OBS: Detta är utgåva 2017.4. Sidan är avslutad 2023.
Hjälporganisationer, utländska beskickningar, karriärkonsulat, diplomater m.fl. har i vissa fall rätt till återbetalning av ingående skatt.
Utländska beskickningar, karriärkonsulat, internationella organisationer, diplomater m.fl. har under vissa förutsättningar rätt att köpa varor och tjänster skattefritt inom EU. Även import av varor är skattefri. Skattefriheten omfattar även EU-institutioner och EU-organ. Läs om vilka som omfattas av skattefriheten.
Skattefriheten kan uppnås genom att varan eller tjänsten köps utan mervärdesskatt. Skattefriheten uppnås dock normalt genom att utländska beskickningar, organisationer m.fl. stationerade i Sverige har rätt till återbetalning av mervärdesskatt som betalats vid köp i Sverige av vissa varor och tjänster. Om skattefriheten enligt EU-rätten är mer omfattande än vad som följer av ML utövas den genom en ansökan om återbetalning med stöd av 64 kap. 6 § SFL.
Förfarandet vid återbetalning regleras i förordningen (1994:224) om återbetalning av mervärdesskatt och vissa punktskatter till hjälporganisationer, utländska beskickningar m.fl.
Ingående skatt som avser varor som köpts eller förts in i landet för att sedan föras ut ur EU och användas i en verksamhet utanför EU ska återbetalas, om verksamheten bedrivs för Förenta nationerna eller för något av dess fackorgans räkning (10 kap. 5 § första stycket ML).
Motsvarande rätt till återbetalning finns även för riksomfattande hjälporganisationer som för ut varor ur EU för att användas i en hjälpverksamhet (10 kap. 5 § andra stycket ML).
Det kan förekomma att riksomfattande hjälporganisationer köper varor i andra EU-länder som t.ex. ska läggas i lager i Sverige eller i ett annat EU-land för kommande hjälpbehov i ett land utanför EU. En sådan organisation får anses göra ett unionsinternt förvärv om varorna transporteras till Sverige och det sammanlagda värdet av sådana förvärv under det löpande eller föregående kalenderåret överstiger 90 000 kr. Om varorna inte transporteras till Sverige utan till ett annat EU-land krävs det att organisationen åberopat sitt svenska VAT-nummer vid förvärvet för att ett unionsinternt förvärv ska anses ha skett i Sverige.
Återbetalning kan ske för ingående skatt som avser varor som förvärvats på detta sätt och som är avsedda att föras ut ur EU för att användas i en hjälpverksamhet. Rätten till återbetalning gäller det belopp som motsvarar den utgående skatt som organisationen ska redovisa på sitt förvärv.
Utförseln ska kunna styrkas i enlighet med vad som gäller för export.
En ansökan ska göras skriftligen av den som har rätt till återbetalningen. Det finns dock inte någon särskild blankett för ansökan. En sådan faktura som avses i 1 kap. 17 § ML skickas in tillsammans med ansökan (3 § förordning 1994:224). Detta innebär bl.a. att fakturan ska innehålla de uppgifter som anges i 11 kap. 8 eller 9 § ML.
Ansökan ska ges in till Skatteverket.
Även utländska beskickningar, karriärkonsulat i Sverige eller sådana internationella organisationer som avses i lag (1976:661) om immunitet och privilegier i vissa fall kan få återbetalning av ingående skatt (10 kap. 6 § första stycket ML).
Rätten till återbetalning gäller vid inköp av
Med internationella organisationer avses även stiftelser och fonder som förvaltas eller kontrolleras av en sådan organisation (4 § lagen [1976:661] om immunitet och privilegier i vissa fall).
En utländsk beskickning m.fl. har rätt till återbetalning av ingående skatt på tjänster på en sådan fastighet som är avsedd för köparen. Den återbetalningsrätten kan exempelvis gälla mervärdesskatt i anledning av uppförande av en ny byggnad eller renovering av en befintlig byggnad på en fastighet (prop. 1995/96:232 s. 29f).
