Områden: Fastighetstaxering
Löpnr: SKV A 2024:8
Skatteverket beslutar med stöd av 3 kap. 6 § fastighetstaxeringsförordningen (1993:1199) följande allmänna råd om
dels riktvärdeangivelser för varje värdeområde avseende hyreshus och ägarlägenheter och tomtmark till dessa (1),
dels värden i tomtvärdetabellen för tomtmark till hyreshus och ägarlägenheter enligt bilaga 1,
dels relativa kapitaliseringsfaktorer för bostäder och lokaler i HKtabellen enligt bilaga 2,
dels rekommenderade genomsnittshyror för bostäder, kontorslokaler och butiker (2),
dels övriga grunder för taxeringen och värdesättningen enligt följande.
Av 6 kap. 2 § fastighetstaxeringslagen (1979:1152) framgår bl.a. att varje hyreshus och ägarlägenhet med värde av minst 50 000 kr ska utgöra en värderingsenhet. Är ett hyreshus inrättat för både bostäder och lokaler ska enligt 6 kap. 3 § fastighetstaxeringslagen bostadsdelen och lokaldelen utgöra skilda värderingsenheter. Vidare får indelning av bl.a. hyreshus ske i två eller flera värderingsenheter om det underlättar värderingen.
Allmänna råd:
För hyreshus under uppförande bör bostadsdel och lokaldel utgöra särskilda värderingsenheter.
Av 2 kap. 3 § första stycket fastighetstaxeringslagen framgår att byggnadstypen ska bestämmas med hänsyn till det ändamål som byggnad till övervägande del används på.
Allmänna råd:
För utrymmen inrättade och använda som industribyggnad, övrig byggnad eller specialbyggnad och som inryms i ett hyreshus bör värdefaktorn lägenhetstyp bestämmas till lokal. I första hand bör sådana utrymmen ingå i samma värderingsenhet som hyreshusets övriga lokaler. Om byggnadsdelen inte lämpligen kan värderas enligt den för lokaler föreskrivna värderingsmetoden, bör detta beaktas genom justering för säregna förhållanden.
Av 9 kap. 3 § fastighetstaxeringslagen (1979:1152) framgår bl.a. att värdefaktorn lägenhetstyp ska bestämmas med hänsyn till om värderingsenheten är inrättad för bostäder eller lokaler.
Av 12 kap. 1 § tredje stycket jordabalken framgår bl.a. att med lokal avses annan lägenhet än bostadslägenhet.
Av 2 kap. 3 § första stycket fastighetstaxeringslagen framgår att byggnadstypen ska bestämmas med hänsyn till det ändamål som byggnad till övervägande del är inrättad för och det sätt som byggnad till övervägande del används på.
Allmänna råd:
Som lokal bör indelas utrymmen som används för hotell- och pensionatsrörelse, varmed avses yrkesmässig verksamhet med ändamål att tillhandahålla tillfällig möblerad bostad. Bostad bör inte anses vara använd i hotell- eller pensionatsrörelse när bostaden tillhandahålls som ett led i verksamhet för vård, tillsyn eller utbildning.
När lägenhet som används viss tid av året för privat bruk och annan tid av året uthyrs för hotellverksamhet, bör det användningssätt som motsvarar den övervägande delen av hyran vara styrande för klassificeringen.
Av 9 kap. 3 § fastighetstaxeringslagen framgår att med hyra avses bruksvärdehyra för bostäder och marknadsmässig hyra för lokaler. Hyran ska för värderingsenhet bestämmas med hänsyn till den genomsnittliga hyresnivån under andra året före taxeringsåret.
Av 10 § Skatteverkets föreskrifter (SKVFS 2024:8) om värderingen av hyreshus-, ägarlägenhets-, industri- och elproduktionsenheter vid 2025 års allmänna fastighetstaxering framgår att när uppgifter om faktisk årshyra för 2023 saknas för hela eller delar av värderingsenheten eller om värderingsenhetens beskaffenhet har förändrats efter 2023 så att årshyran har ändrats mer än vad som motsvaras av på orten normala hyresförändringar, ska den faktiska årshyran för ett senare år användas. I sådana fall ska det senare årets hyra omräknas till 2023 års nivå.
Av 11 § samma föreskrifter framgår bl.a. att till grund för värderingen av bostäder och lokaler ska i stället för faktiskt årshyra i vissa fall läggas jämförelsehyra. Med jämförelsehyra avses när bruksvärdehyra respektive marknadsmässig hyra ska bestämmas till vad som gäller för likvärdiga bostäder och lokaler i värdeområdet.
Allmänna råd:
Omräkningstal när redovisad hyra avser hyresnivån 2024
När redovisad hyra för bostäder respektive lokaler avser hyresnivån 2024 bör hyran räknas om till 2023 års nivå med omräkningstalet 0,95 för bostäder och med 1,0 för lokaler.
Jämförelsehyra för bostäder och lokaler
Jämförelsehyra bör bestämmas med ledning av följande och i denna ordning:
hyresnivån för likvärdiga bostäder och lokaler inom hyreshuset,
hyresnivån för bostäder och lokaler i närliggande hyreshus när en tillförlitlig jämförelse kan göras,
av Skatteverket beslutade rekommenderade genomsnittshyror.
Lokaltyp |
|
|
---|---|---|
| ||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
För kontorshyror mellan 1 500 och 2 145 kr/kvm bör relativ hyra vara 1 500 kr/kvm
2 För kontorshyror mellan 1 500 och 1 875 kr/kvm bör relativ hyra vara 1 500 kr/kvm
3 För kontorshyror mellan 1 500 och 1 875 kr/kvm bör relativ hyra vara 1 500 kr/kvm
4 För kontorshyror mellan 1 500 och 1 690 kr/kvm bör relativ hyra vara 1 350 kr/kvm
5 För kontorshyror mellan 1 500 och 1 930 kr/kvm bör relativ hyra vara 1 350 kr/kvm
6 För kontorshyror mellan 1 500 och 1 930 kr/kvm bör relativ hyra vara 1 350 kr/kvm
Hotell
Om jämförelsehyra för hotell inte kan bestämmas med ledning av det som anges ovan i 1–3 om jämförelsehyra för bostäder och lokaler bör jämförelsehyra bestämmas med ledning av följande. Relativa hyran gäller oavsett andel av konferensanläggning och utan beaktande av restaurangandel som är öppen för externa gäster. Nivåerna är angivna i förhållande till marknadsmässig hyra för kontorslokaler i värdeområdet (genomsnittshyra).
För hotell belägna i Stockholms kommun och Göteborgs kommun bör relativa hyran bestämmas till 80 procent.
För hotell belägna i Stockholms kranskommuner (5) bör relativa hyran bestämmas till 90 procent.
För hotell belägna i attraktiva turistlägen såsom fjällvärlden och kustnära orter bör relativa hyran bestämmas till 110 procent.
För hotell som är belägna i övriga landet bör relativa hyran bestämmas till 70 procent.
Av 8 och 9 §§ Skatteverkets föreskrifter (SKVFS 2024:8) om värderingen av hyreshus-, ägarlägenhets-, industri- och elproduktionsenheter vid 2025 års allmänna fastighetstaxering framgår bl.a. att i årshyra ska ingå kostnader för uppvärmning, nedkylning, vatten och avlopp, fastighetsskatt och andra kostnader men inte avgifter för hushållsförbrukning av elektricitet och gas eller kabel-tv, bredband och liknande avgifter eller mervärdesskatt.
