Områden: Mervärdesskatt

Datum: 1996-02-28

Dnr: 1503-96/900

Nytt: 2016-01-20

Detta ställningstagande upphör att gälla genom ställningstagandet Upphävande av två ställningstaganden om resetjänster, dnr 131 26712-16/111.

Sedan publiceringen av RSV:s PM 1995-11-24 om resetjänster har resebyråer och researrangörer ställt ett antal frågor. I denna skrivelse delges problemställningarna och de lämnade svaren. Frågorna nedan är numrerade, men den inbördes ordningen är mer spontan än logisk.

Fråga 1 Kan man använda någon påläggsprocent för att beräkna marginalmomsen för resetjänster?

Om vi i egenskap av arrangörer har kalkylerat med ett pris som vi behöver ta ut av resenären, hur mycket skall vi då lägga på för att få täckning för den nya marginalmomsen? Vi har då tagit hänsyn till att momsen på förvärvade varor och tjänster som kommer resenären direkt till godo måste kostnadsföras.

Svar:

Höj priset med 2,67 % vid en marginal på 13 %.

Exempel:

Resans pris inkl. marginalmoms

5 000 kr

Marginal, 13 %

650 kr

Marginalmoms, 20 %

130 kr

Resans pris exkl. marginalmoms

(5 000 - 130)

4 870 kr

x % av 4 870 = 130

x = 2,669 avrundat till 2,67

Fråga 2 Hur stor andel av resenärens totala pris inkl. moms utgör marginalmomsen?

Hur kan vi enklast räkna ut marginalmomsens belopp av totalpriset för en resetjänst? Vi tillämpar schablonmarginalen på 13 %.

Svar:

Marginalmomsen utgör 2,6 % av totalpriset.

Fråga 3 Bussen trasig, transport köps

Vi är bussresearrangörer och transporterar passagerarna i egna bussar vid ett researrangemang i Sverige. Resenärerna har betalat sina resor och både marginalmomsen och momsen på den egna transporttjänsten är bokförd.

Före resan går vår buss sönder och vi köper därför transporten (buss med förare) från ett annat företag för att kunna genomföra resan. Hur gör vi med momsen? Alternativt hyr vi endast bussen och låter vår egen förare köra.

Svar:

Hela kostnaden för den köpta transporten inkl. moms får kostnadsföras. Arrangören har förvärvat en tjänst som kommer resenärerna direkt till godo. Den utgående moms enligt ML:s allmänna bestämmelser som bokförts för den egna transporten får bokas bort. Marginalmomsen som beräknats enligt schablon blir oförändrad eftersom priset för resenären inte ändras endast på grund av att en annan buss används.

Om arrangören i stället låter en egen förare köra en inhyrd buss ingår liksom i utgångsläget en egen transporttjänst i resetjänsten. Den bokförda utgående skatten på den egna transporten (ML:s allmänna bestämmelser) kvarstår och momsen på den inhyrda bussen bokförs som ingående skatt. När det gäller avdragsrätten är det ingen skillnad om resenärerna transporteras i ägd eller hyrd buss.

Fråga 4 Resebyrån kompletterar med egen tjänst (anslutningsresa)

Vårt företag har egna bussar och organiserar egna resor. Dessutom fungerar vi som återförsäljare (resebyrå) för ett antal researrangörer och uppbär då provision.

Vi förmedlar bl.a. resetjänster för ett rederi som säljer paketresor. Om vi åtar oss att transportera resenärerna (en pensionärsgrupp) till och från båten, smittas då vår transport på så sätt att den skall ingå som en del i resetjänsten? Vi tar betalt för transporten av pensionärsföreningen.

Svar:

Om ett reseföretag (rederiet) i egenskap av arrangör säljer en resetjänst till en resenär, kan rimligtvis inte någon annan överta arrangörens skattskyldighet enligt marginalmetoden. Man måste enligt min mening bedöma resebyråns prestation separat. I det här fallet säljer resebyrån/bussägaren en transporttjänst. Sedan kan man naturligtvis tänka sig att bussföretaget även t.ex. förvärvar hotelltjänster från andra näringsidkare för en övernattning under anslutningsresan. Då tillhandahåller även resebyrån/bussföretaget en resetjänst.

