Att lämna ut personuppgifter som behandlas elektroniskt innebär att man gör ännu en behandling av uppgifterna. Behandlingen måste vara tillåten både enligt tillämplig registerförfattning och enligt gällande sekretessbestämmelser för folkbokföringsverksamheten.
Skatteverket får lämna ut elektroniskt behandlade personuppgifter endast om följande båda förutsättningar är uppfyllda:
Läs mer på den allmänna sidan om att lämna ut personuppgifter.
Att lämna ut personuppgifter från folkbokföringsverksamheten utgör en behandling av personuppgifter. Både själva eftersökningen av personuppgifterna i t.ex. folkbokföringsdatabasen och själva utlämnandet, om det sker elektroniskt, är behandlingar. Om behandlingen ska vara laglig krävs att det finns en rättslig grund. Utlämnande får ske med stöd i en författning, t.ex. tryckfrihetsförordningen, förvaltningslagen, OSL eller FdbF. Ett utlämnande som sker med stöd av en sådan författning är en laglig behandling i enlighet med artikel 6.1 e EU:s dataskyddsförordning. För sådana utlämnande finns alltså en rättslig grund.
Bestämmelser om hur utlämnande av uppgifter får ske och om elektroniskt utlämnande är möjligt från folkbokföringsverksamheten finns i FdbL, FdbF och SKVFS 2004:31. När Skatteverket lämnar ut personuppgifter och det sker elektroniskt så ska myndigheten tillämpa principerna för behandling av personuppgifter i artikel 5 EU:s dataskyddsförordning. Det innebär bl.a.
I 1 kap. 4 § FdbL finns en reglering som anger för vilka ändamål som personuppgifter i folkbokföringsverksamheten får behandlas. Av bestämmelsen framgår att personuppgifter får behandlas för ändamålet att fullgöra en uppgiftsskyldighet i enlighet med lag eller förordning. Utlämnande av personuppgifter till en part i ett ärende enligt förvaltningslagen omfattas av de uppräknade ändamålen.
Utlämnanden som sker med stöd av offentlighetsprincipen i tryckfrihetsförordningen får ske trots att denna typ av utlämnanden inte omfattas av ändamålsregleringen i 1 kap. 4 § FdbL. Det ska observeras att tryckfrihetsförordningen inte uppställer några krav på att utlämnande enligt offentlighetsprincipen ska ske elektroniskt. Med hänsyn till bestämmelsen i 1 kap. 7 § kompletteringslagen så innebär det att ett utlämnande med stöd av offentlighetsprincipen normalt endast kan ske på papper.
Skatteverket fastställer formulär för personbevis och andra utdrag ur databasen (11 § FdbF).
Skatteverket kan lämna ut uppgifter på olika sätt, exempelvis
Läs mer om vad det innebär att lämna ut personuppgifter i elektronisk form.
Skatteverket får under vissa förutsättningar lämna ut personuppgifter i elektronisk form till andra myndigheter eller till andra verksamhetsgrenar inom Skatteverket.
Skatteverket får lämna ut personuppgifter till en annan myndighet, eller till en annan verksamhetsgren inom Skatteverket, på medium för automatiserad behandling. Förutsättningarna är att mottagaren enligt sin tillämpliga lagstiftning får ta del av och behandla uppgifterna enligt gällande sekretess- och personuppgiftsbehandlingsbestämmelser. Även kraven i säkerhetsbestämmelserna måste tillgodoses vid överföringen av personuppgifterna. Det är upp till Skatteverket att bestämma på vilket sätt uppgifterna ska lämnas ut (prop. 2000/01:33 s. 111 f.).
Skatteverket får lämna ut följande uppgifter till en annan myndighet, eller till en annan verksamhetsgren inom Skatteverket, genom att ge direktåtkomst till uppgifterna (2 kap. 8 § första stycket FdbL):
Skatteverket får även lämna ut andra uppgifter ur databasen genom direktåtkomst, om följande tre förutsättningar är uppfyllda (2 kap. 8 § andra stycket FdbL):
Direktåtkomsten kan omfatta uppgifter om yrkanden, grunder och beslut i ett ärende. Direktåtkomsten kan också omfatta handlingar som har kommit in till Skatteverket och handlingar som Skatteverket har upprättat (prop. 2015/16:28 s. 45 ff.).
