OBS: Detta är utgåva 2017.7. Visa senaste utgåvan.
- Vägledning »
- 2017 »
- Inkomstskatt »
- Näringsverksamhet »
- Vad ska dras av som utgift? »
- Kostnader för anställda
Kostnader för anställda
Ett företag kan betala olika ersättningar till anställda för utfört arbete, t.ex. lön, avgångsvederlag och pension. Ersättningarna kan betalas både under pågående anställning eller efter avslutad anställning.
Läs om hur kostnader för anställda ska redovisas i företagets räkenskaper.
-
Avdrag för arbetsgivarens kostnader
En arbetsgivare kan ha olika utgifter i egenskap av arbetsgivare, till exempel löner, förmåner och kostnadsersättningar, men även vinstdelning. Sådana utgifter ska dras av som kostnad. -
Ersättningar under pågående anställning
Avdragstidpunkten för ersättningar till anställda under pågående anställning följer god redovisningssed och är beroende av vilken normgivning företaget följer i sina räkenskaper. -
Ersättningar vid uppsägning av anställda
En anställning kan upphöra i förtid av olika anledningar och olika typer av ersättning kan betalas ut till den anställde, t.ex. lön under uppsägningstiden eller avgångsvederlag. -
Pensionskostnader
En arbetsgivare kan ha pensionskostnader för såväl tryggade pensionsutfästelser som otryggade sådana (s.k. direktpensioner).