Här kan du läsa om övriga skattskyldiga för snus, tuggtobak och övrig tobak.
Länk till konsoliderad version av LTS.
Den som yrkesmässigt tillverkar snus, tuggtobak eller övrig tobak utan att vara godkänd lagerhållare är skattskyldig (36 § 2 LTS).
LTS innehåller bestämmelser om skattefria inköp av snus, tuggtobak eller övrig tobak att använda för vissa angivna skattebefriade ändamål.
Den som använder snus, tuggtobak eller övrig tobak som förvärvats skattefritt för något annat ändamål än det som var förutsättningen för skattefriheten är skattskyldig (36 § 4 LTS).
Nytt: 2021-06-02
Den som i annat fall än det som avses i 36 § 1–6 LTS yrkesmässigt innehar snus, tuggtobak eller övrig tobak utan att skatten har redovisats i Sverige är skattskyldig. Bestämmelsen omfattar varor som överhuvudtaget inte har beskattats tidigare och som ägs av någon som inte är godkänd lagerhållare. Det kan till exempel vara varor som smugglats in till Sverige från tredje land.
Bestämmelsen motsvarar 9 § första stycket 8 LTS. Av förarbetena framgår att även vad gäller snus, tuggtobak och övrig tobak kan i det i vissa fall uppkomma situationer där varor påträffas för vilka svensk skatt inte har betalats, men där det inte går att utreda vem som har fört in eller tagit emot varorna. För att minska risken att det på den svenska marknaden omsätts varor för vilka svensk punktskatt inte har betalats bedöms det att även snus, tuggtobak och övrig tobak ska omfattas av en motsvarande bestämmelse som den i 9 § första stycket 8 LTS (prop. 2020/21:112 s. 53).
Vid import av snus, tuggtobak eller övrig tobak från tredje land är någon av följande skattskyldig:
Med import menas vid tillämpningen av LTS att en tobaksvara förs in till Sverige från tredje land under förutsättning att varan inte omfattas av ett sådant suspensivt tullförfarande eller suspensivt tullarrangemang som avses i artikel 4.6 i punktskattedirektivet. Med import menas även att varan frisläpps från ett sådant förfarande eller arrangemang (1 § fjärde stycket LTS). Det är alltså först när tobaken inte längre omfattas av tullförfarandet eller tullarrangemanget som den har importerats i den mening som avses i LTS.
En tullskuld kan uppkomma utan att tobaken har frisläppts från tullförfarandet eller tullarrangemanget. Så är fallet när man inte uppfyller vissa villkor eller förpliktelser, t.ex. när man inte har lämnat en avräkningsnota. Observera att omständigheten att en tullskuld har uppkommit inte i sig innebär att tobaken ska anses ha importerats i den mening som avses i LTS.
Vad är en tullskuld och en unionsvara?
Med tullskuld och unionsvara menas detsamma som i artikel 5 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 952/2013 (37 § andra stycket LTS).
Tullverket beslutar om tobaksskatt för den som är skattskyldig vid import. Skatten ska betalas till Tullverket (40 § LTS).
Snus, tuggtobak och övrig tobak undantas från skattskyldighet vid import om de vid varornas övergång till fri omsättning enligt artikel 201 i förordning (EU) nr 952/2013 ägs av en godkänd lagerhållare (37 § tredje stycket LTS). I dessa fall kommer skattskyldighet i stället att uppkomma enligt övriga bestämmelser om skattskyldighet för lagerhållare (jfr prop. 2011/12:155 s. 99).
Om någon hävdar att undantaget från skattskyldighet är tillämpligt vid import, så är det dennas ansvar att visa att så är fallet. Om Tullverket anser att det är tveksamt om kriterierna för undantag är uppfyllda kan de begära att den godkända lagerhållaren ska lämna in underlag som visar att denna är ägare till varorna (jfr prop. 2011/12:155 s. 99).