Skatteverket fattar beslut om fastighetstaxering. Det sker vid allmän, förenklad och särskild fastighetstaxering. I vissa fall ska ett beslut föregås av förankring hos en särskilt kvalificerad beslutsfattare (SKB).
Se även omprövningsbeslut enligt FTL som ska fattas av en SKB.
Det finns en motsvarande ordning för förankring hos en SKB för beslut som ska fattas enligt SFL.
Skatteverket har ansvaret för beskattningsverksamheten enligt FTL (17 kap. 1 § FTL) och är beslutande myndighet i fastighetstaxeringsärenden (17 kap. 2 § FTL).
Skatteverket får förordna konsulenter som deltar i arbetet med fastighetstaxering. De är personer med sakkunskap om fastighetsvärdering som biträder vid taxeringen (17 kap. 4 § FTL). Konsulenterna får däremot inte fatta beslut om fastighetstaxering.
Det förekommer olika typer av fastighetstaxeringsbeslut (20 kap. 1 § FTL):
När Skatteverket fattar beslut om fastighetstaxering vid allmän eller förenklad fastighetstaxering eller genom ny taxering vid särskild fastighetstaxering gäller beslutet från och med 1 januari det taxeringsår då beslutet fattas till ingången av det taxeringsår då beslut fattas nästa gång (1 kap. 3 § andra stycket FTL).
Om det fattas ett omprövningsbeslut under löpande taxeringsperiod gäller det för samtliga efterföljande år under den aktuella taxeringsperioden om inte någon ny taxering sker något av dessa år (prop. 1993/94:1 s. 73).
Har fastighetsägaren inte lämnat någon fastighetsdeklaration, trots att hen har varit tvungen att göra det, kan Skatteverket fatta beslut om skönstaxering (20 kap. 2 § andra stycket FTL). Om Skatteverket på grund av brister i fastighetsdeklarationen inte kan beräkna taxeringsvärdet får Skatteverket uppskatta ett belopp som är skäligt.
Skönstaxering kan ske i såväl grundläggande beslut som i omprövningsbeslut.
Om en allmän eller förenklad deklaration inte har lämnats, har lämnats för sent eller har lämnats med så bristfälligt innehåll att det inte kan ligga till grund för taxering ska Skatteverket ta ut förseningsavgift (18 kap. 42 § FTL).
Förseningsavgift ska också tas ut om ett föreläggande om att lämna särskild fastighetsdeklaration inte har följts inom rätt tid (26 kap. 4 § FTL).
Bestämmelserna i FTL om tidsfristerna för omprövning och överklagande av beslut om fastighetstaxering gäller i tillämpliga delar även för beslut om förseningsavgift (18 kap. 46 § och 26 kap. 4 § tredje stycket FTL).
Enligt Skatteverkets arbetsordning samt särskild riktlinje om förankring gäller en särskild beslutsordning för vissa beslut. Den innebär att Skatteverkets handläggare ska förankra beslutet hos en SKB. Förankring sker när en handläggare inhämtar synpunkter från en SKB om ett beslut som handläggaren ska fatta.
Som utgångspunkt är det tre olika typer av beslut som ska förankras.
1. Omprövningsbeslut på Skatteverkets initiativ i taxeringsärenden till nackdel för fastighetsägaren efter utgången av året efter taxeringsåret enligt 20 kap. 14–19 §§ FTL ska förankras.
2. Beslut ska förankras när de är till nackdel för fastighetsägaren och de gäller en skälighets- eller bedömningsfråga av väsentlig ekonomisk betydelse för fastighetsägaren och prövningen inte är enkel. Det måste också vara någon av följande typer av beslut:
3. Beslut enligt punkt 2 som inte är av väsentlig ekonomisk betydelse men som ändå är av särskild betydelse för fastighetsägaren.
4. Omprövningsbeslut med ändrad utgång på oförändrat underlag som tidigare är fattat av skattenämnd, fattats av SKB eller förankrat med en SKB.
När man ska avgöra om en fråga är av väsentlig ekonomisk betydelse för fastighetsägaren, är utgångspunkten beslutets skatteeffekt. Även beslut som inte har någon skatteeffekt kan dock ha en särskild betydelse för fastighetsägaren.
Med väsentlig ekonomisk betydelse eller särskild betydelse menas när skillnaden i taxeringsvärde mellan fastighetsägarens yrkande och det beslut Skatteverket tänker fatta uppgår till följande belopp:
Även andra beslut som inte omfattas av dessa beloppsgränser kan antas ha en särskild betydelse för fastighetsägaren, om det under utredningen av det aktuella ärendet kommit fram uppgifter som tyder på det. Detta avser t.ex. beslut som kan antas påverka en fastighetsägares möjlighet att belåna eller avyttra sin fastighet eller beslut som har en särskild påverkan på andra myndigheters hantering av fastigheten.
Skatteverket ska senast den 15 juni under taxeringsåret meddela ett grundläggande beslut om taxering av en fastighet (20 kap. 2 § FTL). Senast den 30 juni fastighetstaxeringsåret ska fastighetsägaren, enligt 20 kap. 5 a § FTL, underrättas om