OBS: Detta är utgåva 2020.6. Sidan är avslutad 2020.
Brottsdatalagen säkerställer att enskilda får rätt till skydd av sina personuppgifter när Skatteverket eller någon annan behörig myndighet behandlar uppgifterna i brottsbekämpande syfte. Rätten till skydd är inte absolut och vissa avvägningar har gjorts mot andra intressen.
En del i personuppgiftskyddet är enskildas rätt att få veta hur Skatteverket behandlar deras personuppgifter. Information om den personuppgiftsbehandling som pågår är en förutsättning för att enskilda ska kunna kontrollera behandlingen och tillvarata sina intressen. Information som lämnas ska i princip alltid vara lättillgänglig och lättbegriplig och lämnas i lämplig form (4 kap. 1 § brottsdataförordningen).
Skatteverket ska, enligt 4 kap. 1 § brottsdatalagen, göra allmän information tillgänglig för den registrerade om
Om det behövs för att en enskild ska kunna ta tillvara sina rättigheter i ett enskilt fall, ska Skatteverket lämna personrelaterad information (4 kap. 2 § brottsdatalagen). Skatteverket ska då lämna information till den registrerade om
Om en registrerad person begär det ska Skatteverket utan onödigt dröjsmål lämna skriftligt besked om hens personuppgifter behandlas, s.k. registerutdrag (4 kap. 3 § brottsdatalagen). Om Skatteverket behandlar hens personuppgifter ska verket lämna information om
Om en registrerad person begär uppgifter enligt 4 kap. 3 § brottsdatalagen behöver inte de personuppgifter som sökanden tagit del av lämnas ut, om det inte framgår av begäran. Om en begäran är orimlig eller uppenbart ogrundad får den avslås (4 kap. 7 § brottsdatalagen). Om en registrerad person begär information och uppgifter oftare än en gång per år får Skatteverket välja att ta ut en rimlig avgift eller avslå begäran (4 kap. 12 § brottsdatalagen).
Om en registrerad har varit föremål för ett automatiserat beslut enligt 2 kap. 19 § brottsdatalagen, har hen på begäran rätt att få närmare information av Skatteverket.
Information om behandling av personuppgifter som Skatteverket ska lämna på eget initiativ och information om automatiserade beslut är avgiftsfria. Annan information som lämnas på begäran är avgiftsfri en gång per år (4 kap. 12 § brottsdatalagen).
Skyldigheten att lämna personrelaterad information (4 kap. 2 och 3 §§ brottsdatalagen) gäller inte om uppgifterna inte får lämnas ut med hänsyn till vissa intressen. Det ska i så fall vara särskilt föreskrivit i en lag eller annan författning eller framgå av ett beslut som har meddelats med stöd av en författning. Det gäller, enligt 4 kap. 5 § brottsdatalagen, följande intressen
Bestämmelser till skydd för bl.a. dessa intressen finns redan i offentlighets- och sekretesslagen och i vissa andra författningar. När Skatteverket begränsar information på någon av dessa grunder , är verket inte heller skyldigt att lämna ut skälen för beslut att begränsa informationen eller för beslut i fråga om rättelse, radering eller begränsning av behandlingen (4 kap. 5 § brottsdatalagen).
Det är viktigt att hålla isär reglerna om rätt till tillgång av allmänna handlingar och rätt till information om personuppgiftsbehandling.
Syftet med reglerna i tryckfrihetsförordningen (2 kap.) är att ge var och en insyn i den offentliga verksamheten. Alla ska få en möjlighet, inte bara specifikt en viss person, att ta del av handlingar och uppgifter som rör en viss fråga. Däremot kan vissa uppgifter och handlingar omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen. Sekretessregleringen syftar till att värna viktiga intressen, t.ex. det allmännas intresse av brottsbekämpning, lagföring och straffverkställighet, men också värna de enskildas intresse av att känsliga uppgifter om deras personliga eller ekonomiska förhållanden inte sprids.
Läs mer om det i avsnittet sekretess i Rättslig vägledning.
Rätten till personrelaterad information ger inte den registrerade någon rätt att få del av annat än information om just behandlingen av personuppgifterna. Det handlar alltså inte om att pröva om den registrerade ska få tillgång till all den information som finns i ett visst mål eller ärende. I stället ska det prövas om det förhållandet att personuppgifter behandlas i ett visst sammanhang kan avslöjas för den registrerade, t.ex. i underrättelseverksamhet eller i förundersökningen om ett visst brott. Informationen kan begränsas om det skulle riskera att hindra underrättelseverksamheten eller förundersökningen i fråga om den lämnades ut. En sådan prövning kräver inte lika ingående överväganden som när det gäller att ta ställning till om en viss handling som innehåller sekretessbelagd information kan lämnas ut helt eller delvis utan att det vållar förundersökningen eller underrättelseverksamheten skada.