Fråga 5 Anslutningsresan tillhandahålls av arrangören

Våra resekataloger innehåller charterresor till olika resmål. För vissa resmål erbjuder vi även anslutningsresor till flygplatsen. Dessa anslutningsresor får kunden beställa vid resebyrån som ett tillägg till charterresan. Vi i egenskap av arrangör köper upp anslutningstransporterna. Resenären får betala hela arrangemanget, antingen direkt till oss eller via resebyrån. Skall även anslutningsresan ingå i beskattningen enligt marginalmetoden hos oss?

Svar:

Ja, det finns inget som talar för att ett tillval skall falla utanför beskattningen. Även anslutningsresan ingår i avtalet med arrangören.

Fråga 6 Separata aktiviteter vid resmålet

Som ett komplement till våra charterresor erbjuder vi våra resenärer att delta i olika aktiviteter vid resmålet. Resenären anmäler sig vid resmålet och får där betala en separat avgift för varje aktivitet. Det kan vara fråga om att delta i en utflykt eller en gemensam fest, köpa en guidetjänst, hyra bil, särskilda arrangemang för barn m.m.

Svar:

Dessa slag av separata tjänster som erbjuds resenären efter avresan bör inte anses utgöra en del av resetjänsten.

Fråga 7 Resetjänst till tredje land, buss och kryssning

Vi är en researrangör som bl.a. organiserar resor till Åland. Resan företas med buss från olika orter i Sverige för vidare transport med båt och buss. Vi köper allt från andra näringsidkare, busstransporten, båtresan och hotelltjänsten. För vilka delar av resans pris skall vi redovisa marginalmoms.

Svar:

Den del av resans pris som avser konsumtion i Sverige (EG) marginalbeskattas. Om det endast är en del av busstransporten som konsumeras i Sverige kan ju lämpligen det kalkylerade priset för busstransporten delas upp efter körsträcka. Om man då kommer fram till att busstransporten i Sverige kostar t.ex. 500 kr av resans totalpris 3 000 kr skall ju en sjättedel av hela resans marginal beskattas.

När det gäller kryssningstjänster har EG:s mervärdesskattekommitté uttalat (se RSV:s PM om resetjänster sid. 15) att om fartyget lämnar EG-hamn för en hamn i tredje land, får resebyråns hela marginal undantas från beskattning. Det innebär att inte någon del av kryssningen mellan Sverige och Åland blir föremål för marginalbeskattning. Enligt min mening kan dock inte t.ex. landtransporter och hotelltjänster i samband med dessa inom EG hållas utanför marginalbeskattningen bara för att de har ett direkt samband med kryssningstjänster. Det skulle ju nämligen kunna leda till att en resetjänst som huvudsakligen utgör en rundresa med buss undgår marginalbeskattning om det i resan ingår en båttransport mellan EG-hamn och hamn i tredje land (t.ex. mellan Strömstad och Norge). Därför är min tolkning att busstransporten inom EG enligt ovan skall marginalbeskattas.

Fråga 8 Marginalbeskattning av transportdelen m.m. vid resa till tredje land

Vi är arrangörer av resetjänster och kör våra resenärer via köpta busstransporter till Norge. Åkaren debiterar ju nu liksom tidigare ingen moms på transporten eftersom den är omsatt utomlands. Varför skall vi då redovisa marginalmoms till den del resan företas inom Sverige (EG)? Är inte resan fortfarande omsatt utomlands? Den omvända frågan har också förekommit: När vi som arrangör köper en busstransport till Norge, ska inte åkaren då ta ut moms av oss på Sverige-delen?

Svar:

Beskattning enligt 9 b kap. ML gäller resetjänster som tillhandahålls inom EG. I 9 b kap. 4 § 1 st ML, hänvisas i första hand till 5 kap. 8 § ML när det gäller att bestämma omsättningsland. Det innebär att omsättning av resetjänster anses ha gjorts inom landet om de tillhandahålls från fast driftställe eller motsvarande i Sverige. Detta gäller alltså oberoende av var en enskild tjänst som ingår i en resetjänst skall anses omsatt.