Allmänna råd:
Uppvärmning avseende lokaler
Om den verkliga kostnaden för uppvärmning inte är känd och kallhyra redovisats i deklarationen bör den faktiska årshyran korrigeras enligt följande.
Kostnaderna avser uppvärmning och ventilation samt kyla.
Kostnader för uppvärmning och ventilation | |
---|---|
Värdeår |
Kostnad kr/kvm lokalarea, LOA |
2000– |
50 |
1980–1999 |
65 |
1960–1979 |
85 |
–1959 |
110 |
Kostnader för kyla | |
---|---|
Värdeår |
Kostnad kr/kvm lokalarea, LOA |
2000– |
25 |
1980–1999 |
40 |
1960–1979 |
65 |
–1959 |
90 |
Om hyran har redovisats inklusive kostnaden för hushållsförbrukning av el bör avdrag för kostnaden för hela riket uppskattas till 85 kr/kvm LOA.
Om hyran har redovisats exklusive kostnaden för vattenförbrukning bör tillägg till hyran göras med 8 kr/kvm LOA.
Uppvärmning avseende bostäder
Om den verkliga kostnaden för uppvärmning inte är känd och kallhyra redovisats i deklarationen bör den faktiska årshyran korrigeras enligt följande.
Värdeår |
Kostnad kr/kvm boarea, BOA |
2000– |
75 |
1980–1999 |
95 |
1960–1979 |
115 |
–1959 |
130 |
Om hyran har redovisats inklusive kostnaden för hushållsförbrukning av el bör avdrag för kostnaden för hela riket uppskattas till 75 kr/kvm BOA.
Om hyran har redovisats exklusive kostnaden för vattenförbrukning bör tillägg till hyran göras med 33 kr/kvm BOA.
Av 9 kap. 3 § fastighetstaxeringslagen framgår att värdefaktorn ålder ger uttryck för värderingsenhetens sannolika återstående livslängd och anges genom ett värdeår och, om särskilda skäl föreligger, genom återstående nyttjandetid. Värdeåret bestäms med hänsyn till värderingsenhetens nybyggnadsår, omfattningen av till- och ombyggnader samt tidpunkten för dessa. Om en byggnad indelas i flera värderingsenheter ska samma värdeår bestämmas för dessa.
Allmänna råd:
Har till- eller ombyggnad skett 2024 eller tidigare utan att detta har beaktats vid taxering bör en förnyad bestämning av värdeåret ske. Vad som sagts om till- eller ombyggnad bör gälla också i fråga om andra åtgärder som förlänger byggnadens livslängd. Med sådana andra åtgärder avses t.ex. omläggning av tak, fasadrenovering, installation av hiss och energieffektivisering såsom byte till mer energisnåla fönster samt installation av värmeväxlare.
Utgångspunkten vid bestämmandet av värderingsenhets värdeår bör vara att normala reparations- och underhållsåtgärder vidtagits. Reparations- och underhållsåtgärder bör endast beaktas till den del de förlänger värderingsenhetens återstående livslängd. Även om värderingsenheten har ett kraftigt eftersatt underhåll bör man bortse från kostnader för att uppnå ett normalt underhållsläge för byggnaden. Evakueringskostnader och hyresförluster till följd av ombyggnaden bör inte beaktas som ombyggnadskostnader. Detta bör även gälla kostnader för att avhjälpa sådana byggnadstekniska fel och brister som inte är att jämställa med modernisering.
Ombyggnadstillägg
Med ombyggnadstillägg avses den ökning av ett hyreshus sannolika återstående livslängd som uppkommer med hänsyn till gjorda om- och tillbyggnader. Genom ombyggnadstillägget beaktas omfattningen och tidpunkten för till- eller ombyggnaderna.
Till- eller ombyggnadskostnadens storlek i förhållande till nybyggnadskostnaden
Omfattningen av till- eller ombyggnad bör hänföras till en av nedanstående tre grupper beroende på till- eller ombyggnadskostnadens storlek i förhållande till nybyggnadskostnaden för ett hyreshus vid tiden för till- eller ombyggnaden.
Grupp 1: |
Till- och ombyggnadskostnaden överstiger 70 procent av nybyggnadskostnaden |
Grupp 2: |
Till- och ombyggnadskostnaden utgör 20–70 procent av nybyggnadskostnaden |
Grupp 3: |
Till- och ombyggnadskostnaden understiger 20 procent av nybyggnadskostnaden |
Nybyggnadskostnader
För beräkning av nybyggnadskostnaden vid tidpunkten för till- eller ombyggnaden bör följande belopp avseende nybyggnadskostnader för ordinära hyreshus användas.
År |
Kr/kvm Boarea (BOA) |
Kr/kvm Lokalarea (LOA) |
2022 |
21 100 |
29 600 |
2023 |
21 500 |
30 800 |
2024 |
21 900 |
31 400 |
I ovanstående nybyggnadskostnader ingår inte mervärdesskatt men däremot ränta under byggtiden. Till- och ombyggnadskostnader bör bestämmas på motsvarande sätt.
För till- och ombyggda hyreshus inom ovan nämnda tre grupper bör värdeåret bestämmas på följande sätt:
Grupp 1: |
Värdeåret bör bestämmas till till- eller ombyggnadsåret. |
Grupp 2: |
Värdeåret bör jämkas genom att det värdeår hyreshuset skulle ha haft om det inte varit föremål för till- eller ombyggnad ökas med ett ombyggnadstillägg. Ombyggnadstillägget bör inte göras så stort att värdeåret blir lika med till- eller ombyggnadsåret. |
Grupp 3: |
Värdeåret bör bestämmas till senast gällande värdeår för värderingsenheten. |
Tillbyggnad
Kostnaderna för en tillbyggnad bör inte beräknas till ett högre värde än vad en nybyggnad av motsvarande utrymme skulle ha kostat.
Vid tillbyggnad av utrymmen som är likvärdiga med befintlig byggnad bör i stället ny- och tillbyggnadsåret vägas samman med hänsyn till ytorna av den gamla och den nya delen.
Ombyggnad
En ombyggnad som innebär att berörda byggnadsdelar förnyas i sin helhet får behandlas som en tillbyggnad, varvid nybyggnadsåret får gälla för inte ombyggda delar och ombyggnadsåret för de övriga delarna.
Av 12 kap. 4 § fastighetstaxeringslagen (1979:1152) framgår att med värdefaktorn storlek avses värderingsenhetens byggrätt i kvadratmeter.
Av 2 § Skatteverkets föreskrifter (SKVFS 2024:8) om värderingen av hyreshus-, ägarlägenhets-, industri- och elproduktionsenheter vid 2025 års allmänna fastighetstaxering framgår att med byggrätt för hyreshus och ägarlägenheter avses den rätt som finns att uppföra en ny byggnad på värderingsenheten. Byggrätten ska anges i kvadratmeter bruttoarea ovan mark. Bruttoarean mäts enligt svensk standard SS 21054:2020. Med ovan mark avses att golvet i närmast högre våning ligger mer än 1,5 meter över omgivande markyta.
Av 7 kap. 10 § fastighetstaxeringslagen framgår att vid värdering av tomtmark ska bebyggelsemöjligheten bestämmas med utgångspunkt i den pågående markanvändningen, såvida inte annan markanvändning är tillåten enligt en detaljplan och marken därigenom får ett väsentligt högre värde.
