På Rättslig Vägledning använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Jag förstår
Meny

Skatteverket är utfärdande myndighet vid handläggning av ärenden enligt lagen om identitetskort för folkbokförda i Sverige.

Vem fattar beslutet?

Skatteverket är den utfärdande myndigheten enligt lagen (2015:899) om identitetskort för folkbokförda i Sverige (2 § IdF). Det är alltså Skatteverket som efter ansökan fattar beslut om

  • utfärdande av identitetskort
  • avslag på ansökan
  • återkallelse av identitetskort
  • andra beslut som kan behöva fattas i samband med tillämpningen av lagen och den kompletterande förordningen (2015:904) om identitetskort för folkbokförda i Sverige.

Om beslut enligt lagen eller förordningen ska omprövas, i samband med begäran om omprövning eller vid överklagande, är det också Skatteverket som fattar beslut.

Skatteverket har med stöd av 17 § IdF meddelat föreskrifter om identitetskort, SKVFS 2009:14.

Beslut enligt lagen gäller omedelbart

Ett beslut enligt lagen, t.ex. om avslag eller återkallelse, gäller omedelbart, om inte något annat anges i beslutet (20 § IdL).

Särskilt om prövning av ansökan

För att en prövning av en ansökan om identitetskort ska göras måste sökande dessförinnan ha betalat en ansökningsavgift (16 § IdF). Om så inte har skett gäller bestämmelserna i 11 § avgiftsförordningen i tillämpliga delar. För prövning av ansökan gäller i övrigt bestämmelserna i 12–14 §§ avgiftsförordningen.

Referenser på sidan

Föreskrifter

  • Skatteverkets föreskrifter om identitetskort; [1]

Lagar & förordningar

  • Avgiftsförordning (1992:191) [1]
  • Förordning (2015:904) om identitetskort för folkbokförda i Sverige [1] [2] [3]
  • Lag (2015:899) om identitetskort för folkbokförda i Sverige [1]

Referenser inom förvaltningsrätt & förfarande

Till toppen