OBS: Detta är utgåva 2017.7. Sidan är avslutad 2018.
Skatteverket behandlar personuppgifter i personaladministrativ verksamhet. För behandling av personuppgifter i sådan verksamhet gäller bestämmelserna i PuL.
För att få en fullständig bild av tillämpliga bestämmelser behöver du läsa innehållet både på denna sida och på sidan om personuppgiftslagen. Dessutom finns det bestämmelser om sekretess för uppgifter i den personaladministrativa verksamheten.
Med personaladministrativ verksamhet menas i det här sammanhanget sådan verksamhet som hanterar information om personal och som inte görs direkt i någon av Skatteverkets olika verksamhetsgrenar.
Skatteverket kan behandla t.ex. följande uppgifter för administrativa ändamål:
Det finns ingen särskild registerförfattning som gäller för behandling av personuppgifter för personaladministrativa ändamål. Skatteverket ska därför tillämpa PuL vid sådan behandling. Det finns en utförlig redogörelse för bestämmelserna i PuL på sidan om personuppgiftslagen.
Skatteverket har uttalat sig om möjligheterna att behandla personuppgifter för personaladministrativa ändamål inom beskattningsverksamheten i ett ställningstagande om databas för personal- och verksamhetsplanering inom skatteverksamheten.
Skatteverket är personuppgiftsansvarigt för den behandling av personuppgifter som görs inom myndigheten.
För att behandla personuppgifter måste Skatteverket ha stöd i en lag eller annan författning. Annars är behandlingen inte tillåten.
Huvudregeln är att Skatteverket får behandla personuppgifter bara om den registrerade personen har lämnat sitt samtycke till behandlingen (10 § PuL).
Det finns viktiga undantag från kravet på samtycke. Skatteverket får behandla personuppgifter utan samtycke från den registrerade personen under bland annat nedanstående förutsättningar som kan vara aktuella inom personaladministrativ verksamhet.
Skatteverket får behandla personuppgifter utan samtycke från den registrerade personen om behandlingen är nödvändig för att Skatteverket ska kunna fullgöra ett avtal med personen. Skatteverket får t.ex. behandla en anställds personuppgifter för att betala ut lön i enlighet med anställningsavtalet mellan Skatteverket och den anställda.
Skatteverket får behandla personuppgifter utan samtycke från den registrerade personen om behandlingen är nödvändig för att Skatteverket ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet. Skatteverket får behandla anställdas personuppgifter för att vidta sådana åtgärder som en arbetsgivare är skyldig att vidta t.ex. enligt arbetsmiljölagen (1977:1160) och Arbetsmiljöverkets föreskrifter.
Skatteverket får behandla personuppgifter utan samtycke från den registrerade personen om behandlingen är nödvändig för ett intresse som väger tyngre än den registrerades intresse av skydd mot kränkning av den personliga integriteten, s.k. intresseavvägning. Skatteverket får t.ex. behandla anställdas personuppgifter för att av säkerhetsskäl kontrollera deras användning av verksamhetssystem eller internet. Skatteverket får även behandla namn och kontaktuppgifter till anställdas närmast anhöriga så att Skatteverket kan kontakta de anhöriga vid eventuellt olycksfall eller sjukdom.
Skatteverket får behandla personuppgifter bara för särskilda, uttryckligt angivna och berättigade ändamål (9 § PuL). Det eller de ändamål som Skatteverket bestämmer för behandlingen påverkar bl.a. vilka personuppgifter som får behandlas, mängden personuppgifter som får behandlas och hur länge personuppgifterna får sparas.
Skatteverket kan behandla personuppgifter i personaladministrativ verksamhet för t.ex. följande ändamål:
Skatteverket får inte behandla personuppgifter för något ändamål som är oförenligt med det ändamål för vilket uppgifterna från början samlades in. Detta kallas finalitetsprincipen.
Läs mer om PuL:s bestämmelser om grundläggande krav på behandling av uppgifter.
Huvudregeln är att man inte får behandla känsliga personuppgifter. Ett undantag från denna huvudregel är att känsliga personuppgifter får behandlas om behandlingen är nödvändig för att kunna fullgöra sina skyldigheter eller utöva sina rättigheter inom arbetsrätten (16 § PuL).
Skatteverket får behandla känsliga personuppgifter för att fullgöra skyldigheter eller utöva rättigheter inom arbetsrätten. Skatteverket får t.ex. behandla följande:
Skatteverkets skyldighet att lämna information till registrerade personer om den personuppgiftsbehandling som Skatteverket gör gäller även i förhållande till de anställda. Detta innebär bland annat att den som är anställd vid Skatteverket har rätt att få ett s.k. registerutdrag.