Allmänna råd:
När det saknas uppgift om storleken av byggrätten för en befintlig byggnad, bör bruttoarean uppskattas med ledning av ytan av befintliga bostäder respektive lokaler. Bruttoarean bör normalt bestämmas till 1,25 x den sammanlagda ytan av bostäder (BOA) respektive 1,20 x den sammanlagda ytan av lokaler (LOA).
Värdet på den byggrätt som detaljplanen tillåter bör anses vara väsentligt högre än den utnyttjade byggrätten när den tillåtna byggrätten är minst 20 procent större än den utnyttjade byggrätten.
Med yta för bostäder bör avses bostadsarea enligt svensk standard SS 21054:2020. Med yta för lokaler bör avses lokalarea enligt svensk standard SS 21054:2020.
I byggrätt för bebyggda tomter bör inräknas lägenhet där olika delar av lägenheten angränsar till markyta i olika nivåer och minst hälften av ytterväggarnas längd för lägenheten uppfyller kravet att golvet i närmast högre våning ligger mer än 1,5 meter över omgivande markyta.
Allmänna råd:
Finns inte gällande detaljplan, bör värdefaktorn storlek (byggrättens storlek) för obebyggd tomtmark i första hand bestämmas utifrån aktuellt bygglov eller förhandsbesked. I andra hand bör byggrättens storlek uppskattas med ledning av den för värdeområdet sannolika exploateringsgraden, dvs. förhållandet mellan bedömd byggrätt och tomtareal.
Har tomten tidigare varit bebyggd, bör byggrätten under de fem första åren efter byggnadens rivning bestämmas till minst storleken av den byggrätt som tidigare varit utnyttjad.
När byggrätten bestäms med ledning av tillåten byggrätt enligt gällande detaljplan och uppgifterna om byggrätten i planen uttrycks i våningsyta bör tillåten våningsyta ovan mark bedömas motsvara bruttoarean för area ovan mark.
Av 12 kap. 4 § fastighetstaxeringslagen framgår att med värdefaktorn typ av bebyggelse avses det ändamål bebyggelsen på värderingsenheten är avsedd för, antingen bostäder eller lokaler.
Allmänna råd:
Klassificering av värdefaktorn typ av bebyggelse bör för bebyggda tomter ske i enlighet med den befintliga typen av bebyggelse. Om tillåten typ av bebyggelse enligt gällande detaljplan skulle ge väsentligt högre riktvärde för tomten än motsvarande riktvärde grundat på befintlig typ av bebyggelse, bör typ av bebyggelse bestämmas till den enligt planen tillåtna. Väsentligt högre värde bör anses föreligga när skillnaden i riktvärde för tomten uppgår till mer än 20 procent.
Allmänna råd:
Klassificering av värdefaktorn typ av bebyggelse bör för obebyggda tomter ske utifrån tillåten typ av bebyggelse enligt gällande detaljplan. Finns inte gällande detaljplan, bör typ av bebyggelse bestämmas till den typ av bebyggelse för vilken tomten är avsedd enligt aktuellt bygglov eller förhandsbesked.
Av 7 kap. 5 § första stycket fastighetstaxeringslagen (1979:1152) framgår bl.a. att om det föreligger värdefaktorer, som inte särskilt har beaktats vid riktvärdes bestämmande och som påtagligt inverkar på marknadsvärdet, ska ett med ledning av riktvärden bestämt värde justeras. Detta benämns justering för säregna förhållanden. Justeringen görs av taxeringsenhetens sammanlagda riktvärde, beräknat enligt 4 §.
Av 7 kap. 5 § andra stycket fastighetstaxeringslagen framgår att justeringens storlek ska motsvara 75 procent av den skillnad i marknadsvärde taxeringsenheten skulle ha med säregna förhållanden och värdet utan säregna förhållanden.
Av 7 kap. 5 § andra stycket fastighetstaxeringslagen framgår att påtaglig inverkan på marknadsvärdet ska anses föreligga när säregna förhållanden föranleder att det med ledning av riktvärden bestämda värdet höjs eller sänks med minst tre procent, dock minst 25 000 kr.
Av 1 kap. 5 § andra stycket fastighetstaxeringsförordningen (1993:1199) framgår att om det för taxeringsenhet föreligger sådant påtagligt säreget förhållande som anges i 7 kap. 5 § fastighetstaxeringslagen ska detta redovisas genom justering av riktvärdet för en eller flera värderingsenheter.
Allmänna råd:
Justeringen bör ske på den värderingsenhet till vilken justeringsanledningen närmast kan härledas. I de fall justeringsanledningen hänförs till taxeringsenheten som helhet bör justeringen göras på den värdefullaste värderingsenheten.
Av 7 kap. 14 § fastighetstaxeringslagen framgår att om saneringsbyggnad finns ska värdet av marken sättas ned med hänsyn till kostnaden i samband med rivning av byggnaden.
Allmänna råd:
För att behov av rivning ska anses uppenbart bör krävas att rivningslov finns eller att föreläggande om rivning har meddelats.
Justeringens storlek bör motsvara 30–50 procent av beräknade rivningskostnader i 2023 års kostnadsnivå omräknat till taxeringsvärdenivå. Det lägre procenttalet bör användas i områden med låga värdenivåer och det högre i områden med höga värdenivåer sett över landet som helhet. Med rivningskostnad bör avses den totala kostnaden för evakuering samt för att riva och forsla bort byggmaterial till återvinning och deponi. Kostnaden bör minskas med eventuella intäkter från försäljning av rivningsmaterial. Kostnader för återställande och sanering av mark bör inte medräknas i underlaget för justering.
Saknas utredning om rivningskostnadernas storlek bör normal rivningskostnad för hyreshus i 2023 års värdenivå bestämmas till 400 kr/kbm bruttovolym (BTV) eller 1 200–1 600 kr/kvm bruttoarea (BTA).
Allmänna råd:
Justering av byggnadsvärdet kan bli aktuell när en byggnad har sådana byggnadsskador eller konstruktionsfel att byggnaden inte kan fylla sin funktion utan att skadorna eller felen åtgärdas. Justeringsbeloppet bör motsvara 30–50 procent av nödvändiga åtgärdskostnader i 2023 års kostnadsnivå omräknat till taxeringsvärdenivå. Det lägre procenttalet bör användas i områden med låga värdenivåer och det högre i områden med höga värdenivåer sett över landet som helhet.
Allmänna råd:
För kulturhistoriskt intressanta byggnader kan justering bli aktuell på grund av eftersatt underhåll och förväntade onormala drifts- och underhållskostnader i framtiden. Justering kan också föranledas av särskilt beslutade restriktioner som binder ägaren vid att bevara huset, trots att det är ekonomiskt ofördelaktigt. Justeringar för nämnda förhållanden bör normalt ske när godtagbar dokumentation visats avseende det kulturhistoriskt önskvärda i att byggnaden bevaras.
Allmänna råd:
Skyddsbestämmelser i detaljplan eller områdesbestämmelser kan, liksom skyddsföreskrifter vid en byggnadsminnesförklaring, påverka värdet genom dels högre drifts- och underhållskostnader, dels förlorad möjlighet att vidta om- eller tillbyggnad enligt gällande plan. Justering bör inte göras om större ersättningar utbetalas i den takt som skyddsåtgärderna genomförs.
