Områden: Mervärdesskatt

Datum: 2023-11-10

Dnr: 8-2628115

1 Sammanfattning

I detta ställningstagande har Skatteverket samlat ett antal tidigare behandlade frågor som gäller bedömningen av kravet på att en fullständig faktura ska innehålla bl.a. uppgift om de levererade varornas mängd och art eller de tillhandahållna tjänsternas omfattning och art. Skatteverket redogör för sin syn på vad det kravet innebär.

Detta ställningstagande ersätter:

Frågorna 11 och 14 i ställningstagandet ”Ytterligare frågor och svar på grund av nya faktureringsregler när det gäller mervärdesskatt m.m.” från den 23 februari 2004, dnr 130 205830-04/113.

Fråga 8 i ställningstagandet ”Skrivelse nr. 3 beträffande frågor och svar på grund av nya faktureringsregler när det gäller mervärdesskatt m.m.” från den 2 april 2004, dnr 130 255556-04/113.

Omarbetningen av de tidigare ställningstagandena innebär ingen förändring i sak utan endast ett förtydligande av Skatteverkets syn på vad som avses med kravet på att en fullständig faktura ska innehålla uppgift om de levererade varornas mängd och art eller de tillhandahållna tjänsternas omfattning och art. Ställningstagandet har också kompletterats med en bedömning av vad som behöver anges i fakturan då uppgiften om omfattning blir densamma som uppgiften om datum för tillhandahållandet vid kontinuerligt tillhandahållna tjänster.

2 Frågeställning

Om säljaren är skyldig att utfärda en fullständig faktura enligt mervärdesskattelagen (2023:200), ML, ska den bl.a. innehålla uppgift om de levererade varornas mängd och art eller de tillhandahållna tjänsternas omfattning och art. I detta ställningstagande redogör Skatteverket för sin syn på vad det kravet innebär.

Reglerna om förenklade fakturor behandlas inte i detta ställningstagande.

3 Gällande rätt m.m.

En fullständig faktura ska bl.a. innehålla uppgift om de levererade varornas mängd och art eller de tillhandahållna tjänsternas omfattning och art (17 kap. 24 § 7 ML, jämför med artikel 226.6 i rådets direktiv 2006/112/EG om ett gemensamt system för mervärdesskatt, mervärdesskattedirektivet).

Om koder anges i fakturan i stället för klartext förutsätter detta att underlag för koderna har utbytts i förväg mellan parterna och att fakturan kompletteras med denna uppgift på sätt som accepterats enligt bokföringslagen avseende verifikationer. De tillämpade koderna och de faktiskt tillämpade nycklarna till dessa koder måste kunna härledas till den enskilda fakturan även under hela den föreskrivna arkiveringstiden (prop. 2003/04:26 s. 75–76).

EU-domstolen har uttalat att syftet med de uppgifter som obligatoriskt ska anges i en faktura är att möjliggöra för skattemyndigheterna att kontrollera betalningen av den skatt som ska erläggas och, i förekommande fall, om det föreligger avdragsrätt för mervärdesskatt. Det är därmed mot bakgrund av detta syfte som det ska bedömas om en faktura uppfyller kraven i artikel 226 led 6 i mervärdesskattedirektivet (C-516/14, Barlis 06, punkt 27).

EU-domstolen har också tagit ställning till frågan om uppgiften ”juridiska tjänster” är en tillräckligt specificerad beskrivning av tjänsternas omfattning och art. Begreppet ”juridiska tjänster” omfattar ett stort spektrum av tjänster, bl.a. sådana som inte nödvändigtvis är hänförliga till den ekonomiska verksamheten. Enbart en sådan uppgift var därför inte tillräckligt detaljerad för att ge information om arten av de tillhandahållna tjänsterna. Vidare var uppgiften om att tjänsterna tillhandahållits ”från och med [ett visst datum] och fram till idag” så allmän att den inte föreföll klargöra omfattningen av de tillhandahållna tjänsterna (C-516/14, Barlis 06, punkt 28).

4 Bedömning

Fakturor som ska utfärdas enligt faktureringsreglerna i ML ska innehålla vissa uppgifter. En fullständig faktura ska innehålla bl.a. uppgift om

  • de levererade varornas mängd och art
  • de tillhandahållna tjänsternas omfattning och art.
  • Kravet på att en faktura ska innehålla dessa uppgifter ska ses mot bakgrund av syftet med att vissa uppgifter obligatoriskt ska anges i fakturan. Det syftet är att göra det möjligt för Skatteverket att kontrollera den mervärdesskatt som ska betalas och om köparen har rätt att göra avdrag för ingående skatt.

Den omständigheten att en faktura ska innehålla uppgift om de levererade varornas mängd och art eller de tillhandahållna tjänsternas omfattning och art innebär dock inte att det är nödvändigt att ge en uttömmande beskrivning av de specifika varorna eller tjänsterna. Beskrivningen måste dock vara så detaljerad att det är möjligt att avgöra vilka mervärdesskattebestämmelser som ska tillämpas på transaktionen. Det innebär att man t.ex. ska kunna avgöra vilken skattesats som ska tillämpas.

4.1 Uppgift om varornas eller tjänsternas art

Kravet på uppgift om varornas eller tjänsternas art innebär att fakturan ska innehålla en beskrivning som är så detaljerad att det går att avgöra vilken typ av vara eller tjänst som levererats eller tillhandahållits. Det krävs dock inte att beskrivningen är uttömmande men den måste vara tillräckligt detaljerad.

