OBS: Detta är utgåva 2020.6. Visa senaste utgåvan.
- Vägledning »
- 2020 »
- Förvaltningsrätt & förfarande »
- Dokumentationsskyldighet »
- Kassaregister
Kassaregister
Ett företag som i sin näringsverksamhet säljer varor eller tjänster mot kontant betalning eller mot betalning med kontokort, ska använda kassaregister. Det kassaregister som företaget använder ska uppfylla de krav som finns i Skatteverkets föreskrifter.
-
Vem ska använda kassaregister?
Ett företag som i sin näringsverksamhet säljer varor eller tjänster mot kontant betalning eller mot betalning med kontokort ska använda ett kassaregister. -
Schematisk bild över Skatteverkets föreskrifter om kassaregister
Skatteverket har bemyndigande att meddela föreskrifter om kassaregister. Här presenteras en översikt av föreskrifterna och de aktörer som berörs av dem. -
Undantag från skyldigheten att använda kassaregister
Ett företag kan vara undantaget från skyldigheten att använda kassaregister på tre olika grunder: generella undantag som har reglerats i lag, beslut som Skatteverket har fattat i ett enskilt fall, eller genom föreskrifter där Skatteverket meddelat undantag för vissa situationer. -
Ett företags användning av kassaregister
Ett företag ska registrera all försäljning och annan löpande användning av ett kassaregister i sitt kassaregister. Vid varje försäljning ska företaget ta fram ett av kassaregistret framställt kvitto och erbjuda kunden detta. -
Certifierat kassaregister
Kassaregister ska enligt SFL vara certifierat. Skatteverkets föreskrifter medger att kravet är uppfyllt om det i ett kassaregistersystem finns ett tillverkardeklarerat kassaregister och en certifierad kontrollenhet eller kontrollsystem. -
Krav på kassaregister och tillverkardeklaration
Ett kassaregister ska vara tillverkardeklarerat. En tillverkardeklaration ska visa om ett kassaregister uppfyller de kravs som ställs upp i Skatteverkets föreskrifter. Dessa krav innebär att ett kassaregister måste ha vissa specifika funktioner, men även att vissa funktioner inte är tillåtna. -
Kontrollenheter och kontrollsystem
I ett system med kassaregister ska det alltid ingå en certifierad kontrollenhet eller ett certifierat kontrollsystem. Kontrollenheten och kontrollsystemets funktion är att bevara kvittodata från kassaregister på ett säkert sätt för Skatteverkets kontrollverksamhet.