Allmänna råd:
Justering bör göras för det hyresbortfall som uppkommer genom att en byggnad står helt eller delvis tom på grund av att bostäder eller lokaler på grund av marknadsläget inte kan hyras ut. Hyresbortfallet bör anges i procent av värdefaktorn hyra för värderingsenheten. Avvikande vakansgrad bör beräknas som vakansgrad för värderingsenheten minus den genomsnittliga vakansgraden för lägenhetstypen i fråga inom värdeområdet.
Justeringsbeloppet bör beräknas med ledning av nedanstående tabell.
Justeringsbelopp vid olika avvikande vakansgrad
Avvikande vakansgrad, % |
Justeringens storlek (angett som multipler av värdefaktorn hyra) |
|||
Anpassningstid 1 år |
Anpassningstid 2 år |
Anpassningstid 4 år |
Anpassningstid 6 år |
|
20–30 |
- |
0,10H |
0,2H |
0,2H |
31–40 |
- |
0,12H |
0,3H |
0,3H |
41–50 |
- |
0,15H |
0,4H |
0,5H |
51–60 |
0,10H |
0,25H |
0,5H |
0,7H |
61–70 |
0,15H |
0,35H |
0,6H |
0,9H |
71–80 |
0,20H |
0,45H |
0,8H |
1,2H |
81–90 |
0,25H |
0,55H |
1,0H |
1,7H |
91–100 |
0,35H |
0,70H |
1,3H |
2,3H |
När anpassningstiden överstiger 6 år bör justering aktualiseras vid lägre avvikande vakansgrad än 20 procent.
Allmänna råd:
Riktvärdeangivelserna för tomtmark förutsätter omedelbart bebyggbar tomtmark om inte annat anges. Med omedelbart bebyggbar tomtmark avses att tomtmarken har för värdeområdet normala markanläggningar i form av VA-anslutning, gata/väg och tomtanläggningar avseende kvartersvägar, parkeringsplatser, servisledningar samt grönytor.
När sådana markanläggningar saknas bör justering beräknas med ledning av nedanstående tabell.
Riktvärde för tomtmark kr/kvm BTA |
Justering av riktvärdet för tomtmark om både markanläggning och VA-anslutning saknas |
Justering av riktvärdet för tomtmark om VA-anslutning finns men markanläggning saknas |
< 800 |
70 % |
35 % |
800–1 500 |
50 % |
25 % |
1 600–3 000 |
35 % |
20 % |
3 200–5 000 |
25 % |
15 % |
5 200 eller mer |
1 200 kr/kvm bruttoarea, , BTA |
750 kr/kvm bruttoarea, BTA |
Allmänna råd:
Med väntetid bör avses tiden innan byggnation får påbörjas. Väntetid bör bestämmas i hela kalenderår utifrån de förutsättningar som gäller vid taxeringsårets ingång.
Justering för väntetid bör göras med ledning av nedanstående tabell över nedräkningsfaktorer. Justeringens storlek bör bestämmas till skillnaden mellan riktvärdet (för tomtmark till hyreshus och ägarlägenheter) och riktvärdet multiplicerat med nedräkningsfaktorn enligt följande tabell.
Väntetid år |
Nedräkningsfaktor |
1 |
0,95 |
2–3 |
0,90 |
4–5 |
0,85 |
6–10 |
0,80 |
> 10 |
0,70 |
Allmänna råd:
I värdeområden där riktvärdeangivelsen förutsätter viss butiksandel, bör markvärdet för lokaler justeras när butiksandelen avviker från förutsättningen. Med butiksandel avses andelen butiker och liknande lokaler som har en väsentligt högre hyresnivå än kontor i värdeområdet. Av värdeområdesbeskrivningen framgår förutsättningarna för riktvärdeangivelsen.
Justeringsbeloppet bör beräknas till skillnaden mellan riktvärdet och ett markvärde beräknat med ledning av aktuell fördelning på kontor och butiker och liknande lokaler med en väsentligt högre hyresnivå än kontor i värdeområdet.
___________
Dessa allmänna råd tillämpas första gången vid allmän fastighetstaxering 2025 och därefter vid särskilda fastighetstaxeringar till och med 2027.
(1) Riktvärdekartorna uteslutna här. De finns tillgängliga hos Skatteverket och på skatteverket.se. Här kan du söka fram information om värdeområden och värdenivåer
Se beräkningsgrund för taxeringsvärden
(2) Genomsnittshyror uteslutna här. De finns tillgängliga hos tillgängliga hos Skatteverket och på www.skatteverket.se.
(5) Danderyd, Ekerö, Huddinge, Järfälla, Lidingö, Nacka, Sollentuna, Sundbyberg, Solna, Tyresö
Bilaga 1
TOMTVÄRDETABELL FÖR TOMTMARK TILL HYRESHUS OCH ÄGARLÄGENHETER
Marknadsvärde av bebyggd fastighet med värdeår 2008 för bostäder kr/kvm boarea |
Marknadsvärde tomtmark, kr/kvm brutto-area byggrätt för bostäder |
Taxeringsvärde för tomtmark, kr/kvm brutto-area byggrätt för bostäder |
Marknadsvärde av bebyggd fastighet med värdeår 2008 för lokaler, kr/kvm lokalarea |
Marknadsvärde för tomtmark, kr/kvm brutto-area byggrätt för lokaler |
Taxeringsvärde för tomtmark, kr/kvm bruttoarea byggrätt för lokaler |
1 |
50 |
40 |
1 |
80 |
60 |
550 |
70 |
50 |
500 |
90 |
70 |
1 100 |
80 |
60 |
1 000 |
110 |
80 |
1 350 |
90 |
70 |
1 200 |
120 |
90 |
1 650 |
110 |
80 |
1 400 |
130 |
100 |
1 950 |
120 |
90 |
1 600 |
160 |
120 |
2 200 |
130 |
100 |
1 800 |
190 |
140 |
2 400 |
160 |
120 |
2 000 |
210 |
160 |
2 700 |
190 |
140 |
2 500 |
240 |
180 |
3 000 |
210 |
160 |
2 750 |
270 |
200 |
3 300 |
240 |
180 |
3 000 |
300 |
225 |
3 500 |
270 |
200 |
3 500 |
340 |
