OBS: Detta är utgåva 2016.6. Visa senaste utgåvan.
- Vägledning »
- 2016 »
- Förvaltningsrätt & förfarande »
- Utredning, kontroll & tillsyn »
- Skatteverkets kommunikationsskyldighet enligt SFL
Skatteverkets kommunikationsskyldighet enligt SFL
Kommunikationsskyldigheten är ett viktigt rättssäkerhetsinslag i handläggningen av ett ärende och innebär enkelt uttryckt att den som ett ärende gäller ska få tillfälle att yttra sig innan beslut fattas.
-
Vad innebär kommunikation?
Kommunikation är ett uttryck för den viktiga rättsprincipen att ingen får dömas ohörd. Skatteverket har en kommunikationsskyldighet i två situationer. Kommunikation ska då ske innan Skatteverket fattar sitt beslut. -
Inhämta yttrande över tilltänkta nackdelsbeslut
Skatteverket har en skyldighet att låta den som ett beslut gäller yttra sig över ett tänkt beslut innan ett ärende avgörs till nackdel för honom eller henne. -
Inhämta yttrande över uppgifter tillförda av annan
Skatteverket har en skyldighet att låta den som ett beslut gäller yttra sig över uppgifter som har tillförts ärendet av någon annan. Detta för att den som beslutet gäller ska känna till vilket underlag den beslutande myndigheten har tillgång till och grundar sitt beslut på. -
Kapitalbeskattning utan kommunikation