Det är Skatteverket som ska ta ställning till om det finns förutsättningar för att lämna ut uppgifter genom direktåtkomst. Det är dock naturligt att bedömningen görs i samverkan med den mottagande myndigheten. Bedömningen av den mottagande myndighetens behov och vilka uppgifter som myndigheten får behandla måste göras på ett generellt plan. Bedömningen får göras efter vilken typ av uppgifter som den mottagande myndigheten behöver och inte efter behovet i varje enskilt fall (prop. 2015/16:28 s. 45 ff.).
Skatteverket får inte ge en myndighet direktåtkomst till uppgifter i folkbokföringsdatabasen som den 30 juni 1991 var antecknade i en sådan personakt som avses i 16 § i den numera upphävda folkbokföringskungörelsen (2 kap. 8 § andra stycket FdbL).
Skatteverket får lämna ut uppgifter ur databasen till enskilda på medium för automatiserad behandling eller genom direktåtkomst enbart om detta är särskilt reglerat. Med enskilda menas både fysiska och juridiska personer.
Skatteverkets möjlighet att lämna ut uppgifter till enskilda på medium för automatiserad behandling beror bland annat på vilka uppgifter som ska lämnas ut och vem som är mottagare av uppgifterna.
Skatteverket får lämna ut uppgifter om den enskilda själv till den enskilda på medium för automatiserad behandling, om det inte är olämpligt ur integritetssynpunkt (2 kap. 6 § FdbL och 15 § första och fjärde stycket FdbF).
Skatteverket får lämna ut följande uppgifter om en annan person än den enskilda själv på medium för automatiserad behandling, om det inte är olämpligt ur integritetssynpunkt (2 kap. 6 § FdbL och 15 § andra och fjärde stycket FdbF):
Skatteverket får även lämna ut enstaka andra uppgifter om en annan person än den enskilda själv på medium för automatiserad behandling, om det inte är olämpligt ur integritetssynpunkt (2 kap. 6 § FdbL och 15 § tredje och fjärde stycket FdbF).
Skatteverket får lämna ut följande uppgifter till Svenska kyrkan på medium för automatiserad behandling (2 kap. 6 § FdbL och 13 § FdbF):
Uppgifterna får lämnas ut enbart om de ska användas för att aktualisera, komplettera och kontrollera personuppgifter eller för att göra ett urval av personuppgifter.
Skatteverket får lämna ut följande uppgifter om en avliden person på medium för automatiserad behandling till begravningsbyråer, begravningshuvudmän, krematorier, advokater, banker, försäkringsföretag och pensionsbolag som på grund av dödsfallet har ett uppdrag av dödsboet (2 kap. 6 § FdbL och 15 a § FdbF):
Uppgifterna får lämnas ut enbart om de ska användas för att aktualisera, komplettera och kontrollera personuppgifter.
Skatteverket får lämna ut uppgifter om en nordisk medborgare, som är folkbokförd i Sverige, på medium för automatiserad behandling till en central registreringsmyndighet för folkbokföring i det nordiska land som personen är medborgare i om någon av följande förutsättningar är uppfylld (2 kap. 6 § FdbL och 14 § FdbF):
Skatteverkets möjlighet att lämna ut uppgifter till enskilda genom att ge dem direktåtkomst till uppgifterna beror bland annat på vilka uppgifter som ska lämnas ut och vem som är mottagare av uppgifterna.
Skatteverket får medge enskilda direktåtkomst enbart om det finns en metod för att säkerställa identifieringen av den enskilda. En annan viktig förutsättning för enskildas direktåtkomst är att det finns tillräckligt säkra tekniska lösningar. En reglering av möjligheterna för Skatteverket att ge enskilda direktåtkomst till vissa uppgifter innebär inte en rätt för den enskilda att ta del av samtliga uppgifter som finns i Skatteverkets databas. I databasen kan det finnas uppgifter som den enskilda inte bör ta del av (SKVFS 2004:31 och prop. 2000/01:33 s. 115).