250 |
3 800 |
300 |
225 |
3 750 |
370 |
275 |
4 200 |
330 |
250 |
4 000 |
400 |
300 |
4 600 |
370 |
275 |
4 250 |
470 |
350 |
5 100 |
400 |
300 |
4 750 |
530 |
400 |
5 600 |
470 |
350 |
5 000 |
600 |
450 |
6 100 |
530 |
400 |
5 250 |
670 |
500 |
6 600 |
600 |
450 |
5 500 |
730 |
550 |
7 100 |
670 |
500 |
5 750 |
800 |
600 |
7 500 |
730 |
550 |
6 000 |
880 |
650 |
8 000 |
800 |
600 |
6 250 |
930 |
700 |
8 500 |
870 |
650 |
6 750 |
1 000 |
750 |
9 100 |
930 |
700 |
7 000 |
1 100 |
800 |
9 700 |
1 000 |
750 |
7 500 |
1 100 |
850 |
10 400 |
1 050 |
800 |
8 000 |
1 200 |
900 |
11 100 |
1 150 |
850 |
8 500 |
1 300 |
950 |
11 900 |
1 200 |
900 |
9 000 |
1 300 |
1 000 |
12 700 |
1 250 |
950 |
10 200 |
1 500 |
1 100 |
13 400 |
1 350 |
1 000 |
11 400 |
1 600 |
1 200 |
14 100 |
1 450 |
1 100 |
12 600 |
1 700 |
1 300 |
15 000 |
1 600 |
1 200 |
13 700 |
1 900 |
1 400 |
16 000 |
1 750 |
1 300 |
14 800 |
2 000 |
1 500 |
16 900 |
1 850 |
1 400 |
15 900 |
2 100 |
1 600 |
17 900 |
2 000 |
1 500 |
16 900 |
2 300 |
1 700 |
18 900 |
2 100 |
1 600 |
18 000 |
2 400 |
1 800 |
19 800 |
2 300 |
1 700 |
19 000 |
2 500 |
1 900 |
20 700 |
2 400 |
1 800 |
20 000 |
2 700 |
2 000 |
21 600 |
2 500 |
1 900 |
21 000 |
2 900 |
2 200 |
22 500 |
2 700 |
2 000 |
22 200 |
3 200 |
2 400 |
23 400 |
2 900 |
2 200 |
23 400 |
3 500 |
2 600 |
24 400 |
3 200 |
2 400 |
24 600 |
3 700 |
2 800 |
25 400 |
3 500 |
2 600 |
25 700 |
4 000 |
3 000 |
26 300 |
3 700 |
2 800 |
26 700 |
4 300 |
3 200 |
27 300 |
4 000 |
3 000 |
27 700 |
4 500 |
3 400 |
28 200 |
4 300 |
3 200 |
28 700 |
4 800 |
3 600 |
29 100 |
4 500 |
3 400 |
29 600 |
5 100 |
3 800 |
30 000 |
4 800 |
3 600 |
30 500 |
5 300 |
4 000 |
30 900 |
5 100 |
3 800 |
31 400 |
5 600 |
4 200 |
31 800 |
5 300 |
4 000 |
32 400 |
5 900 |
4 400 |
32 600 |
5 600 |
4 200 |
33 300 |
6 100 |
4 600 |
33 400 |
5 900 |
4 400 |
34 200 |
6 400 |
4 800 |
34 300 |
6 100 |
4 600 |
35 100 |
6 700 |
5 000 |
35 100 |
6 400 |
4 800 |
35 900 |
6 900 |
5 200 |
35 900 |
6 700 |
5 000 |
36 800 |
7 200 |
5 400 |
36 600 |
6 900 |
5 200 |
37 700 |
7 500 |
5 600 |
37 300 |
7 200 |
5 400 |
38 600 |
7 700 |
5 800 |
38 000 |
7 500 |
5 600 |
39 400 |
8 000 |
6 000 |
38 600 |
7 700 |
5 800 |
40 200 |
8 300 |
6 200 |
39 200 |
8 000 |
6 000 |
41 000 |
8 500 |
6 400 |
39 800 |
8 300 |
6 200 |
41 900 |
8 800 |
6 600 |
40 400 |
8 500 |
6 400 |
42 700 |
9 100 |
6 800 |
Marknadsvärde av bebyggd fastighet med värdeår 2008 för bostäder kr/kvm boarea |
Marknadsvärde tomtmark kr/kvm brutto-area byggrätt för bostäder |
Taxeringsvärde för tomtmark, kr/kvm bruttoarea byggrätt för bostäder |
Marknadsvärde av bebyggd fastighet med värdeår 2008 för lokaler, kr/kvm lokalarea |
Marknadsvärde för tomtmark, kr/kvm brutto- area byggrätt för lokaler |
Taxeringsvärde för tomtmark, kr/kvm bruttoarea byggrätt för lokaler |
41 000 |
8 800 |
6 600 |
43 500 |
9 300 |
7 000 |
41 600 |
9 100 |
6 800 |
44 400 |
9 600 |
7 200 |
42 100 |
9 300 |
7 000 |
45 200 |
9 900 |
7 400 |
42 700 |
9 600 |
7 200 |
46 100 |
10 100 |
7 600 |
43 300 |
9 900 |
7 400 |
46 900 |
10 400 |
7 800 |
43 800 |
10 100 |
7 600 |
47 700 |
10 700 |
8 000 |
44 300 |
10 400 |
7 800 |
48 500 |
10 900 |
8 200 |
44 800 |
10 700 |
8 000 |
49 300 |
11 200 |
8 400 |
45 300 |
11 000 |
8 200 |
50 100 |
11 500 |
8 600 |
45 800 |
11 200 |
8 400 |
50 800 |
11 700 |
8 800 |
46 300 |
11 400 |
8 600 |
51 500 |
12 000 |
9 000 |
46 800 |
11 700 |
8 800 |
52 300 |
12 300 |
9 200 |
47 300 |
12 000 |
9 000 |
53 100 |
12 500 |
9 400 |
47 800 |
12 200 |
9 200 |
53 800 |
12 800 |
9 600 |
48 300 |
12 500 |
9 400 |
54 600 |
13 000 |
9 800 |
48 700 |
12 800 |
9 600 |
55 300 |
13 300 |
10 000 |
49 200 |
13 100 |
9 800 |
56 000 |
13 600 |
10 200 |
49 700 |
13 300 |
10 000 |
56 600 |
13 900 |
10 400 |
50 200 |
13 600 |
10 200 |
57 200 |
14 100 |
10 600 |
50 700 |
13 900 |
10 400 |
57 800 |
14 400 |
10 800 |
51 200 |
14 100 |
10 600 |
58 500 |
14 700 |
11 000 |
51 800 |
14 400 |
10 800 |
59 200 |
14 900 |
11 200 |
52 300 |
14 700 |
11 000 |
59 900 |
15 100 |
11 400 |
52 800 |
15 000 |
11 200 |
60 600 |
15 400 |
11 600 |
53 300 |
15 300 |
11 400 |
61 300 |
15 700 |
11 800 |
53 800 |
15 500 |
11 600 |
62 000 |
16 000 |
12 000 |
54 300 |
15 800 |
11 800 |
62 700 |
16 300 |
12 200 |
54 800 |
16 100 |
12 000 |
63 400 |
16 500 |
12 400 |
55 200 |
16 300 |
12 200 |
64 100 |
16 800 |
12 600 |
55 700 |
16 600 |
12 400 |
64 800 |
17 100 |
12 800 |
56 100 |
16 900 |
12 600 |
65 500 |
17 300 |
13 000 |
56 500 |
17 100 |
12 800 |
66 200 |
17 500 |
13 200 |
57 000 |
17 400 |
13 000 |
66 900 |
17 800 |
13 400 |
57 400 |
17 700 |
13 200 |
67 600 |
18 100 |
13 600 |
57 900 |
17 900 |
13 400 |
68 300 |
18 400 |
13 800 |
58 300 |
