Personbilar klass I, lätta lastbilar och lätta bussar av fordonsår 2018 eller senare som blir skattepliktiga för första gången den 1 juli 2018 eller senare omfattas av det s.k. bonus malus-systemet. De beskattas i vissa fall med ett högre belopp de tre första åren.
Andra bestämmelser gäller om fordonet blivit skattepliktigt för första gången före den 1 juli 2018, eller om det är av tidigare fordonsår än 2018 och ska beskattas efter hur mycket koldioxid det släpper ut.
Nytt: 2025-02-03
Texten på den här sidan har justerats och anpassats till lagändringarna som trädde den 1 februari 2025.
Fordonsskatt tas ut med ett grundbelopp på 360 kronor (2 kap. 8 § VSL). I förekommande fall tas skatten även ut med ett koldioxidbelopp. Det gäller följande fordon (2 kap. 7 § första stycket VSL):
För bilar som kan drivas med dieselolja ska summan av grundbeloppet och koldioxidbeloppet adderas med ett bränsletillägg och ett miljötillägg (2 kap. 7 § tredje stycket VSL).
Nytt: 2025-02-03
För personbilar klass I, lätta bussar och lätta lastbilar av fordonsår 2018 eller senare och som blir skattepliktiga för första gången den 1 juli 2018 eller senare ska i vissa fall ett förhöjt koldioxidbelopp (s.k. malus) tas ut under de tre första åren från det att fordonet blir skattepliktigt för första gången (2 kap. 9 a § VSL). När malusen sedan upphör efter tre år blir koldioxidbeloppet detsamma som för fordon som blivit skattepliktiga för första gången före den 1 juli 2018.
Personbilar klass II (husbilar) omfattas inte längre av malus fr.o.m. den 1 februari 2025. Det innebär att fordonsskatt med förhöjt koldioxidbelopp inte ska tas ut för tiden fr.o.m. det datumet, oavsett om husbilen har blivit skattepliktig för första gången före eller efter den 1 februari 2025. Anledningen till att husbilar inte längre omfattas av malus är att de skiljer sig från andra fordon på så sätt att de även används som boende- och fritidsfordon. Det är också så att utbudet av låg- och nollutsläppsalternativ för husbilar ännu inte är lika utvecklat som för andra personbilar och lätta lastbilar och får därmed inte samma styrande effekt som för andra typer av lätta fordon (prop. 2024/25:1 s. 342 f).
Före den 1 februari 2025 var alla alternativbränslefordon undantagna från malus. Undantaget kommer fortsättningsvis att gälla endast för fordon som är utrustade med teknik för drift, helt eller delvis, med annan gas än gasol. Detta innebär att undantaget tas bort för fordon som är utrustade med teknik för drift med en bränsleblandning som till övervägande del består av alkohol (E85). Det gäller för fordon som blivit skattepliktiga för första gången den 1 februari 2025 eller senare.
Att ett fordon är anpassat för drift med E85 behöver inte innebära att det endast är E85 som används som drivmedel för fordonet eftersom ett sådant fordon kan drivas med bensin via samma bränsletank. Under åren 2018–2022 bedöms vanlig bensin ha utgjort drygt 85 procent av det drivmedel som användes i den här typen av fordon. Syftet med undantaget, att minska utsläppen av koldioxid, uppnås alltså inte (prop. 2024/25:1 s. 344).
Förutom att fordon kan vara anpassade för drift med E85 redan från början är det möjligt att anpassa ett bensindrivet fordon till drift med E85 genom s.k. efterkonvertering. Det är i regel tekniskt enkelt att genomföra en sådan efterkonvertering och kostnaden är i många fall lägre än summan av den malus som annars skulle tas ut för fordonet under tre år. Genom att ta bort undantaget från malus för bilar som kan drivas med E85 kan syftet med malus även fortsatt upprätthållas, dvs. att öka andelen miljöanpassade fordon med lägre koldioxidutsläpp per kilometer (prop. 2024/25:1 s. 346).
