Gå till innehåll
Gå till huvudmeny
Gå till sidomeny
Din webbläsare Internet Explorer är för gammal. För att vår webbplats ska fungera rekommenderar vi att du byter webbläsare.
Rekommenderade webbläsare
Stäng
Rättslig vägledning, länk till startsidan
Kontakta oss
Skatteverket.se
Sök
Sök
Vägledning
Regler & ställningstaganden
Nyheter
Om
2016
Arkiv
2024
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
Visa alla utgåvor
OBS:
Detta är utgåva 2016.3.
Visa senaste utgåvan.
Meny
Öppna meny
Öppna sök
Sök
Förvaltningsrätt & förfarande
Handläggning av ärenden
Begreppet ärende i förvaltningslagen
Vad är myndighetsutövning?
Partsbehörighet, rättslig handlingsförmåga och saklegitimation
Part och företrädare
Tolk och översättning
Ombud och biträde
Allmänna krav på handläggningen av ärenden
Att inleda ett ärende
När en handling räknas som inkommen till en myndighet och undertecknande av handling
Jävsgrunderna i förvaltningslagen
Att hämta in ett yttrande genom remiss
Muntlig handläggning
Anteckningsskyldighet
Partsinsyn och kommunikation
Viteslagen
Vägledning
»
2016
»
Förvaltningsrätt & förfarande
»
Handläggning av ärenden
Vägledning
Starta spelaren
Lyssna
Handläggning av ärenden
2024
2023
2022
2021
2020
Tidigare
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2024
2023
Tidigare
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
Begreppet ärende i förvaltningslagen
Begreppet ärende är centralt i förvaltningslagen. Det saknas en uttrycklig definition av vad som ska anses utgöra ett ärende.
Vad är myndighetsutövning?
Begreppet myndighetsutövning avgränsar giltighetsområdet för flera av förvaltningslagens viktigaste bestämmelser. Dessa ska tillämpas bara när ett ärende avser myndighetsutövning mot någon enskild.
Partsbehörighet, rättslig handlingsförmåga och saklegitimation
Det är en allmän förutsättning att man för att få föra talan i en domstol eller hos någon annan myndighet ska ha partsbehörighet, rättslig handlingsförmåga och saklegitimation.
Part och företrädare
Tolk och översättning
Den som behöver tolk eller översättare vid sina kontakter med myndigheterna bör få sådant bistånd i rimlig utsträckning.
Ombud och biträde
Den som för talan i ett ärende får anlita ett ombud eller ett biträde. Ett ombud har fullmakt att föra talan i någon annans ställe, medan ett biträde endast får agera när parten är med.
Allmänna krav på handläggningen av ärenden
En myndighet ska handlägga ärenden där någon enskild är part så enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att säkerheten eftersätts.
Att inleda ett ärende
Ett ärende kan inledas på initiativ av en enskild, den beslutande myndigheten eller en annan myndighet. Den enskilde kan ha rätt att inleda ett ärende muntligt, även om förvaltningsförfarandet normalt är skriftligt.
När en handling räknas som inkommen till en myndighet och undertecknande av handling
En handling anses komma in till en myndighet den dag då handlingen anländer till myndigheten eller kommer en behörig tjänsteman till handa. Myndigheten kan kräva att avsändaren bekräftar en icke underskriven handling.
Jävsgrunderna i förvaltningslagen
Jävsreglerna har kommit till för att garantera ett objektivt och opartiskt handlande från förvaltningsmyndigheternas sida. Myndigheten ska snarast besluta i jävsfrågan om det uppkommit fråga om jäv mot någon.
Att hämta in ett yttrande genom remiss
Myndigheter har möjlighet att hämta in ett yttrande genom remiss för att t.ex. få olika upplysningar eller kontrollera uppgifter. Det är viktigt att myndigheterna bevakar att svar på remisser kommer in inom den tid som angetts i remissen.
Muntlig handläggning
En part har rätt att lämna uppgifter muntligt i ett ärende som innebär myndighetsutövning mot en enskild, även om förvaltningsförfarandet normalt är skriftligt.
Anteckningsskyldighet
En myndighet är skyldig att anteckna alla uppgifter som den inte har fått skriftligt.
Partsinsyn och kommunikation
Vid myndighetsutövning mot någon enskild har den som är part rätt att ta del av de uppgifter som tillförts hens ärende av andra. Ärendet får inte avgöras utan att parten underrättats om uppgifterna och getts tillfälle att yttra sig över dessa.
Viteslagen
Ett föreläggande med vite ska göras med stöd av viteslagen. Det gäller däremot inte om det finns avvikande bestämmelser i andra författningar.
Referenser inom förvaltningsrätt & förfarande
Allmänna råd
Domar & beslut
EU-författningar
Föreskrifter
Lagar & förordningar
Propositioner
Rättsfallskommentarer
Ställningstaganden
Hoppa till innehållet
Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation
Startsida
Alla nyheter
Kontakta oss
Till toppen