I förarbetena ges exemplet om en viss person pekas ut som gärningsman i en polisanmälan. Gäller sekretess för den uppgiften kommer personen i fråga inte att få någon upplysning om polisanmälan om hen vänder sig till Polismyndigheten och begär besked om vilka personuppgifter som behandlas. Ett sådant beslut får överklagas enligt ramlagens regler. En begäran om att få besked om personuppgifter behandlas ska alltså besvaras utifrån regelverket om skydd för personuppgifter. I den prövningen ingår inte att ta ställning till om uppgifterna finns i en allmän handling och om den kan lämnas ut. (prop. 2017/18:232 sid. 238 ff.)
Skyldigheten att lämna information på begäran enligt 4 kap. 3 § brottsdatalagen gäller i allmänhet inte löpande text som inte fått sin slutgiltiga utformning när begäran gjordes eller minnesanteckningar eller liknande (4 kap. 6 § brottsdatalagen). Det undantaget gäller dock inte i följande fall:
Definition av tredje man finns i 1 kap. 6 § brottsdatalagen.
Skatteverket ska på begäran av den registrerade, utan onödigt dröjsmål, rätta eller komplettera personuppgifter om den registrerade som är felaktiga eller ofullständiga med hänsyn till ändamålet med behandlingen (4 kap. 9 § brottsdatalagen). Om Skatteverket inte kan fastställa att personuppgifterna är korrekta, ska behandlingen av uppgifterna i stället begränsas utan onödigt dröjsmål (4 kap. 9 § brottsdatalagen).
Skatteverket ska på begäran av den registrerade, utan onödigt dröjsmål, radera personuppgifter om den registrerade som behandlas på ett otillåtet sätt. Detsamma gäller om det krävs radering för att Skatteverket ska utföra en rättslig förpliktelse (exempelvis verkställighet av domstolsbeslut eller föreläggande från tillsynsmyndighet). Om förutsättningarna för att radera personuppgifter är uppfyllda, men uppgifterna behöver finnas kvar av bevisskäl, ska Skatteverket på begäran av den registrerade i stället begränsa behandlingen av dem utan onödigt dröjsmål (4 kap. 10 brottsdatalagen).
Med otillåtet sätt menas att behandla personuppgifter i strid med 2 kap. 1, 2, 3 §§ första stycket eller någon av 4–6 §§ eller 8, 11, 12, 14 eller 17 § första stycket brottsdatalagen.
Skatteverket avgör vilken åtgärd som ska vidtas med anledning av en begäran om rättelse, radering eller begräsning av behandlingen (4 kap. 11 § brottsdatalagen).
En registrerads begäran om information om behandling, rättelse, radering och begränsning av behandling ska göras skriftligen hos Skatteverket (om Skatteverket är personuppgiftsansvarig för behandlingen). Skatteverket ska även säkerställa att en begäran görs av en behörig person (4 kap. 2 § brottsdataförordningen).
Vissa av Skatteverkets beslut ska vara skriftliga, och om de går den registrerade emot ska de också motiveras med de undantag som redogjorts för under avsnittet Prövningen av rätten till information. Det gäller beslut om
För vissa beslut behöver inte skälen motiveras (4 kap. 5 § andra och tredje styckena brottsdatalagen).
Om Skatteverket fattar ett beslut att begränsa rätten till information vid en begäran om registerutdrag enligt 4 kap. 3 § brottsdatalagen, ska sökanden underrättas om beslutet utan onödigt dröjsmål (4 kap. 4 § brottsdataförordningen). Sökanden ska i sådana fall, enligt samma paragraf, också informeras om möjligheterna att lämna in klagomål till Datainspektionen och begära kontroll (5 kap. 3 § brottsdatalagen).
Skatteverket ska också underrätta sökanden när
Om Skatteverket tar beslut om rättelse, radering eller begränsning av behandling enligt 4 kap. 9 och 10 §§ brottsdatalagen, ska sökande också underrättas om beslutet och möjligheten att lämna in klagomål till Datainspektionen (4 kap. 6 § brottsdataförordningen). Sökanden ska i sådana fall, enligt samma paragraf, även informeras om möjligheterna att lämna in klagomål till Datainspektionen och begära kontroll (5 kap. 3 § brottsdatalagen).
Den sökande ska också underrättas innan en begränsning av behandlingen upphör (4 kap. 7 § brottsdataförordningen).
Om Skatteverket beslutar att personuppgifter ska rättas ska verket, enligt 4 kap. 8 § brottsdataförordningen, även underrätta
Om Skatteverket har tagit ett beslut om att radera uppgifterna ska verket även underrätta den som har tagit emot uppgifterna från verket (4 kap. 8 § brottsdataförordningen).