Tidigare:
För personbilar, lätta bussar och lätta lastbilar av fordonsår 2018 eller senare och som blir skattepliktiga för första gången den 1 juli 2018 eller senare ska i vissa fall ett förhöjt koldioxidbelopp (s.k. malus) tas ut under de tre första åren från det att fordonet blir skattepliktigt för första gången. Fordon som drivs med alternativa drivmedel ska inte betala det förhöjda koldioxidbeloppet (2 kap. 9 a § VSL). Efter de tre första åren och framåt är koldioxidbeloppet detsamma som för fordon som blivit skattepliktiga för första gången före den 1 juli 2018.
För fordon som är utrustade med teknik för drift med bränsleblandning som till övervägande del består av alkohol, eller helt eller delvis med annan gas än gasol tas skatt ut med 11 kronor per gram koldioxidutsläpp som överstiger 111 gram per kilometer vid blandad körning (2 kap. 9 § andra stycket VSL).
För ett etanoldrivet fordon som släpper ut 166 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning blir fordonsskatten:
Grundbelopp |
360 kronor |
Koldioxidkomponent (166 - 111) x 11 kronor |
605 kronor |
Fordonsskatten för ett skatteår |
965 kronor |
---|
Om det finns uppgift om koldioxidutsläpp vid drift med både ett konventionellt drivmedel och ett alternativt drivmedel ska uppgiften om det alternativa drivmedlet användas vid beräkning av fordonsskatt. Om det finns flera sådana uppgifter ska det högsta värdet av dessa beaktas vid bestämmande av fordonsskatt (1 kap. 6 b § VSL).
I vissa fall konverteras ett fordons drivmedel från konventionellt (bensin) till alternativt drivmedel (etanol). I vägtrafikregistret finns endast uppgift om fordonets koldioxidutsläpp vid drift med bensin. Vid beräkning av fordonsskatten ska uppgift om koldioxidutsläpp vid drift med bensin användas ihop med koldioxidbeloppet för etanol.
För fordon som blev skattepliktiga för första gången före den 1 januari 2020, ska i stället för vad som sägs i 1 kap. 6 b § VSL om det högsta värdet, det lägsta värdet beaktas vid bestämmande av fordonsskatt (andra punkten övergångsbestämmelserna).
För bensindrivna fordon tas skatt ut med 22 kronor per gram koldioxidutsläpp som fordonet släpper ut vid blandad körning per kilometer utöver 111 gram (2 kap. 9 § första stycket VSL). Fordonsskatten utgör summan av grundbeloppet och det uträknade koldioxidbeloppet.
Om fordonet är av fordonssår 2018 eller senare och blev skattepliktiga för första gången den 1 juli 2018 eller senare ska i vissa fall ett förhöjt koldioxidbelopp tas ut under de tre första åren från det att fordonet blir skattepliktigt för första gången. (2 kap. 9 a § VSL)
För fordon som kan drivas med dieselolja tas skatt ut med 22 kronor per gram koldioxid som överstiger 111 gram per kilometer vid blandad körning (2 kap. 9 § första stycket VSL).
Summan av grundbeloppet och uträknat koldioxidbelopp adderas med ett bränsletillägg och ett miljötillägg. Bränsletillägget är produkten av 13,52 och det antal gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per kilometer. Miljötillägget är 250 kronor för bilar som blivit skattepliktiga för första gången efter den 1 januari 2008 (2 kap. 10 § VSL). Miljötillägget är motiverat med att avgaskraven skiljer mellan diesel- och bensinfordon. Dieseldrivna fordon har bl.a. högre utsläpp av kväveoxider än bensindrivna fordon. Bränsletillägget motiveras av att dieselolja är lägre beskattad än bensin.
Om fordonet är av fordonsår 2018 eller senare och blev skattepliktigt för första gången den 1 juli 2018 eller senare ska i vissa fall ett förhöjt koldioxidbelopp tas ut under de tre första åren från det att fordonet blir skattepliktigt för första gången (2 kap. 9 a § VSL).
Om ett fordon kan drivas både med diesel och CNG ska summan av grundbeloppet och koldioxidbeloppet adderas med ett bränsletillägg och ett miljötillägg. Finns uppgift om koldioxidutsläpp vid drift med CNG registrerad i vägtrafikregistret ska den uppgiften användas vid beräkning av fordonsskatten.
För personbilar klass I, lätta bussar och lätta lastbilar av fordonssår 2018 eller senare och som blev skattepliktiga för första gången den 1 juli 2018 eller senare ska ett förhöjt koldioxidbelopp tas ut under de tre första åren från det att fordonet blir skattepliktigt för första gången (2 kap. 9 a § VSL).