Av 9 b kap. 4 .3 2 st andra meningen ML framgår följande:

"Om förvärven avser varor och tjänster som den andre näringsidkaren tillhandahållit resebyrån både inom och utanför EG, gäller bestämmelserna i 5 kap. 11 § 6 endast för den del av omsättningen av resetjänsten som avser varor och tjänster tillhandahållna utanför EG."

Det innebär - i fråga om marginalbeskattningen - att enbart tillhandahållanden utanför EG hänförs till omsättning utomlands.

Anmärkning

Det talas i lagrummet ovan om "varor och tjänster som den andre näringsidkaren tillhandahållit resebyrån". Om transporten i stället utförs med reseföretagets egna fordon, skall då samma uppdelning göras som i fråga om förvärvade transporter? Bestämmelserna i 9 b kap. ML ger inte någon uttalad vägledning i fråga egna prestationer som kommer resenären direkt till godo. RSV har ansett att i den här frågan liksom när det gäller marginalbeskattningen som sådan, bör de egna prestationerna behandlas principiellt på samma sätt som förvärvade prestationer. Man uppnår därmed ett likartat beskattningsresultat och undviker att tillämpningen leder till konkurrenssnedvridning.

Detta innebär således att även den egna transporten till Norge blir marginalbeskattad för Sverige-delen. En köpt transporttjänst är vid förvärvet inte belastad med moms eftersom den är omsatt utomlands. Den egna transporten är givetvis också omsatt utomlands och beskattas inte till någon del enligt ML:s allmänna bestämmelser.

Fråga 9 Enbart tillhandahållande av transport kan medföra marginalbeskattning

Vi transporterar fotbollslag från A till B. Det ingår inget mer i vårt åtagande. Blir det olika beskattningsresultat om vi upphandlar transporten jämfört med att vi själva står för transporten?

Svar:

Ja. Upphandlas transporten tillhandahåller Ni en resetjänst. Transport i egna bussar definieras som en persontransporttjänst och beskattas enligt ML:s allmänna bestämmelser eftersom det inte ingår förvärv från andra näringsidkare.

Fråga 10 Enbart transport med egen buss till Danmark (EG-land). Färja ingår

Vi skall köra en grupp resenärer till Danmark med egen buss. Det ingår ingenting annat än själva transporten. För att komma till Danmark måste vi transportera bussen och passagerarna på färja över sundet, varför denna transport ingår som ett led i vår egen transport. Tillhandahåller vi resenärerna en resetjänst?

Svar:

Nej. Förvärvet av färjetransporten sker visserligen från en annan näringsidkare, varför marginalbeskattning principiellt borde ske. RSV anser dock att förvärvet av färjetransporten i denna situation utgör en förutsättning för att kunna fullfölja den egna transporttjänsten. Marginalbeskattning bör därför inte ske. Om det utöver transporten ingår flera tjänster på färjan eller i övrigt, t.ex. hytt eller måltid, skall marginalbeskattning däremot ske.

Fråga 11 Vid tillämpning av 9 b kap. kan arrangörens upphandling av en anslutningstransport medföra en fördyring

Researrangören upphandlar en anslutningstransport mellan Norrland och Arlanda från ett bussföretag. Eftersom bussföretagets prestation är omsatt inom landet blir arrangören debiterad 12 % moms. Enligt den gamla ordningen lyfte arrangören av momsen och fakturerade sedan vidare utan moms eftersom arrangören sålde en transport som fullt ut var omsatt utomlands.

Svar:

Ja, det stämmer. Eftersom researrangören inte får lyfta av momsen från bussföretaget, blir den en kostnad som i detta fall ökar det kalkylerade priset mot resenären. Detta år en prisökning utöver marginalskatten. Tillämpning av marginalmetoden medför således att de separata transporter inom landet som i nästa led omvandlades till transporter utomlands inte längre omvandlas på detta sätt.