Tillräckligt detaljerad beskrivning

Skatteverket anser att en beskrivning av de levererade varorna är tillräckligt detaljerad om man anger varornas kommersiella beskrivning eller namn. När det gäller tjänster är beskrivningen tillräckligt detaljerad om man anger vad det är för typ av tjänster som tillhandahållits. En beskrivning är dock inte tillräckligt detaljerad om den är så allmänt hållen att den omfattar ett stort spektrum av tjänster. Det gäller t.ex. ”juridiska tjänster” eller ”konsulttjänster”. I sådana fall måste de tillhandahållna tjänsterna beskrivas mer i detalj, d.v.s. vilken eller vilka typer av juridiska tjänster eller konsulttjänster som har tillhandahållits.

Koder eller hänvisning till avtal, beställning eller produktkatalog

Beskrivningen av vilken typ av varor som har levererats eller tjänster som har tillhandahållits ska som huvudregel göras i klartext. Skatteverket anser att det är godtagbart om varorna och tjänsterna i stället beskrivs med koder eller genom hänvisning till t.ex. ett avtal, en beställning eller en produktkatalog. Det förutsätter dock att kodförklaringen eller de andra handlingar som det hänvisas till kan kopplas till den enskilda fakturan. Det ska göras på ett sådant sätt att det utan svårighet går att fastställa sambandet mellan de olika handlingar som tillsammans uppfyller kravet på en tillräckligt detaljerad beskrivning av varornas eller tjänsternas art. Det krävs också att både säljaren och köparen har tillgång till kodförklaringen eller de andra handlingar som det hänvisas till, eftersom de är en del av fakturan. Skatteverket måste också vid behov kunna få tillgång till kodförklaringen eller nämnda handlingar. Vid gränsöverskridande transaktioner rekommenderar Skatteverket att beskrivningen av varorna och tjänsterna görs i klartext.

4.2 Uppgift om mängd och omfattning

Fakturan ska utöver uppgift om art också innehålla en uppgift om varornas mängd eller tjänsternas omfattning. Skatteverket anser att den praxis som finns inom respektive bransch normalt kan vara vägledande vid bedömningen av om en viss beskrivning är tillräckligt detaljerad. Det förutsätter dock att nedanstående krav är uppfyllda.

Varornas mängd

Kravet på uppgift om varornas mängd innebär att fakturan ska innehålla en uppgift om antalet varor som har levererats. Vid leveranser till detaljhandeln bör den levererade mängden normalt specificeras på den lägsta möjliga artikelnivån, exempelvis ”144 schampoflaskor”.

Tjänsternas omfattning

Kravet på uppgift om tjänsternas omfattning motsvarar det krav som gäller för varor, d.v.s. en uppgift om ”mängd”. Det innebär att fakturan ska innehålla en uppgift om hur mycket av respektive tjänst som säljaren har tillhandahållit. För att ange den uppgiften kan man normalt ange den totala tid det tagit att tillhandahålla en viss tjänst, t.ex. genom att ange antalet timmar.

Om uppgift om mängd ska anges för en tjänst som tillhandahållits vid flera tillfällen under en period, måste uppgiften vara så detaljerad att det framgår hur mycket av den aktuella tjänsten som faktiskt har tillhandahållits under perioden. En uppgift som enbart anger den period under vilken tjänsten har tillhandahållits är alltså inte tillräckligt detaljerad i dessa fall. Som exempel på en tillräckligt detaljerad uppgift kan nämnas att man inom redovisningsbranschen vid månadsvis fakturering som regel anger ”35 timmars bokslutsarbete under mars”.

När det gäller kontinuerligt tillhandahållna tjänster är beskrivningen tillräckligt detaljerad om man anger den period under vilken tjänsten har tillhandahållits. Det förutsätter dock att det klart framgår att det är en kontinuerligt tillhandahållen tjänst. Vid kontinuerligt tillhandahållna tjänster kan det förekomma att uppgiften om den period under vilken tjänsten har tillhandahållits blir densamma som uppgiften om datum för tillhandahållande av tjänsten, en uppgift som också ska anges i fakturan enligt 17 kap. 24 § 8 ML och som i vissa fall kan anges som en period. Det kan t.ex. vara fråga om hyra av en viss vara under en månad, t.ex. januari. Uppgifterna om tjänstens omfattning och datum för tjänstens tillhandahållande skulle då bli densamma, d.v.s. januari. Skatteverket anser att man i sådana fall inte behöver ange uppgift om tjänstens omfattning. Det är alltså tillräckligt att man anger vilken typ av tjänst som avses, eftersom tjänstens omfattning framgår av uppgiften om datum för tillhandahållande av tjänsten. Vid gränsöverskridande transaktioner rekommenderar Skatteverket att man anger uppgift om tjänstens omfattning även om den är densamma som uppgiften om datum för tillhandahållande av tjänsten.

4.3 Detta ställningstagande ersätter tidigare ställningstaganden

Detta ställningstagande ersätter:

Frågorna 11 och 14 i ställningstagandet ”Ytterligare frågor och svar på grund av nya faktureringsregler när det gäller mervärdesskatt m.m.” från den 23 februari 2004, dnr 130 205830-04/113.

Fråga 8 i ställningstagandet ”Skrivelse nr. 3 beträffande frågor och svar på grund av nya faktureringsregler när det gäller mervärdesskatt m.m.” från den 2 april 2004, dnr 130 255556-04/113.

Omarbetningen av de tidigare ställningstagandena innebär ingen förändring i sak utan endast ett förtydligande av Skatteverkets syn på vad som avses med kravet på att en fullständig faktura ska innehålla uppgift om de levererade varornas mängd och art eller de tillhandahållna tjänsternas omfattning och art. Ställningstagandet har också kompletterats med en bedömning av vad som behöver anges i fakturan då uppgiften om omfattning blir densamma som uppgiften om datum för tillhandahållandet vid kontinuerligt tillhandahållna tjänster.