Vägtrafikskatt tas ut i form av fordonsskatt och saluvagnsskatt. Transportstyrelsen fattar beslut om vägtrafikskatt. Om beslut som Transportstyrelsen fattar blir felaktigt ska detta rättas.
Nytt: 2018-07-01
Den 1 juli trädde den nya förvaltningslagen i kraft. Länkarna till förvaltningslagen på sidan har ändrats och går nu till den nya lagen. I de fall paragrafnumret har ändrats i den nya lagen har även detta justerats. Begreppet ”omprövning” har i förekommande fall bytts ut mot begreppet ”ändring”. Texten har inte ändrats i övrigt. Se sidans tidigare lydelse.
Vägtrafikskatt tas ut i form av fordonsskatt och saluvagnsskatt (1 kap 1 § VSL).
Skatteverket är beskattningsmyndighet men beslut om vägtrafikskatt och dröjsmålsavgift fattas av Transportstyrelsen för Skatteverkets räkning. Övriga beslut enligt VSL fattas av Skatteverket med undantag för beslut med stöd av ansvarsbestämmelserna i 6 kap. 4–6 §§ VSL som fattas av domstol (1 kap. 2 § första stycket VSL).
Transportstyrelsen beslutar om vägtrafikskatt genom en automatiserad behandling med stöd av uppgifterna i vägtrafikregistret (4 kap. 1 § första stycket VSL).
Vägtrafikskattelagen anger inte någon tidsfrist för Transportstyrelsens beslut.
Om något beslut i en fråga enligt VSL inte har fattats så får Skatteverket besluta i frågan på det sätt som gäller för omprövning. I sådana fall tillämpar man de tidsfrister som gäller för omprövning (4 kap. 2 § tredje stycket VSL).
Om vägtrafikskatten inte kan bestämmas på ett tillförlitligt sätt med ledning av uppgifterna i vägtrafikregistret, eller med stöd av en verkställd utredning, ska skatten beräknas efter skälig grund (4 kap. 10 § VSL). Bestämmelsen gäller samtliga skattebeslut som kan fattas med stöd av 4 kap. VSL (prop. 2005/06:65 s. 127).
Ett exempel på när skatten beräknas efter skälig grund är automatiserade skattebeslut där uppgifter om en bils koldioxidutsläpp saknas i vägtrafikregistret.
Om vägtrafikskatt som har beslutats av Transportstyrelsen genom automatiserad behandling har blivit uppenbart oriktig på grund av misstag vid den automatiserade behandlingen ska Transportstyrelsen rätta beslutet (4 kap. 1 § andra stycket VSL).
En förutsättning för att Transportstyrelsen ska rätta beslutet är alltså att felaktigheten beror på misstag vid den automatiserade behandlingen. Fel som kan behöva rättas är exempelvis programmerings- eller systemfel som ger upphov till ett större antal felaktiga debiteringar (prop. 2005/06:65 s. 122).
En rättelse av ett automatiserat beslut kan initieras av såväl Transportstyrelsen som av den enskilde.
Observera att bestämmelsen om rättelse av skrivfel och liknande i 36 § FL inte ska tillämpas i fråga om de beslut som Transportstyrelsen fattat genom automatiserad behandling enligt 4 kap. 1 § första stycket VSL (4 kap. 1 § tredje stycket VSL).
Ett beslut enligt VSL kan också omprövas eller överklagas.