En anställning kan upphöra i förtid av olika anledningar. Företaget kan då ha kostnader för lön under uppsägningstiden eller för avgångsvederlag.
Läs om hur avdrag kan medges vid inkomstbeskattningen för ersättningar vid uppsägning.
Hur lön under uppsägningstiden ska redovisas beror på vilken normgivning företaget följer i sina räkenskaper.
Lön under uppsägningstiden regleras inte särskilt i K1-regelverken. Om den anställde arbetar under uppsägningstiden, ska lönen redovisas som en kortfristig ersättning.
Lön under uppsägningstiden regleras inte särskilt i K2-regelverken. Om den anställde arbetar under uppsägningstiden, ska lönen redovisas som en kortfristig ersättning.
Om den anställde arbetar under uppsägningstiden är ersättningen för detta inte en ersättning vid uppsägning utan lön som ska redovisas som en kortfristig ersättning.
Om den anställde arbetar under uppsägningstiden är ersättningen för detta inte en ersättning vid uppsägning utan lön som ska redovisas som en kortfristig ersättning.
Det finns inga specifika regler i Finansinspektionens föreskrifter och allmänna råd om hur ersättningar vid uppsägning ska redovisas. Huvudregeln i föreskrifterna är att instituten och försäkringsföretagen ska följa de internationella redovisningsstandarderna om de är förenliga med ÅRKL respektive ÅRFL. Ett institut behöver inte tillämpa en regel i godkända internationella redovisningsstandarder om det i stället tillämpar motsvarande regel i RFR 2 Redovisning för juridiska personer. En redogörelse för dessa regler finns under Företag som följer internationella redovisningsregler, se ovan.
K1- och K2-regelverken har inga specifika regler om hur avgångsvederlag eller motsvarande ersättningar ska redovisas.
Läs om hur oreglerade frågor ska lösas i K1- respektive K2-regelverken.
Ersättningar vid uppsägning ska endast redovisas som en skuld och en kostnad när företaget har en legal eller informell förpliktelse att göra något av följande:
Detta gäller endast i den omfattning som ersättningen inte ger företaget några framtida ekonomiska fördelar (BFNAR 2012:1 punkt 28.26). Ersättning vid uppsägning ska endast redovisas när företaget har en detaljerad plan för uppsägningen och inte har någon realistisk möjlighet att annullera planen.
Ett företag ska värdera ersättningar vid uppsägning till den bästa uppskattningen av den ersättning som skulle krävas för att reglera förpliktelsen per balansdagen. Om företaget vill uppmuntra och erbjuda anställda att avgå frivilligt ska beräkningen baseras på det antal anställda som förväntas acceptera erbjudandet. När ersättningar vid uppsägning förfaller till betalning senare än tolv månader efter balansdagen ska de nuvärdeberäknas (BFNAR 2012:1 punkt 28.27).
Företaget ska redovisa en skuld och kostnader för ersättningar vid uppsägning vid den den tidpunkt som inträffar först av följande tidpunkter (IAS 19 punkt 165):
För ersättningar vid uppsägningar som ska betalas till följd av en anställds beslut att acceptera ett erbjudande om ersättning i utbyte mot att anställningen avslutas, ska den tidpunkt när ett företag inte längre kan återkalla erbjudandet om ersättningar vid uppsägningen vara den punkt som inträffar först av nedanstående tidpunkter (IAS 19 punkt 166).
För ersättningar vid uppsägning som ska betalas på grund av företagets beslut att avsluta en anställds anställning, kan företaget inte längre dra tillbaka erbjudandet när företaget väl har informerat de anställda som berörs om uppsägningsplanen. Uppsägningsplanen ska uppfylla vissa kriterier (IAS 19 punkt 167).
Företaget ska värdera ersättningar vid uppsägning vid första redovisningstillfället, samt värdera och redovisa efterföljande förändringar i enlighet med beskaffenheten för ersättningen till de anställda enligt följande (IAS 19 punkt 169).
Det finns inga specifika regler i Finansinspektionens föreskrifter och allmänna råd om redovisning av avgångsvederlag och motsvarande. Huvudregeln i föreskrifterna är att instituten och försäkringsföretagen ska följa de internationella redovisningsstandarderna om de är förenliga med ÅRKL respektive ÅRFL. Ett institut behöver inte tillämpa en regel i godkända internationella redovisningsstandarder om det i stället tillämpar motsvarande regel i RFR 2 Redovisning för juridiska personer. En redogörelse för dessa regler finns under Företag som följer internationella redovisningsregler, se ovan.
Redovisningsrådets rekommendation RR 29 Ersättningar till anställda i Handledningen för sambandet mellan redovisning och beskattning 2013 (SKV 305) avsnitt 48.