OBS: Detta är utgåva 2016.13. Visa senaste utgåvan.
- Vägledning »
- 2016 »
- Förvaltningsrätt & förfarande »
- Beslut »
- Beslutsprocessen inom olika ämnesområden »
- Identitetskort
Identitetskort
Skatteverket är utfärdande myndighet vid handläggning av ärenden enligt lagen om identitetskort för folkbokförda i Sverige.
Vem fattar beslutet?
Skatteverket är den utfärdande myndigheten enligt lagen (2015:899) om identitetskort för folkbokförda i Sverige (2 § IdF). Det är alltså Skatteverket som efter ansökan fattar beslut om
- utfärdande av identitetskort
- avslag på ansökan
- återkallelse av identitetskort
- andra beslut som kan behöva fattas i samband med tillämpningen av lagen och den kompletterande förordningen (2015:904) om identitetskort för folkbokförda i Sverige.
Om beslut enligt lagen eller förordningen ska omprövas, i samband med begäran om omprövning eller vid överklagande, är det också Skatteverket som fattar beslut.
Skatteverket har med stöd av 17 § IdF meddelat föreskrifter om identitetskort, SKVFS 2009:14.
Beslut enligt lagen gäller omedelbart
Ett beslut enligt lagen, t.ex. om avslag eller återkallelse, gäller omedelbart, om inte något annat anges i beslutet (20 § IdL).
Särskilt om prövning av ansökan
För att en prövning av en ansökan om identitetskort ska göras måste sökande dessförinnan ha betalat en ansökningsavgift (16 § IdF). Om så inte har skett gäller bestämmelserna i 11 § avgiftsförordningen i tillämpliga delar. För prövning av ansökan gäller i övrigt bestämmelserna i 12–14 §§ avgiftsförordningen.