OBS: Detta är utgåva 2022.6. Sidan är avslutad 2023.
Skatteverket får tilldela samordningsnummer efter ansökan av en enskild som har sådan anknytning till Sverige att hen kan antas behöva en identitetsbeteckning.
En ansökan om samordningsnummer från en enskild ska ske på ett formulär som Skatteverket fastställt (6 b § FOF) och ska innehålla följande uppgifter om sökanden (6 a § FOF):
En förutsättning för tilldelning av samordningsnummer vid en ansökan från enskild är att sökanden inställer sig personligen hos Skatteverket och styrker sin identitet (18 a § andra stycket 2 b FOL). Vid det personliga besöket ska sökanden lämna över en godtagbar identitetshandling i original för granskning (3 kap. 1 § SKVFS 2021:4). Med godtagbar identitetshandling avses, enligt 3 kap. 2 § SKVFS 2021:4, en handling som är utfärdad på ett ur identitetssynpunkt säkert sätt och som är ett giltigt
Om sökanden inte kan styrka sin identitet med stöd av något av ovanstående dokument får sökanden styrka sin identitet med stöd av annat underlag. Skatteverket ska göra en sammanvägd bedömning av om underlaget styrker personens identitet (3 kap. 3 § SKVFS 2021:4).
För att en enskild ska kunna tilldelas ett samordningsnummer efter egen ansökan krävs att personen har sådan anknytning till Sverige att hen kan antas behöva en identitetsbeteckning (18 a § andra stycket 2 a FOL). Sådan anknytning kan t.ex. bestå av (prop. 2020/21:160 s. 98)
En anknytning till Sverige ger inte i sig upphov till ett behov av en identitetsbeteckning i landet. Det krävs även att anknytningen gör att det kan antas att personen har ett behov av en identitetsbeteckning. Enstaka semestervistelser bör t.ex. inte antas föranleda ett sådant behov. För någon som exempelvis hyr en bostad under en semesterperiod kan det därför normalt inte finnas ett behov av en identitetsbeteckning i landet. Inte heller bör enbart en inskrivning på Arbetsförmedlingen eller en registrerad ansökan om asyl vara tillräckligt för att en person ska anses ha ett behov av en identitetsbeteckning i landet (prop. 2020/21:160 s. 54 f.). Den som har ett gällande avvisnings- eller utvisningsbeslut kan i regel inte anses ha en sådan anknytning till Sverige att hen kan antas ha ett behov av ett samordningsnummer (prop. 2020/21:160 s. 98).
Det ankommer på den enskilda att visa att förutsättningarna för att tilldelas ett samordningsnummer är uppfyllda. Det krävs att hen kan visa på objektiva omständigheter om sin anknytning till landet som gör att det kan antas finnas ett faktiskt behov av en identitetsbeteckning vid prövningstillfället (prop. 2020/21:160 s. 98). Rena påståenden om sökandens anknytning och behov bör inte vara tillräckligt, utan det krävs att sökanden också har stöd för detta (prop. 2020/21:160 s. 55).
En person med ett samordningsnummer som har en kontaktadress registrerad i folkbokföringsdatabasen ska anmäla ändringar av adressen till Skatteverket. Anmälningsskyldigheten gäller inte om samordningsnumret är vilande eller om personen omfattas av lagen (1976:661) om immunitet och privilegier i vissa fall (27 a § FOL).
Syftet med en kontaktadress är att personen ska kunna nås på den angivna adressen. Därför är det också angeläget att den registrerade adressen är aktuell (prop. 2020/21:160 s. 72). Kontaktadressen behöver inte vara en bostadsadress eftersom personer som tilldelas samordningsnummer inte är bosatta i Sverige i folkbokföringslagens mening, utan det viktiga är att det är en aktuell adress där personen kan nås (prop. 2020/21:160 s. 73).