Skatteverket ska befria från förseningsavgiften, helt eller delvis, om avgiften är oskälig.
Om det är oskäligt att ta ut en förseningsavgift med ett fullt belopp ska Skatteverket befria, helt eller delvis, från förseningsavgiften (51 kap. 1 § första stycket SFL).
Normalt är det den person som riskerar att bli påförd en förseningsavgift som framför de omständigheter som kan finnas för befrielse. Skatteverket ska dock även på eget initiativ (ex officio) beakta de omständigheter för befrielse som kommit fram i ärendet.
Skatteverket kan alltså befria utan att den som riskerar att få en förseningsavgift yrkar det. Detta gäller trots att det inte finns någon uttrycklig bestämmelse om det här i skatteförfarandelagen till skillnad mot i tidigare lagstiftning (prop. 2010/11:165 s. 970 och SOU 2009:58 s. 1289 f).
I bestämmelsen om befrielse finns exempel på omständigheter som kan innebära att det är oskäligt att ta ut en särskild avgift (förseningsavgift, skattetillägg, återkallelseavgift eller kontrollavgift) med fullt belopp. Främst är det ålder, hälsa eller liknande förhållanden samt att en avgift inte står i rimlig proportion till den uppgiftsskyldigas passivitet som kan vara en grund för att befria från en förseningsavgift.
Även att den uppgiftsskyldiga felbedömt en regel eller betydelsen av faktiska förhållanden kan i vissa fall innebära att det finns skäl att befria från en förseningsavgift.
Det kan naturligtvis finnas andra omständigheter som inte nämns i bestämmelsen som innebär att det är oskäligt att ta ut en förseningsavgift.
Normalt ska Skatteverket befria helt från förseningsavgiften. Med hänsyn till storleken på en förseningsavgift finns det bara i undantagsfall anledning att befria delvis från den (prop. 2002/03:106 s. 142).
Det är förhållandena den dag då uppgifterna (deklaration, särskilda uppgifter eller periodisk sammanställning) rätteligen skulle ha lämnats som avgör om det på grund av ålder, hälsa eller liknande förhållanden kan vara oskäligt att ta ut förseningsavgift för att uppgiften inte lämnades i tid.
Vad som står om ålder och hälsa som grund för befrielse från skattetillägg gäller i tillämpliga delar när Skatteverket ska befria från en förseningsavgift.
Om en omyndig person (under 18 år) haft inkomster som hen själv ska redovisa ska Skatteverket befria helt från förseningsavgiften.
I ett enskilt ärende skulle två eller tre förseningsavgifter på 6 250 kronor vardera kunna innebära att beloppet blir så högt att det inte står i rimlig proportion till passiviteten.
Om beloppet inte står i rimlig proportion till passiviteten ska Skatteverket befria helt från en eller flera av förseningsavgifterna.
En uppgiftsskyldig ska befrias helt från förseningsavgiften om en företrädare som den uppgiftsskyldiga själv inte har valt lämnar uppgifter för sent eller inte alls (Skatteverkets ställningstagande Förseningsavgift när självdeklaration ska lämnas av förmyndare, god man eller förvaltare).
Att arbetsgivaravgiften eller skatten i en för sent lämnad deklaration är obetydlig eller ska betalas tillbaka är inte omständigheter som innebär att Skatteverket ska befria från en förseningsavgift.
Att ett bolag är vilande utgör inte en omständighet som innebär att Skatteverket ska befria från en förseningsavgift.
Om en uppgiftsskyldig, som inte sökt anstånd med att komma in med uppgifterna, hade skäl att få ett anstånd ska Skatteverket befria helt från förseningsavgiften.
En förutsättning för befrielse är att uppgifterna kommer in inom den tid som den uppgiftsskyldiga normalt skulle ha fått anstånd med. Kommer uppgifterna in efter den tiden ska Skatteverket inte befria från förseningsavgiften.
Om Skatteverket har skickat ut en skattedeklaration så sent att detta fått till följd att den uppgiftsskyldiga haft svårt att komma in med deklarationen i tid ska Skatteverket befria helt från förseningsavgiften. Befrielse blir aktuell när någon ska lämna en pappersdeklaration. Är den uppgiftsskyldiga registrerad för att lämna e-deklaration ska Skatteverket inte medge befrielse generellt när någon inte har fått sin skattedeklaration utskickad i tid.
Det är en förutsättning för generell befrielse att den uppgiftsskyldiga har kommit in med skattedeklarationen inom rimlig tid efter att Skatteverket har skickat ut pappersdeklarationen eller efter det att Skatteverket har skickat ut övervägande om skönsbeskattning och förseningsavgift.
Om Skatteverkets sena utskick beror på den uppgiftsskyldigas egna uppgifter ska Skatteverket inte befria på denna grund.