Kammarrätten har ansett att en ambassad inte har rätt till återbetalning av mervärdesskatt för garagehyra. Uthyrningstjänsten ansågs inte avsedd för den verksamhet som ambassaden bedriver (KRSU 2007-05-08, mål nr 1438-06).
Kammarrätten har även ansett att en ambassad inte har rätt till återbetalning av ingående skatt som avser mediabevakning (KRSU 2013-10-15, mål nr 2037-13).
Motsvarande rätt till återbetalning för de ovan uppräknade förvärven finns även för ett i Sverige beläget kontor eller anläggning som tillhör
Det finns också en konkurrensregel som begränsar den rätt till återbetalning som gäller för dessa institutioner och organ. Rätten till återbetalning gäller endast i den omfattning återbetalningen inte leder till att konkurrensen snedvrids (10 kap. 6 § andra och tredje styckena ML).
Hur ansökan ska göras framgår av 2 § tredje stycket förordning 1994:224.
En ansökan om återbetalning enligt 10 kap. 6 § ML ska lämnas till Skatteverket och ska omfatta inköpen under ett kalenderkvartal. Ansökan görs på blankett SKV 5648.
En sådan faktura som avses i 1 kap. 17 § ML ska skickas in tillsammans med ansökan. Detta innebär att fakturan ska innehålla de uppgifter som anges i 11 kap. 8 eller 9 § ML. Fakturan får inte vara betald tidigare än ett år före den dag då ansökan ges in, om inte sökanden har hanteringsmässiga eller andra liknande särskilda skäl för att åberopa en faktura som är betald tidigare.
Beslutet om återbetalning meddelas för ett kalenderkvartal (4 § förordning 1994:224).
Medlemmar av den diplomatiska personalen vid utländska beskickningar i Sverige och karriärkonsuler vid utländska konsulat i Sverige har i vissa fall rätt till återbetalning (10 kap. 7 § ML).
Återbetalningsrätten gäller endast om de inte är svenska medborgare eller är stadigvarande bosatta här i landet och endast för ingående skatt som avser inköp av
Även en medlemsstats ombud vid en internationell organisation med säte i Sverige och personal hos en sådan organisation har rätt till återbetalning av ingående skatt i de fall som anges ovan. Återbetalningsrätten gäller dock under förutsättning att Sverige har träffat en överenskommelse om detta med en annan stat eller med en mellanfolklig organisation.
Rätt till återbetalning för sådana inköp som anges i punkt 1–8 ovan gäller endast köp för personligt bruk och om den sammanlagda ersättningen enligt varje faktura är minst 1 000 kr. Vid inköp av sådana varor som avses i punkt 9–10 ovan gäller rätten till återbetalning endast köp för personligt bruk och om den sammanlagda ersättningen enligt varje faktura uppgår till minst 200 kr (10 kap. 8 § ML).
En ansökan om återbetalning ska lämnas till Skatteverket och ska omfatta inköpen under ett kalenderkvartal (2 § förordning 1994:224).
En ansökan ska ges in för varje fysisk person som är berättigad till återbetalning. Ansökan görs på blankett SKV 5650. En sådan faktura som avses i 1 kap. 17 § ML ska skickas in tillsammans med ansökan. Detta innebär att fakturan ska innehålla de uppgifter som anges i 11 kap. 8 eller 9 § ML. Fakturan får inte vara betald tidigare än ett år före den dag då ansökan ges in, såvida inte sökanden har hanteringsmässiga eller andra liknande särskilda skäl för att åberopa en faktura som är betald tidigare.
Beslutet om återbetalning meddelas för ett kalenderkvartal (4 § förordning 1994:224).