Fråga 12 Vissa arrangörer bokar varje biljett och varje hotellrum separat. Inga arrangemang är förpaketerade

Det finns ett antal researrangörer som inte har förpaketerade arrangemang. De köper inte upp hotellrum och flygstolar i fast räkning i förväg, utan bokar flygbiljett och hotellrum först när man har en kund. Det finns även i dessa fall oftast resekataloger med olika resmål beskrivna på liknande sätt som hos övriga charterarrangörer. Enligt uppgift arbetar t.ex. Globetrotter, Trivselresor, Swanson, Plusresor men även andra arrangörer på detta sätt. Eftersom dessa arrangörer ytligt sett fungerar som biljettbeställare, dvs, endast som en förmedlande länk mellan t.ex. hotell och resenär, har fråga uppkommit om dessa arrangörer kan anses uppträda i eget namn.

Svar:

Ifrågavarande reseföretag bör anses uppträda i eget namn. Enligt inhämtad information får dessa företag ställa resegarantier till Kammarkollegiet i samma omfattning som övriga arrangörer. De torde därför betraktas som avtalspart till resenären och har därmed det affärsmässiga ansvaret gentemot denne.

När det gäller storleken på resegarantierna har jag fått besked om att återförsäljare (resebyråer) för svenska researrangörer skall ställa 50 000 kr, återförsäljare (resebyråer) för utländska arrangörer 200 000 kr och researrangörer skall garantera lika stort belopp som motsvarar arrangörens åtaganden gentemot resenärerna.

Fråga 13 Ej moms på avbokningsavgift och expeditionskostnader i samband med avbeställning

I samband med att en resa avbokas p.g.a. sjukdom eller annat skäl, får resenären i allmänhet inte tillbaka alla pengar. Reseföretaget tar ut en avgift som kan variera beroende på om det finns avbeställningsskydd och när avbokningen sker. Avgiften kan ha olika namn. Skall marginalmoms eller eventuellt moms enligt de allmänna bestämmelserna redovisas av reseföretaget på ifrågavarande avgift?

Svar:

Nej. Resan genomförs inte. Något tillhandahållande gentemot resenären har därför inte skett, dvs, omsättning föreligger inte. Det är inte rimligt att betrakta byråns ersättning som en ersättning för t.ex. administrativt arbete som utförs för kundens räkning. Reseföretagets arbete med att betala tillbaka pengarna kan inte hänföras till en självständig prestation riktad mot kunden. Ersättningen har ofta karaktär av skadestånd. Frågan är prövad av Regeringsrätten som ansåg att avbokningsavgiften inte kan anses utgöra vederlag för någon utförd tjänst.

Fråga 14 Får schablonberäknad marginal användas även om den faktiska marginalen är känd vid tidpunkten för skattskyldighetens inträde?

Svar:

Under förutsättning att samma princip tillämpas för samtliga arrangemang under ett och samma beskattningsår anser RSV att schablonen får tillämpas som underlag för en definitiv beskattning även om den faktiska marginalen är känd redan när skattskyldigheten inträder.

Fråga 15 Får den under hela året schablonberäknade marginalen bytas ut mot faktisk marginal genom rättelse vid beskattningsårets utgång?

Vi har under hela året tillämpat schablonen och upptäcker vid bokslutet att vår genomsnittliga faktiska marginal är 8 % beräknad enligt 9 b kap. ML. Kan vi rätta detta trots att vi enligt RSV:s promemoria 1995-11-24 om resetjänster bör justera den preliminärt beräknade marginalen i takt med att vi konstaterar det faktiska utfallet för varje arrangemang?

Svar:

Ja, det torde vara möjligt för varje arrangör att redovisa mervärdesskatten för resetjänster beräknad enligt faktisk marginal, förutsatt att det sker på ett korrekt sätt i enlighet med 9 b kap. ML. RSV:s skrivning om löpande justering tar närmast sikte på den researrangör som redan på förhand har bestämt sig för att tillämpa faktisk marginal genomgående, men marginalens storlek är okänd vid tidpunkten för skattskyldighetens inträde.