18 100 |
13 600 |
69 000 |
18 700 |
14 000 |
58 800 |
18 400 |
13 800 |
69 800 |
18 900 |
14 200 |
59 200 |
18 700 |
14 000 |
70 500 |
19 200 |
14 400 |
59 700 |
18 900 |
14 200 |
71 200 |
19 500 |
14 600 |
60 100 |
19 200 |
14 400 |
71 900 |
19 700 |
14 800 |
60 500 |
19 500 |
14 600 |
72 600 |
20 000 |
15 000 |
60 900 |
19 800 |
14 800 |
73 300 |
20 300 |
15 200 |
61 300 |
20 100 |
15 000 |
74 100 |
20 500 |
15 400 |
61 700 |
20 300 |
15 200 |
74 800 |
20 800 |
15 600 |
62 100 |
20 600 |
15 400 |
75 500 |
21 100 |
15 800 |
62 600 |
20 800 |
15 600 |
76 200 |
21 300 |
16 000 |
63 000 |
21 100 |
15 800 |
77 000 |
21 600 |
16 200 |
63 500 |
21 400 |
16 000 |
77 700 |
21 900 |
16 400 |
63 900 |
21 700 |
16 200 |
78 400 |
22 100 |
16 600 |
64 400 |
22 000 |
16 400 |
79 200 |
22 400 |
16 800 |
64 800 |
22 200 |
16 600 |
80 000 |
22 700 |
17 000 |
65 300 |
22 400 |
16 800 |
80 800 |
22 900 |
17 200 |
65 700 |
22 600 |
17 000 |
81 600 |
23 200 |
17 400 |
66 100 |
22 900 |
17 200 |
82 400 |
23 500 |
17 600 |
66 600 |
23 200 |
17 400 |
83 200 |
23 700 |
17 800 |
67 000 |
23 500 |
17 600 |
84 100 |
24 000 |
18 000 |
67 500 |
23 700 |
17 800 |
85 000 |
24 300 |
18 200 |
67 900 |
24 000 |
18 000 |
85 900 |
24 500 |
18 400 |
68 300 |
24 300 |
18 200 |
86 800 |
24 800 |
18 600 |
68 700 |
24 500 |
18 400 |
87 700 |
25 100 |
18 800 |
69 100 |
24 700 |
18 600 |
88 600 |
25 300 |
19 000 |
69 500 |
25 000 |
18 800 |
89 500 |
25 500 |
19 200 |
70 000 |
25 300 |
19 000 |
90 400 |
25 800 |
19 400 |
70 400 |
25 600 |
19 200 |
91 300 |
26 100 |
19 600 |
70 700 |
25 900 |
19 400 |
92 200 |
26 400 |
19 800 |
71 100 |
26 200 |
19 600 |
93 100 |
26 700 |
20 000 |
71 500 |
26 500 |
19 800 |
94 000 |
26 900 |
20 200 |
Marknadsvärde av bebyggd fastighet med värdeår 2008 för bostäder kr/kvm boarea |
Marknadsvärde tomtmark kr/kvm brutto-area byggrätt för bostäder |
Taxeringsvärde för tomtmark, kr/kvm bruttoarea byggrätt för bostäder |
Marknadsvärde av bebyggd fastighet med värdeår 2008 för lokaler, kr/kvm lokalarea |
Marknadsvärde för tomtmark, kr/kvm brutto- area byggrätt för lokaler |
Taxeringsvärde för tomtmark, kr/kvm bruttoarea byggrätt för lokaler |
71 900 |
26 800 |
20 000 |
94 800 |
27 200 |
20 400 |
72 300 |
27 100 |
20 200 |
95 600 |
27 500 |
20 600 |
72 700 |
27 300 |
20 400 |
96 400 |
27 700 |
20 800 |
73 100 |
27 500 |
20 600 |
97 200 |
28 000 |
21 000 |
73 500 |
27 700 |
20 800 |
97 900 |
28 300 |
21 200 |
73 900 |
28 000 |
21 000 |
98 600 |
28 500 |
21 400 |
74 400 |
28 300 |
21 200 |
99 300 |
28 800 |
21 600 |
74 800 |
28 600 |
21 400 |
100 000 |
29 100 |
21 800 |
75 300 |
28 900 |
21 600 |
100 500 |
29 300 |
22 000 |
75 700 |
29 200 |
21 800 |
101 100 |
29 600 |
22 200 |
76 200 |
29 500 |
22 000 |
101 800 |
29 900 |
22 400 |
76 600 |
29 700 |
22 200 |
102 500 |
30 100 |
22 600 |
77 100 |
29 900 |
22 400 |
103 200 |
30 400 |
22 800 |
77 500 |
30 100 |
22 600 |
103 900 |
30 700 |
23 000 |
78 000 |
30 400 |
22 800 |
104 600 |
31 000 |
23 200 |
78 400 |
30 700 |
23 000 |
105 300 |
31 200 |
23 400 |
78 900 |
31 000 |
23 200 |
106 000 |
31 500 |
23 600 |
79 300 |
31 300 |
23 400 |
106 700 |
31 700 |
23 800 |
79 800 |
31 500 |
23 600 |
107 400 |
32 000 |
24 000 |
80 200 |
31 800 |
23 800 |
108 100 |
32 300 |
24 200 |
80 700 |
32 000 |
24 000 |
108 800 |
32 500 |
24 400 |
81 100 |
32 300 |
24 200 |
109 400 |
32 800 |
24 600 |
81 600 |
32 600 |
24 400 |
110 000 |
33 100 |
24 800 |
82 000 |
32 900 |
24 600 |
110 600 |
33 300 |
25 000 |
82 500 |
33 200 |
24 800 |
111 200 |
33 600 |
25 200 |
82 900 |
33 400 |
25 000 |
111 800 |
33 900 |
25 400 |
83 400 |
33 600 |
25 200 |
112 500 |
34 100 |
25 600 |
83 800 |
33 800 |
25 400 |
113 200 |
34 400 |
25 800 |
84 300 |
34 100 |
25 600 |
113 900 |
34 700 |
26 000 |
84 700 |
34 300 |
25 800 |
114 600 |
34 900 |
26 200 |
85 200 |
34 500 |
26 000 |
115 300 |
35 200 |
26 400 |
85 600 |
34 800 |
26 200 |
116 000 |
35 500 |
26 600 |
86 100 |
35 100 |
26 400 |
116 700 |
35 700 |
26 800 |
86 500 |
35 400 |
26 600 |
117 400 |
36 000 |
27 000 |
87 000 |
35 700 |
26 800 |
118 100 |
36 300 |
27 200 |
87 400 |
36 000 |
27 000 |
118 800 |
36 500 |
27 400 |
87 900 |
36 300 |
27 200 |
119 400 |
36 800 |
27 600 |
88 300 |
36 500 |
27 400 |
120 000 |
37 100 |
27 800 |
88 800 |
36 800 |
27 600 |
120 600 |
37 300 |
28 000 |
89 200 |
37 100 |
27 800 |
121 300 |
37 600 |
28 200 |
89 700 |
37 300 |
28 000 |
122 000 |
37 900 |
28 400 |
90 100 |
37 500 |
28 200 |
122 700 |
38 100 |
28 600 |
90 600 |
37 800 |
28 400 |
123 400 |
38 400 |
28 800 |
91 000 |
38 000 |
28 600 |
124 100 |
38 700 |
29 000 |
91 500 |
38 300 |
28 800 |
124 800 |
38 900 |
29 200 |
91 900 |
38 600 |
29 000 |
125 500 |
39 200 |
