Gå till innehåll
Gå till huvudmeny
Gå till sidomeny
Din webbläsare Internet Explorer är för gammal. För att vår webbplats ska fungera rekommenderar vi att du byter webbläsare.
Rekommenderade webbläsare
Stäng
Rättslig vägledning, länk till startsidan
Kontakta oss
Skatteverket.se
Sök
Sök
Vägledning
Regler & ställningstaganden
Nyheter
Om
2019
Arkiv
2024
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
Visa alla utgåvor
OBS:
Detta är utgåva 2019.6.
Visa senaste utgåvan.
Meny
Öppna meny
Öppna sök
Sök
Förvaltningsrätt & förfarande
Handläggning av ärenden
Begreppet ärende i förvaltningslagen
Vad är myndighetsutövning?
Partsbehörighet, rättslig handlingsförmåga och saklegitimation
Part och företrädare
Tolkning och översättning
Ombud och biträde
Allmänna krav på handläggningen av ärenden
Att inleda ett ärende
Hur ankomstdagen för en handling ska bestämmas
Jävsgrunderna i förvaltningslagen
Att hämta in ett yttrande genom remiss
Rätten att lämna muntliga uppgifter
Dokumentation av uppgifter
Partsinsyn
Kommunikation
Åtgärder om handläggningen försenas
Viteslagen
Vägledning
»
2019
»
Förvaltningsrätt & förfarande
»
Handläggning av ärenden
Vägledning
Starta spelaren
Lyssna
Handläggning av ärenden
2024
2023
2022
2021
2020
Tidigare
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2024
2023
Tidigare
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
Begreppet ärende i förvaltningslagen
Begreppet ärende är centralt för tillämpningen av förvaltningslagen. Ett ärende kännetecknas av att handläggningen ska avslutas med ett beslut.
Vad är myndighetsutövning?
Begreppet myndighetsutövning användes tidigare i förvaltningslagen för att avgränsa tillämpningsområdet för vissa bestämmelser om rättssäkerhet. Numera gäller bestämmelserna i förvaltningslagen för alla typer av ärenden.
Partsbehörighet, rättslig handlingsförmåga och saklegitimation
Det är en allmän förutsättning att man för att få föra talan i en domstol eller hos någon annan myndighet ska ha partsbehörighet, rättslig handlingsförmåga och saklegitimation.
Part och företrädare
Tolkning och översättning
Den som behöver tolk eller översättare vid sina kontakter med Skatteverket ska få sådant bistånd i rimlig utsträckning.
Ombud och biträde
Den som för talan i ett ärende får anlita ett ombud eller ett biträde. Ett ombud har fullmakt att föra talan i någon annans ställe, medan ett biträde endast får agera när parten är med.
Allmänna krav på handläggningen av ärenden
Ett ärende ska handläggas så enkelt, snabbt och kostnadseffektivt som möjligt utan att rättssäkerheten eftersätts. Handläggningen ska normalt vara skriftlig, men får vara muntlig när det är lämpligt.
Att inleda ett ärende
En enskild kan inleda ett ärende hos Skatteverket genom en ansökan, anmälan eller annan framställning. Den ska bl.a. innehålla identitets- och kontaktuppgifter till enskilda, vad ärendet gäller och vad den enskilda vill att Skatteverket ska göra.
Hur ankomstdagen för en handling ska bestämmas
Huvudregeln är att en handling har kommit in till Skatteverket den dag som handlingen når verket eller en behörig befattningshavare.
Jävsgrunderna i förvaltningslagen
Jävsreglerna har kommit till för att garantera ett objektivt och opartiskt handlande från förvaltningsmyndigheternas sida. Om det uppkommer en fråga om jäv ska Skatteverket snarast besluta i jävsfrågan.
Att hämta in ett yttrande genom remiss
Skatteverket kan hämta in ett yttrande genom remiss för att t.ex. få olika upplysningar eller kontrollera uppgifter.
Rätten att lämna muntliga uppgifter
En part har rätt att lämna uppgifter muntligt i ett ärende.
Dokumentation av uppgifter
Skatteverket är skyldigt att dokumentera alla uppgifter som verket har fått på annat sätt än genom en handling.
Partsinsyn
Den som är part i ett ärende har rätt att ta del av allt material som har tillförts ärendet.
Kommunikation
Innan beslut fattas i ett ärende ska den som är part underrättas om allt material som är av betydelse för beslutet och ges tillfälle att yttra sig över detta.
Åtgärder om handläggningen försenas
Om avgörandet i ett ärende som har inletts av en enskild part kommer att bli väsentligt försenat, ska Skatteverket underrätta parten om detta. En part kan också skriftligen begära att ett ärende ska avgöras.
Viteslagen
Ett föreläggande med vite ska göras med stöd av viteslagen. Det gäller däremot inte om det finns avvikande bestämmelser i andra författningar.
Referenser inom förvaltningsrätt & förfarande
Allmänna råd
Domar & beslut
EU-författningar
Föreskrifter
Lagar & förordningar
Propositioner
Rättsfallskommentarer
Ställningstaganden
Hoppa till innehållet
Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation
Startsida
Alla nyheter
Kontakta oss
Till toppen