OBS: Detta är utgåva 2020.6. Visa senaste utgåvan.
- Vägledning »
- 2020 »
- Inkomstskatt »
- Näringsverksamhet »
- Särskilda regler för olika slag av tillgångar »
- Inventarier och immateriella rättigheter »
- Avdrag för anskaffningen
Avdrag för anskaffningen
Utgiften för anskaffning av inventarier ska dras av genom årliga värdeminskningsavdrag eller i vissa fall genom ett omedelbart avdrag vid anskaffningen. Om inventarierna har ett lågt verkligt värde går det även att göra ett extra värdeminskningsavdrag.
-
Förutsättningar för avdrag för anskaffningsutgiften
För att få avdrag för anskaffningsutgiften för ett inventarium krävs att företaget äger det, att inventariet är levererat till företaget och att inventariet är anskaffat för att användas i verksamheten. -
Beräkna anskaffningsvärdet
Anskaffningsvärdet för inventarier och förvärvade immateriella tillgångar är som huvudregel samtliga utgifter man har haft för att förvärva tillgången. I vissa fall ska anskaffningsvärdet justeras. -
Omedelbart avdrag för anskaffningsutgiften
Anskaffningsutgiften för inventarier av mindre värde respektive med kort ekonomisk livslängd får dras av omedelbart vid förvärvet. Regeln omfattar inte immateriella rättigheter och goodwill. -
Två metoder för att beräkna värdeminskningsavdragen
Det finns två metoder för att beräkna de skattemässiga årliga värdeminskningsavdragen: räkenskapsenlig avskrivning och restvärdesavskrivning. -
Lågt verkligt värde på inventarierna
Om det verkliga värdet på inventarierna i ett företag understiger deras skattemässiga värde, kan man göra ett större värdeminskningsavdrag än annars.