Uppgifter i folkbokföringsverksamheten kan vara sekretessbelagda. När Skatteverket ska lämna ut uppgifter genom att medge den enskilda direktåtkomst måste en sekretessprövning av uppgifterna göras på förhand. Om det på förhand kan antas att utlämnande av uppgifter rörande en viss person innebär men för personen kan en sekretessmarkering läggas in i folkbokföringsdatabasen. Det måste säkerställas att Skatteverkets it-system upprätthåller det skydd en sekretessmarkering ger (prop. 2015/16:28 s. 52).
Skatteverket får ge enskilda, som har fyllt 16 år, direktåtkomst till personuppgifter och ärendeuppgifter om sig själv. Direktåtkomsten får omfatta följande uppgifter (2 kap. 9 § FdbL, 17 § första stycket FdbF och SKVFS 2004:31):
inflyttning från utlandet
Skatteverket får i detta sammanhang även medge direktåtkomst till följande uppgifter om den enskildas make, maka, barn, förälder eller vårdnadshavare som den enskilda har samband med inom folkbokföringen samt om dessa personers samband med den enskilda (2 kap. 9 § FdbL, 17 § första stycket FdbF och SKVFS 2004:31):
Skatteverket får ge enskilda direktåtkomst till följande uppgifter om andra personer än den enskilda själv (2 kap. 8 första stycket och 9 andra stycket §§ FdbL):
Skatteverket får lämna ut följande uppgifter om ett barn som är under 18 år till barnets vårdnadshavare, om vårdnadshavaren har fyllt 16 år, genom att ge vårdnadshavaren direktåtkomst till uppgifterna (2 kap. 9 § FdbL, 17 § andra stycket FdbF och SKVFS 2004:31):
Skatteverket får i detta sammanhang även medge den enskilda direktåtkomst till motsvarande uppgifter om en förälder eller vårdnadshavare som barnet har samband med. Direktåtkomsten får även avse uppgift om de nämnda personernas samband med barnet (2 kap. 9 § FdbL och 17 § andra stycket FdbF). Reglerna syftar i första hand till att ge Skatteverket möjlighet att genom en e-tjänst tillhandahålla allmänheten personbevis som även innehåller uppgifter om personer som har samband med den enskilda (prop. 2015/16:28 s. 49 ff.).
Skatteverket får lämna ut följande uppgifter till Svenska kyrkan genom att ge direktåtkomst till uppgifterna (2 kap. 8 första stycket och 9 andra stycket §§ FdbL och 16 § FdbF):
Innan Skatteverket lämnar ut några uppgifter ska Skatteverket göra en sekretessprövning för att ta ställning till om uppgifterna kan lämnas ut eller inte. I OSL finns sekretessbestämmelser för folkbokföringsverksamheten.
Om uppgifterna innehåller personuppgifter måste Skatteverket även ta ställning till om mottagarens behandling av uppgifterna är förenlig med de allmänna dataskyddsbestämmelserna. Sekretess gäller för uppgifterna om det kan antas att ett utlämnande skulle medföra att personuppgifterna behandlas i strid med de allmänna dataskyddsbestämmelserna.
Det finns bestämmelser om underrättelseskyldigheten i FdbF. Dessa innebär att Skatteverket under vissa förutsättningar ska underrätta angivna myndigheter om en registrering som har gjorts i folkbokföringsdatabasen. Dessa bestämmelser medför att eventuell sekretess för uppgifterna bryts. Bestämmelserna fungerar alltså som sekretessbrytande regler (6–9 §§ FdbF).
Skatteverket ska ta ut avgifter för att lämna ut uppgifter ur databasen för de ändamål som anges i 1 kap. 4 § 5 och 6 FdbL, d.v.s. när mottagaren ska aktualisera, komplettera och kontrollera personuppgifter eller göra ett urval av personuppgifter. Vid andra utlämnanden får Skatteverket ta ut en avgift (2 kap. 12 § FdbL och 18 § FdbF).
Rätten att ta ut avgifter får inte inskränka allmänhetens rätt att ta del av, och mot en fastställd avgift, få en kopia av en allmän handling enligt tryckfrihetsförordningen (2 kap. 12 § FdbL).