29 400 |
92 400 |
38 900 |
29 200 |
126 200 |
39 500 |
29 600 |
92 800 |
39 100 |
29 400 |
126 900 |
39 700 |
29 800 |
93 300 |
39 400 |
29 600 |
127 600 |
40 000 |
30 000 |
93 700 |
39 700 |
29 800 |
128 200 |
40 300 |
30 200 |
94 200 |
39 900 |
30 000 |
128 800 |
40 500 |
30 400 |
94 600 |
40 200 |
30 200 |
129 400 |
40 800 |
30 600 |
95 100 |
40 400 |
30 400 |
130 000 |
41 100 |
30 800 |
95 500 |
40 700 |
30 600 |
130 600 |
41 300 |
31 000 |
96 000 |
41 000 |
30 800 |
131 200 |
41 600 |
31 200 |
96 400 |
41 300 |
31 000 |
131 900 |
41 900 |
31 400 |
96 900 |
41 600 |
31 200 |
132 600 |
42 100 |
31 600 |
97 300 |
41 900 |
31 400 |
133 300 |
42 400 |
31 800 |
97 800 |
42 100 |
31 600 |
134 000 |
42 700 |
32 000 |
Marknadsvärde av bebyggd fastighet med värdeår 2008 för bostäder kr/kvm boarea |
Marknadsvärde tomtmark kr/kvm brutto-area byggrätt för bostäder |
Taxeringsvärde för tomtmark, kr/kvm bruttoarea byggrätt för bostäder |
Marknadsvärde av bebyggd fastighet med värdeår 2008 för lokaler, kr/kvm lokalarea |
Marknadsvärde för tomtmark, kr/kvm brutto- area byggrätt för lokaler |
Taxeringsvärde för tomtmark, kr/kvm bruttoarea byggrätt för lokaler |
98 200 |
42 400 |
31 800 |
134 700 |
42 900 |
32 200 |
98 700 |
42 700 |
32 000 |
135 400 |
43 200 |
32 400 |
99 100 |
42 900 |
32 200 |
136 100 |
43 500 |
32 600 |
99 600 |
43 200 |
32 400 |
136 800 |
43 700 |
32 800 |
100 000 |
43 500 |
32 600 |
137 500 |
44 000 |
33 000 |
100 500 |
43 700 |
32 800 |
138 200 |
44 300 |
33 200 |
100 900 |
44 000 |
33 000 |
138 800 |
44 500 |
33 400 |
101 400 |
44 300 |
33 200 |
139 400 |
44 800 |
33 600 |
101 800 |
44 500 |
33 400 |
140 000 |
45 100 |
33 800 |
102 300 |
44 800 |
33 600 |
140 600 |
45 300 |
34 000 |
102 700 |
45 100 |
33 800 |
141 200 |
45 600 |
34 200 |
103 200 |
45 300 |
34 000 |
141 800 |
45 900 |
34 400 |
103 600 |
45 600 |
34 200 |
142 500 |
46 100 |
34 600 |
104 100 |
45 900 |
34 400 |
143 200 |
46 400 |
34 800 |
104 500 |
46 100 |
34 600 |
143 900 |
46 700 |
35 000 |
105 000 |
46 400 |
34 800 |
144 600 |
46 900 |
35 200 |
105 400 |
46 700 |
35 000 |
145 300 |
47 200 |
35 400 |
105 900 |
46 900 |
35 200 |
146 000 |
47 500 |
35 600 |
106 300 |
47 200 |
35 400 |
146 700 |
47 700 |
35 800 |
106 800 |
47 500 |
35 600 |
147 400 |
48 000 |
36 000 |
107 200 |
47 700 |
35 800 |
148 100 |
48 300 |
36 200 |
107 700 |
48 000 |
36 000 |
148 800 |
48 500 |
36 400 |
108 100 |
48 300 |
36 200 |
149 400 |
48 800 |
36 600 |
108 600 |
48 500 |
36 400 |
150 000 |
49 100 |
36 800 |
109 000 |
48 800 |
36 600 |
150 600 |
49 300 |
37 000 |
109 500 |
49 100 |
36 800 |
151 200 |
49 600 |
37 200 |
109 900 |
49 300 |
37 000 |
151 900 |
49 900 |
37 400 |
110 400 |
49 600 |
37 200 |
152 600 |
50 100 |
37 600 |
110 800 |
49 900 |
37 400 |
153 300 |
50 400 |
37 800 |
111 300 |
50 100 |
37 600 |
154 000 |
50 700 |
38 000 |
111 700 |
50 400 |
37 800 |
154 700 |
50 900 |
38 200 |
112 200 |
50 700 |
38 000 |
155 400 |
51 200 |
38 400 |
112 600 |
50 900 |
38 200 |
156 100 |
51 500 |
38 600 |
113 100 |
51 200 |
38 400 |
156 800 |
51 700 |
38 800 |
113 500 |
51 500 |
38 600 |
157 500 |
52 000 |
39 000 |
114 000 |
51 700 |
38 800 |
158 200 |
52 300 |
39 200 |
114 400 |
52 000 |
39 000 |
158 800 |
52 500 |
39 400 |
114 900 |
52 300 |
39 200 |
159 400 |
52 800 |
39 600 |
115 300 |
52 500 |
39 400 |
160 000 |
53 100 |
39 800 |
115 800 |
52 800 |
39 600 |
160 600 |
53 300 |
40 000 |
116 200 |
53 100 |
39 800 |
161 200 |
53 600 |
40 200 |
116 700 |
53 300 |
40 000 |
161 900 |
53 900 |
40 400 |
117 100 |
53 600 |
40 200 |
162 600 |
54 100 |
40 600 |
117 600 |
53 900 |
40 400 |
163 300 |
54 400 |
40 800 |
118 000 |
54 100 |
40 600 |
164 000 |
54 700 |
41 000 |
118 500 |
54 400 |
40 800 |
164 700 |
54 900 |
41 200 |
118 900 |
54 700 |
41 000 |
165 400 |
55 200 |
41 400 |
119 400 |
54 900 |
41 200 |
166 100 |
55 500 |
41 600 |
119 800 |
55 200 |
41 400 |
166 800 |
55 700 |
41 800 |
120 300 |
55 500 |
41 600 |
167 500 |
56 000 |
42 000 |
120 700 |
55 700 |
41 800 |
168 200 |
56 300 |
42 200 |
121 200 |
56 000 |
42 000 |
168 800 |
56 500 |
42 400 |
121 600 |
56 300 |
42 200 |
169 400 |
56 800 |
42 600 |
122 100 |
56 500 |
42 400 |
170 000 |
57 100 |
42 800 |
122 500 |
56 800 |
42 600 |
170 600 |
57 300 |
43 000 |
123 000 |
57 100 |
42 800 |
171 200 |
57 600 |
43 200 |
123 400 |
57 300 |
43 000 |
171 900 |
57 900 |
43 400 |
123 900 |
57 600 |
43 200 |
172 600 |
58 100 |
43 600 |
124 300 |
57 900 |
43 400 |
173 300 |
58 400 |
43 800 |
Marknadsvärde av bebyggd fastighet med värdeår 2008 för bostäder kr/kvm boarea |
Marknadsvärde tomtmark kr/kvm brutto-area byggrätt för bostäder |
Taxeringsvärde för tomtmark, kr/kvm bruttoarea byggrätt för bostäder |