Personbilar klass II (husbilar) omfattas inte av det förhöjda koldioxidbeloppet fr.o.m. den 1 februari 2025.
För fordon som blivit skattepliktiga för första gången den 1 juni 2022 eller senare utgör koldioxidbeloppet för ett skatteår summan av
För ett bensindrivet fordon som släpper ut 155 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning blir fordonsskatten:
Grundbelopp |
360 kronor |
Koldioxidkomponent (155 - 125) x 132 kronor |
3 960 kronor |
Koldioxidkomponent (125 - 75) x 107 kronor |
5 350 kronor |
Fordonsskatten för ett skatteår (de tre första åren) |
9 670 kronor |
---|
Grundbelopp |
360 kronor |
Koldioxidkomponent (155 - 111) x 22 kronor |
968 kronor |
Fordonsskatten för ett skatteår |
1 328 kronor |
---|
För dieseldriven personbil som släpper ut 155 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning blir fordonsskatten:
Grundbelopp |
360 kronor |
Koldioxidkomponent (155 - 125) x 132 kronor |
3 960 kronor |
Koldioxidkomponent (125 - 75) x 107 kronor |
5 350 kronor |
Summa |
9 670 kronor |
---|---|
Summan adderas med ett bränsletillägg som är produkten av 13,52 och det antal gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut (13,52 x 155) |
2 095 kronor |
Miljötillägg tas ut |
250 kronor |
Fordonsskatten för ett skatteår (de tre första åren) |
12 015 kronor |
Grundbelopp |
360 kronor |
Koldioxidkomponent (155 - 111) x 22 kronor |
968 kronor |
Summa |
1 328 kronor |
---|---|
Summan adderas med ett bränsletillägg som är produkten av 13,52 och det antal gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut (13,52 x 155) |
2 095 kronor |
Miljötillägg tas ut |
250 kronor |
Fordonsskatten för ett skatteår |
3 673 kronor |
För fordon som blivit skattepliktiga för första gången mellan den 1 april 2021 och den 31 maj 2022 utgör koldioxidbeloppet för ett skatteår summan av
För ett bensindrivet fordon som släpper ut 155 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning blir fordonsskatten:
Grundbelopp |
360 kronor |
Koldioxidkomponent (155 - 130) x 132 kronor |
3 300 kronor |
Koldioxidkomponent (130 - 90) x 107 kronor |
4 280 kronor |
Fordonsskatten för ett skatteår (de tre första åren) |
7 940 kronor |
---|
Grundbelopp |
360 kronor |
Koldioxidkomponent (155 - 111) x 22 kronor |
968 kronor |
Fordonsskatten för ett skatteår |
1 328 kronor |
---|
För dieseldriven personbil som släpper ut 155 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning blir fordonsskatten:
Grundbelopp |
360 kronor |
Koldioxidkomponent (155 - 130) x 132 kronor |
3 300 kronor |
Koldioxidkomponent (130 - 90) x 107 kronor |
4 280 kronor |
Summa |
7 940 kronor |
---|---|
Summan adderas med ett bränsletillägg som är produkten av 13,52 och det antal gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut (13,52 x 155) |
2 095 kronor |
Miljötillägg tas ut |
250 kronor |
Fordonsskatten för ett skatteår (de tre första åren) |
10 285 kronor |
Grundbelopp |
360 kronor |
Koldioxidkomponent (155 - 111) x 22 kronor |
968 kronor |
Summa |
1 328 kronor |
---|---|
Summan adderas med ett bränsletillägg som är produkten av 13,52 och det antal gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut (13,52 x 155) |
2 095 kronor |
Miljötillägg tas ut |
250 kronor |
Fordonsskatten för ett skatteår |
3 673 kronor |
För fordon som blivit skattepliktiga för första gången mellan den 1 juli 2018 och den 31 mars 2021 utgör koldioxidbeloppet för ett skatteår summan av
För ett bensindrivet fordon som släpper ut 155 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning blir fordonsskatten:
Grundbelopp |
360 kronor |
Koldioxidkomponent (155 - 140) x 107 kronor |
1 605 kronor |