Inom EU-rätten finns bestämmelser om skattefrihet vid försäljning av varor och tjänster till internationella organisationer m.fl. Sådana bestämmelser finns i protokollet om Europeiska gemenskapernas immunitet och privilegier, PIP-protokollet (se artikel 3 andra stycket) och mervärdesskattedirektivet (se artiklarna 143 g och 151). I svensk rätt finns bestämmelser om skattefrihet i t.ex. 3 kap. 30 c § ML. Frihet från skatt medges också i form av återbetalning i t.ex. 10 kap. 6 § ML. Bestämmelser med denna innebörd finns också i lagen (1976:661) om immunitet och privilegier i vissa fall, samt i lagen (1994:1500) med anledning av Sveriges anslutning till Europeiska unionen (prop. 2004/05:15 s. 50 f. och prop. 2010/11:28 s. 36 f.).
I samband med inrättande av ett EU-organ förekommer att det genom en förordning föreskrivs om immunitet och privilegier. Skattefrihet medges i den utsträckning som föreskrivs i förordningen. Två exempel på sådana förordningar är
Skattefrihet för internationella organisationer kan dessutom regleras i de avtal om bildandet av organisationen i fråga som ingås mellan de avtalsslutande länderna eller i särskilda avtal om immunitet och privilegier. Skattefrihet medges i den utsträckning som föreskrivs i avtalen. Om avtalet anger att skattefriheten är i enlighet med svensk lag innebär detta att bestämmelserna i ML ska tillämpas, t.ex. 10 kap. 6 § ML.
Ett avtal kan också innebära att en internationell organisation ska vara befriad från mervärdesskatt рå varor som inköpts eller tjänster som utförts för organisationens verksamhet. Bestämmelserna i ML kan till viss del anses tillgodose den skattefrihet som följer av en sådan avtalsbestämmelse. Skattefriheten är dock i praktiken vidare, eftersom den gäller inte enbart för vissa särskilt angivna varor och tjänster – som är fallet enligt 10 kap. 6 § ML – utan generellt under förutsättning att fråga är om inköp för organisationens verksamhet (prop. 2004/05:15 s. 51 f.).
Det innebär alltså att internationella organisationer och deras personal samt EU:s institutioner och organ kan ha en mer omfattande rätt till skattefrihet än vad som följer av bestämmelserna i ML. Det är för att hantera en sådan rätt till skattefrihet som det i 64 kap. 4 § SFL finns ett särskilt återbetalningsförfarande. Bestämmelsen i SFL medför alltså inte i sig att de berörda subjekten får någon återbetalningsrätt. (prop. 2004/05:15 s. 55).
Vissa internationella organisationer och deras personal samt Europeiska unionens institutioner och organ kan alltså ha rätt att köpa varor och tjänster utan mervärdesskatt till följd av
Den rätt till skattefrihet som framgår av dessa lagar och direkt tillämpliga EU-bestämmelser kan vara mer omfattande än vad som följer av ML. Om så är fallet får den rätten utövas genom en ansökan om återbetalning (64 kap. 6 § första meningen SFL).
Internationella organisationer m.fl. har i vissa fall rätt till återbetalning enligt 10 kap. 5–8 §§ ML. Ansökan om återbetalning enligt 64 kap. 6 § SFL kan då endast bli aktuell om det inte finns rätt till återbetalning enligt 10 kap. 5–8 §§ ML (64 kap. 6 § andra meningen SFL). Det innebär alltså att återbetalning i första hand ska ske enligt ML:s bestämmelser.
Förfarandet för en ansökan om återbetalning enligt 64 kap. 6 § SFL regleras i förordning 1994:224. Ansökan om återbetalning ska lämnas till Skatteverket och en sådan faktura som avses i 1 kap. 17 § ML ska bifogas till ansökan.
Omfattningen av rätten till återbetalning kan variera beroende på vad som framgår av respektive avtal eller stadga. En vanligt förekommande förutsättning är att det ska vara fråga om betydande inköp, d.v.s. inköp av viss större omfattning (prop. 2004/05:15 s. 57).
Om återbetalningsrätten endast gäller om köpet uppgår till betydande belopp eller om det finns ett motsvarande krav utan någon beloppsmässig precisering, får återbetalning endast ske om den totala ersättningen för varje faktura uppgår till minst 1 500 kr (3 a § förordning 1994:224).