Marknadsvärde av bebyggd fastighet med värdeår 2008 för lokaler, kr/kvm lokalarea |
Marknadsvärde för tomtmark, kr/kvm brutto- area byggrätt för lokaler |
Taxeringsvärde för tomtmark, kr/kvm bruttoarea byggrätt för lokaler |
124 800 |
58 100 |
43 600 |
174 000 |
58 700 |
44 000 |
125 200 |
58 400 |
43 800 |
174 700 |
58 900 |
44 200 |
125 700 |
58 700 |
44 000 |
175 400 |
59 200 |
44 400 |
126 100 |
58 900 |
44 200 |
176 100 |
59 500 |
44 600 |
126 600 |
59 200 |
44 400 |
176 800 |
59 700 |
44 800 |
127 000 |
59 500 |
44 600 |
177 500 |
60 000 |
45 000 |
127 500 |
59 700 |
44 800 |
178 200 |
60 300 |
45 200 |
127 900 |
60 000 |
45 000 |
178 800 |
60 500 |
45 400 |
128 400 |
60 300 |
45 200 |
179 400 |
60 800 |
45 600 |
128 800 |
60 500 |
45 400 |
180 000 |
61 100 |
45 800 |
129 300 |
60 800 |
45 600 |
180 600 |
61 300 |
46 000 |
129 700 |
61 100 |
45 800 |
181 200 |
61 600 |
46 200 |
130 200 |
61 300 |
46 000 |
181 900 |
61 900 |
46 400 |
130 600 |
61 600 |
46 200 |
182 600 |
62 100 |
46 600 |
131 000 |
61 900 |
46 400 |
183 300 |
62 400 |
46 800 |
131 400 |
62 100 |
46 600 |
184 000 |
62 700 |
47 000 |
131 800 |
62 400 |
46 800 |
184 700 |
62 900 |
47 200 |
132 200 |
62 700 |
47 000 |
185 400 |
63 200 |
47 400 |
186 100 |
63 500 |
47 600 |
|||
186 800 |
63 700 |
47 800 |
|||
187 500 |
64 000 |
48 000 |
|||
188 200 |
64 300 |
48 200 |
|||
188 800 |
64 500 |
48 400 |
|||
189 400 |
64 800 |
48 600 |
|||
190 000 |
65 100 |
48 800 |
|||
190 600 |
65 300 |
49 000 |
|||
191 200 |
65 600 |
49 200 |
|||
191 900 |
65 900 |
49 400 |
|||
192 600 |
66 100 |
49 600 |
|||
193 300 |
66 400 |
49 800 |
|||
194 000 |
66 700 |
50 000 |
|||
194 700 |
66 900 |
50 200 |
|||
195 400 |
67 200 |
50 400 |
|||
196 100 |
67 500 |
50 600 |
|||
196 800 |
67 700 |
50 800 |
|||
197 500 |
68 000 |
51 000 |
|||
198 200 |
68 300 |
51 200 |
|||
198 800 |
68 500 |
51 400 |
|||
199 400 |
68 800 |
51 600 |
|||
200 000 |
69 100 |
51 800 |
|||
200 600 |
69 300 |
52 000 |
|||
201 200 |
69 600 |
52 200 |
|||
201 900 |
69 900 |
52 400 |
|||
202 600 |
70 100 |
52 600 |
|||
203 300 |
70 400 |
52 800 |
|||
204 000 |
70 700 |
53 000 |
|||
204 700 |
70 900 |
53 200 |
|||
205 400 |
71 200 |
53 400 |
|||
206 100 |
71 500 |
53 600 |
|||
206 800 |
71 700 |
53 800 |
|||
207 500 |
72 000 |
54 000 |
|||
208 200 |
72 300 |
54 200 |
|||
208 800 |
72 500 |
54 400 |
|||
209 400 |
72 800 |
54 600 |
|||
210 000 |
73 100 |
54 800 |
|||
210 600 |
73 300 |
55 000 |
|||
211 200 |
73 600 |
55 200 |
|||
211 900 |
73 900 |
55 400 |
|||
212 600 |
74 100 |
55 600 |
Marknadsvärde av bebyggd fastighet med värdeår 2008 för bostäder kr/kvm boarea |
Marknadsvärde tomtmark kr/kvm brutto-area byggrätt för bostäder |
Taxeringsvärde för tomtmark, kr/kvm bruttoarea byggrätt för bostäder |
Marknadsvärde av bebyggd fastighet med värdeår 2008 för lokaler, kr/kvm lokalarea |
Marknadsvärde för tomtmark, kr/kvm brutto- area byggrätt för lokaler |
Taxeringsvärde för tomtmark, kr/kvm bruttoarea byggrätt för lokaler |
213 300 |
74 400 |
55 800 |
|||
214 000 |
74 700 |
56 000 |
|||
214 700 |
74 900 |
56 200 |
|||
215 400 |
75 200 |
56 400 |
|||
216 100 |
75 500 |
56 600 |
|||
216 800 |
75 700 |
56 800 |
|||
217 500 |
76 000 |
57 000 |
|||
218 200 |
76 300 |
57 200 |
|||
218 800 |
76 500 |
57 400 |
|||
219 400 |
76 800 |
57 600 |
|||
220 000 |
77 100 |
57 800 |
|||
220 600 |
77 300 |
58 000 |
|||
221 200 |
77 600 |
58 200 |
|||
221 900 |
77 900 |
58 400 |
|||
222 600 |
78 100 |
58 600 |
|||
223 300 |
78 400 |
58 800 |
|||
224 000 |
78 700 |
59 000 |
|||
224 700 |
78 900 |
59 200 |
|||
225 400 |
79 200 |
59 400 |
|||
226 100 |
79 500 |
59 600 |
|||
226 800 |
79 700 |
59 800 |
|||
227 500 |
80 000 |
60 000 |
|||
228 200 |
80 300 |
60 200 |
|||
228 800 |
80 500 |
60 400 |
|||
229 400 |
80 800 |
60 600 |
|||
230 000 |
81 100 |
60 800 |
|||
230 600 |
81 300 |
61 000 |
Bilaga 2
HK-tabeller
RELATIVA KAPITALISERINGSFAKTORER FÖR BOSTÄDER
H-nivå- faktor |
Värdeårsklass |
|||||||||
1929 –59 |
1960 –69 |
1970 –79 |
1980 –88 |
1989 –97 |
1998 –04 |
2005 –11 |
2012 –17 |
2018 –22 |
2023– |
|
0,4– 3,9 |
0,52 |
0,59 |
0,65 |
0,72 |
0,81 |
0,91 |
1,00 |
1,07 |
1,11 |
1,13 |
4,0– 5,5 |
0,58 |
0,64 |
0,68 |
0,75 |
0,83 |
0,92 |
1,00 |
1,07 |
1,09 |
1,11 |
5,75–8,25 |
0,66 |
0,70 |
0,72 |
0,77 |
0,85 |
0,92 |
1,00 |
1,06 |
1,08 |
1,10 |
8,5–18,0 |
0,75 |
0,77 |
0,79 |
0,81 |
0,90 |
0,94 |
1,00 |
1,06 |
1,08 |
1,10 |
RELATIVA KAPITALISERINGSFAKTORER FÖR LOKALER
H-nivå-faktor |
Värdeårsklass |
|||||||||
1929 –59 |
1960 –85 |
1986 –99 |
2000 –05 |
2006 –10 |
2011 –13 |
2014 –16 |
2017 –19 |
2020 –22 |
2023– |
|
0,4–18,0 |
0,68 |
0,73 |
0,85 |
0,95 |
1,00 |
1,05 |
1,08 |
1,10 |
1,13 |
1,18 |