Områden: Mervärdesskatt

Datum: 1998-10-20

Dnr: 9414-98/900

Nytt: 2007-11-16

Detta ställningstagande upphör att gälla. Ställningstagandet avser hur s.k. ALMI-fall och EU-bidrag ska hanteras i avvaktan på Regeringsrättens prövning. Regeringsrätten har meddelat domar avseende nu aktuella frågor 1999-06-01 (RÅ 1999 ref. 33) samt 1999-12-16 (RÅ 1999 not. 282). De s.k. ALMI-fallen har också behandlats i ställningstagandet Hanteringen av s.k. ALMI-fall i mervärdesskattehänseende, dnr 5056-00/100.

Riksskatteverket (RSV) har dels behandlat de s.k. ALMI-fallen i skrivelse 1997-05-28, dnr 4261-97/900, dels behandlat hanteringen av EU-bidrag ur mervärdesskattesynpunkt i skrivelse 1998-01-22, dnr 417-98/900.

Skatterättsnämnden har därefter i förhandsbesked 1998-04-27, såvitt nu är av intresse, funnit att avdragsrätten för ingående mervärdesskatt inte skall beskäras för det fall att kostnaderna för förvärv täcks av driftanslag och medel. Skatterättsnämnden har vidare i förhandsbesked 1998-05-15 ansett att EU-bidrag avseende s.k. Mål 3-projekt inte skall anses utgöra vederlag för tillhandahållna tjänster och att någon omsättning enligt mervärdesskattelagen (1994:200), ML, inte skall anses föreligga. RSV har överklagat dessa båda förhandsbesked och målen är för närvarande inte färdigkommunicerade.

Enligt vad RSV erfarit är hanteringen av de s.k. ALMI-fallen och EU-bidragen inte enhetlig inom landet. I syfte att uppnå en mer likformig behandling anser RSV att skattemyndigheterna bör iaktta följande riktlinjer vid handläggningen av dessa typer av ärenden på myndighetsnivå och mål i domstolsprocesser.

I pågående processer bör skattemyndigheterna vidhålla sin talan. I sina yttranden bör skattemyndigheterna dock uppmärksamma domstolarna på att det finns överklagade förhandsbesked i Regeringsrätten och yrka, där så är lämpligt, att målen vilandeförklaras i avvaktan på Regeringsrättens prövning. För deklarationer som den skattskyldige lämnar för tid efter den i processen/processerna aktuella perioden/perioderna bör skattemyndigheterna inta samma ståndpunkt som i pågående process/processer.

För deklarationer som lämnas efter förhandsbeskeden, och där inte heller någon process föreligger i frågan beträffande den skattskyldige, bör gälla att förhandsbeskeden följs i avvaktan på Regeringsrättens prövning. I besluten bör dock påpekas att en omprövning kan komma att ske om Regeringsrätten ändrar de överklagade förhandsbeskeden. Skattemyndigheterna bör därvid särskilt bevaka den tvååriga omprövningsfristen enligt 21 kap. 9 § skattebetalningslagen (1997:483), som tidigare fanns i 15 kap. 9 § ML. Om tvåårsfristens utgång närmar sig, innan Regeringsrätten hunnit prövat förhandsbeskeden, får skattemyndigheten ta ställning i det enskilda fallet om beskattningsbeslutet bör omprövas. Om Regeringsrätten ändrar de överklagade förhandsbeskeden avser RSV att återkomma med riktlinjer för hur redan fattade beskattningsbeslut bör hanteras.