OBS: Detta är utgåva 2016.13. Sidan är avslutad 2018.
Från och med 2012 gäller skatteförfarandelagens regler om förelägganden men det kommer även fortsättningsvis att finnas tillfällen när äldre lagstiftning ska tillämpas.
För vitesförelägganden gäller särskilda övergångsbestämmelser.
Bestämmelserna om föreläggande i 37 kap. SFL ersätter föreläggandebestämmelserna i TL, SBL, LSK och lagen om deklarationsombud, som samtliga har upphävts.
När det gäller tredjemansföreläggande uppstår i vissa fall en övergångsproblematik, om vilken lag som ska användas vid föreläggandet. Ett tredjemansföreläggande som omfattar t.ex. uppgifter om en rättshandling och där det inte är känt vilken/vilka person/er som har genomfört rättshandlingen, och anknytning till beskattningsår, redovisningsperioder och liknande inte kan uppfattas så ska SFL tillämpas. Kan däremot beskattningskonsekvenserna av rättshandlingen tidsbestämmas så att det är helt klart att de ligger inom perioder och/eller beskattningsår som oavsett person/er kommer att hamna i tid då äldre lagstiftning gäller, ska den äldre lagstiftningen tillämpas.
De särskilda föreläggandebestämmelser som fanns i 2 § tredje stycket torgkontrollagen och i 14 kap. 3 § andra stycket SBL har helt slopats. Enligt bestämmelsen i torgkontrollagen kunde Skatteverket förelägga platsupplåtare att överlämna bevarade uppgifter. Bestämmelsen i SBL gällde Skatteverkets möjlighet att förelägga den som ska utföra identitetskontroll vid omsättning av investeringsguld att lämna uppgift, visa upp handling eller lämna över en kopia av handling som använts vid identitetskontrollen. Bestämmelserna har slopats eftersom möjligheten att tillämpa 37 kap. 9 § SFL i de beskrivna situationerna är tillräcklig (prop. 2010/11:165 s. 409).
Något förenklat kan man säga att SFL ska tillämpas på skatt som avser beskattningsår som börjar den 1 februari 2012 och redovisningsperioder som börjar den 1 januari 2012. För beskattningsår och redovisningsperioder som har börjat tidigare gäller äldre bestämmelser (punkt 1 övergångsbestämmelserna till SFL).
I det fall att en handläggare begär in uppgifter om avtal rörande alla underentreprenörer för år 2012. Ska uppgifterna användas för kontroll av mervärdesskatt och/eller arbetsgivaravgifter ska föreläggandet göras med stöd av SFL. Ska däremot uppgifterna användas för kontroll av inkomstskatten så gäller SFL om uppgifterna ska användas för kontroll av ett beskattningsår som påbörjas 1 februari 2012 eller senare. Ska däremot uppgifterna användas för kontroll av ett beskattningsår som påbörjats före den 1 februari 2012 gäller gammal lagstiftning (LSK). Eftersom det inte är känt vilka som är underentreprenörer kan de uppgifter som Skatteverket hämtar in inte knytas till något beskattningsår. Föreläggandet som gäller inkomstskatten görs därför med stöd av SFL.
Vid utgången av 2011 upphörde TL, SBL, LSK och lagen om deklarationsombud att gälla, men de upphävda lagarna ska fortfarande gälla i vissa situationer.
I det fall en handläggare begär in uppgifter om avtal rörande alla underentreprenörer för tid före 1 januari 2012, d.v.s. 2011 och tidigare så vet handläggare att kontrollen kommer att avse år 2011 eller tidigare. Det betyder att handläggaren inte inte behöver veta vilka underentreprenörer som har anlitats. Det innebär att äldre lagstiftning gäller, d.v.s. ska uppgifterna användas för mervärdesskatt och/eller arbetsgivaravgifter så tillämpas SBL och ska uppgifterna användas för kontroll av inkomstskatten så tillämpas LSK.
För 2013 och tidigare års taxeringar tillämpas TL (punkt 16 övergångsbestämmelserna till SFL).
För beskattningsår, redovisningsperioder, förvärv och skattepliktiga händelser som har påbörjats, avslutats, genomförts respektive inträffat före den tidpunkt då SFL ska tillämpas första gången gäller fortfarande SBL (punkt 18 övergångsbestämmelserna till SFL).
För 2013 och tidigare års taxeringar tillämpas LSK (punkt 22 övergångsbestämmelserna till SFL).
Lagen om deklarationsombud upphörde att gälla vid utgången av 2011. Den som vid utgången av 2011 var registrerad som deklarationsombud ska vid ingången av 2012 anses vara godkänd som deklarationsombud enligt SFL (punkt 24 övergångsbestämmelserna till SFL).