OBS: Detta är utgåva 2018.8. Sidan är avslutad 2018.
Skatteverket har i uppdrag att tillhandahålla tjänsten Mina meddelanden. Det innebär dels att Skatteverket för ett förmedlingsregister över de som har anslutit sig till tjänsten, dels att Skatteverket förvaltar statens digitala brevlåda Min myndighetspost.
Det finns inga särskilda sekretessregler för verksamheten Mina meddelanden. Men det finns allmänna sekretessregler som kan behöva tillämpas.
Skatteverket är skyldigt att tillhandahålla en myndighetsgemensam infrastruktur för säkra elektroniska försändelser från myndigheter till enskilda (1 § förordningen [2018:357] om myndighetsgemensam infrastruktur för säkra elektroniska försändelser). Tjänsten heter Mina meddelanden.
Skatteverket förvaltar också Min myndighetspost som är statens digitala brevlåda för tjänsten Mina meddelanden.
Nytt: 2018-06-29
Avsnitten ”Vad är mina meddelanden och Min myndighetspost?” och ”Behandla uppgifter i förmedlingsadressregistret” har justerats med anledning av ny reglering som anpassats till EU:s dataskyddsförordning. Förordningen (2018:357) om myndighetsgemensam infrastruktur för säkra elektroniska försändelser ersätter förordningen (2003:770) om statliga myndigheters elektroniska informationsutbyte. Se sidans tidigare lydelse.
Skatteverket får behandla personuppgifterna i förmedlingsadressregistret för två ändamål (4 § förordningen [2018:357] om myndighetsgemensam infrastruktur för säkra elektroniska försändelser):
Skatteverket är personuppgiftsansvarigt för personuppgifterna i förmedlingsadressregistret och uppgifterna ska behandlas i enlighet med de allmänna dataskyddsbestämmelserna.
Skatteverket behandlar olika typer av personuppgifter i samband med att Min myndighetspost administreras:
Skatteverket registrerar och lagrar personuppgifter om de personer som har skapat en brevlåda med Min myndighetspost. Skatteverket är personuppgiftsansvarigt för dessa uppgifter. Verket är också personuppgiftsansvarigt för de behandlingar som görs
Skatteverket behandlar personuppgifterna i enlighet med de allmänna dataskyddsbestämmelserna.
Om det förekommer personuppgifter i ett elektroniskt meddelande som skickas från Skatteverket till en enskilds brevlåda, så är verket personuppgiftsansvarig för dessa uppgifter. Skatteverket har ingen insyn i de enskildas brevlådor och kan inte ta del av de meddelanden som skickas dit.
Om brevlådeinnehavaren behandlar personuppgifter i brevlådan, t.ex. kontaktuppgifter, gäller olika regler beroende på om brevlådeinnehavaren är en fysisk eller juridisk person.
De personuppgifter som en fysisk person behandlar i brevlådan för privat bruk omfattas inte av de allmänna dataskyddsbestämmelserna (EU:s dataskyddsförordning artikel 2.2 c).
De personuppgifter som en juridisk person behandlar i brevlådan omfattas av de allmänna dataskyddsbestämmelserna. Den juridiska personen är då personuppgiftsansvarig för en sådan behandling och Skatteverket är personuppgiftsbiträde. Det innebär bland annat att Skatteverket endast får behandla personuppgifterna i brevlådan i enlighet med brevlådeinnehavarens instruktioner. I dessa fall utgör användarvillkoren för Min myndighetspost personuppgiftsbiträdesavtal. Villkoren finns publicerade på webbplatsen för Min myndighetspost.