning av fordon där ägaren är skyldig att ersätta kostnaden är sådana verksamhetstjänster som enligt riksskatteverkets uppfattning att se som ett led i myndighetsutövning. Verksamheten är därmed inte yrkesmässig och omsättningen är inte skattepliktig.

3 Ersättning som inte utgör omsättning enligt ML

Ersättning för skadad egendom

Ersättning som en skadelidande erhåller av den vållande eller dennes försäkringsbolag är inte skattepliktig för den skadelidande eftersom den inte utgår på grund av omsättning enligt ML.