Koldioxidkomponent (140 - 95) x 82 kronor |
3 690 kronor |
Fordonsskatten för ett skatteår (de tre första åren) |
5 655 kronor |
---|
Grundbelopp |
360 kronor |
Koldioxidkomponent (155 - 111) x 22 kronor |
968 kronor |
Fordonsskatten för ett skatteår |
1 328 kronor |
---|
För dieseldriven personbil som släpper ut 155 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning blir fordonsskatten:
Grundbelopp |
360 kronor |
Koldioxidkomponent (155 - 140) x 107 kronor |
1 605 kronor |
Koldioxidkomponent (140 - 95) x 82 kronor |
3 690 kronor |
Summa |
5 655 kronor |
---|---|
Summan adderas med ett bränsletillägg som är produkten av 13,52 och det antal gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut (13,52 x 155) |
2 095 kronor |
Miljötillägg tas ut |
250 kronor |
Fordonsskatten för ett skatteår (de tre första åren) |
8 000 kronor |
Grundbelopp |
360 kronor |
Koldioxidkomponent (155 - 111) x 22 kronor |
968 kronor |
Summa |
1 328 kronor |
---|---|
Summan adderas med ett bränsletillägg som är produkten av 13,52 och det antal gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut (13,52 x 155) |
2 095 kronor |
Miljötillägg tas ut |
250 kronor |
Fordonsskatten för ett skatteår |
3 673 kronor |
Uppgift om fordons utsläpp av koldioxid hämtas i vägtrafikregistret. Om det finns flera uppgifter om fordonets utsläpp av koldioxid vid blandad körning, ska det högsta värdet av dessa beaktas vid bestämmandet av fordonsskatt (1 kap. 6 b § VSL).
För fordon som blev skattepliktiga för första gången före den 1 januari 2020, ska i stället för vad som sägs i 1 kap. 6 b § VSL om det högsta värdet, det lägsta värdet beaktas vid bestämmande av fordonsskatt (andra punkten övergångsbestämmelserna).
Det förhöjda koldioxidbeloppet ska tas ut under de tre första åren från det att fordonet blir skattepliktigt för första gången. Detta rekvisit innebär att ett fordon som blir skattepliktigt för första gången den 15 juli 2018 omfattas, om övriga förutsättningar är uppfyllda, av det förhöjda koldioxidbeloppet till och med den 14 juli 2021. Därefter, från och med den 15 juli 2021, är koldioxidbeloppet detsamma som för den befintliga fordonsflottan (prop. 2017/18:1 s. 405).
Bestämmelsen om att det förhöjda koldioxidbeloppet ska betalas för viss tid (de tre första åren från det att fordonet blir skattepliktigt) får enligt Skatteverket ses i förhållande till bestämmelserna om hur skatt ska tas ut. Skatteverket anser att när ett fordon blir skattepliktigt för första gången den 15 juli 2018 och fordonskatten för ett skatteår understiger 4 800 kr ska det förhöjda koldioxidbeloppet betalas för tiden juli 2018–juni 2021, dvs. malus ska tas ut redan från den 1 juli 2018 (Skatteverkets ställningstagande Uttag av förhöjt koldioxidbelopp för nya fordon under 3 år (s.k. malus).
För ett fordon som blir skattepliktigt den 15 juli 2018 och får ett förhöjt koldioxidbelopp de tre första åren som innebär att fordonsskatten uppgår till minst 4 800 kr och därefter en fordonsskatt som understiger 4 800 kr anser Skatteverket att skatten ska tas ut på följande sätt:
Det förhöjda koldioxidbeloppet ska tas ut från den 15 juli 2018 till den 14 juli 2021. För resterande dagar i juli, dvs. från den 15 juli–31 juli ska den lägre skatten enligt 2 kap. 9 § VSL beräknas per dygn dvs. för den 15 juli-31 juli är skatten 1/360 per dag. Dvs. för den 1 juli–14 juli 2021 ska skatt tas ut med det förhöjda koldioxidbeloppet enligt 2 kap. 9 a § VSL och för den 15 juli–31 juli 2021 ska skatt tas ut med koldioxidbeloppet enligt 2 kap. 9 § VSL (Skatteverkets ställningstagande Uttag av förhöjt koldioxidbelopp för nya fordon under 3 år (s.k. malus).