OBS: Detta är utgåva 2022.7. Sidan är avslutad 2023.

Det är Skatteverket som beslutar om förhandsbesked. Ibland ska ett sådant beslut föregås av kommunikation där sökanden får yttra sig över tillförda uppgifter. Om beslutet får överklagas ska Skatteverket underrätta om hur det går till. Om sökanden får avslag på sin ansökan om förhandsbesked kan hen ansöka på nytt, eller ansöka om evenemangsstöd och då få saken prövad i sin helhet. Ansökningar om stöd efter den 16 maj 2022 förutsätter dock att det ansökts om förhandsbesked, senast det datumet (14 § tredje stycket FSPE).

Skatteverket beviljar eller avslår en ansökan om förhandsbesked

Det är Skatteverket som prövar om en ansökan om förhandsbesked kan beviljas eller avslås. Ett delvis beviljat förhandsbesked existerar inte; det är antingen ett ja eller ett nej. Ett beslut där Skatteverket beviljar förhandsbesked kan även benämnas ett positivt förhandsbesked (jfr 23 § FSPE). Motsatsen, ett avslag, kan sålunda även benämnas ett negativt förhandsbesked. Förhandsbeskedet svarar då nekande på frågan om kraven är uppfyllda för det sökta planerade evenemanget.

Den som har fått avslag på sin ansökan om förhandsbesked kan ändå ansöka på nytt om förhandsbesked eller ansöka om stöd, under förutsättning att respektive ansökningstid inte har löpt ut.

Avvisning av ansökan om förhandsbesked

En ansökan som brister i de s.k. sakprövningsförutsättningarna, d.v.s. är för sent inkommen eller om sökanden trots föreläggande inte rättar de brister som kan avhjälpas, ska avvisas. En avvisning innebär att inget förhandsbesked lämnas. Om avvisning skett av annan anledning än för sent inkommen ansökan så kan ansökan göras på nytt.

Vilka kommunikationskrav finns?

Bestämmelserna om kommunikationsskyldighet om ärendet tillförts uppgifter av annan än sökanden gäller (25 § FL).

Ett negativt förhandsbesked måste ha en överklagandehänvisning

Beslut om att inte bevilja förhandsbesked är överklagbara (31 § FSPE). Skatteverket ska underrätta sökanden om hur det går till att överklaga beslutet och att överklagandetiden är tre veckor (33 § andra stycket och 44 § FL).

Positiva förhandsbesked bindande i de delar som prövats

Ett positivt förhandsbesked som avser den begränsade prövningen är bindande, d.v.s. beskedet binder Skatteverket i den del det avser prövningen av om kraven enligt 5 §, 7 § andra stycket 1–4 och 9 § första stycket 1 är uppfyllda (jfr 22 § första stycket FSPE). Ett bindande förhandsbesked innebär däremot inte att en ansökan om evenemangsstöd kommer att automatiskt beviljas, då en sådan prövning måste göras enligt reglerna för att erhålla stöd som är vidare än den som görs i ett förhandsbesked.

I en ansökan om förhandsbesked ska det finnas en uppskattning av de kostnader som ansökan om stöd kan komma att omfatta enligt 15 § andra stycket 1 FSPE (21 § FSPE). Ett positivt förhandsbesked ska innehålla uppgift om ett preliminärt stödbelopp som är baserat på dessa lämnade uppgifter om kostnader (22 § första stycket 2 FSPE). Det preliminära stödbeloppet binder inte Skatteverket.

Varken sökanden eller Skatteverket är bundna av ett negativt förhandsbesked. Arrangören eller underleverantören kan inom ansökningstiden ansöka om förhandsbesked igen eller få en senare ansökan om evenemangsstöd prövad i alla delar.

Om arrangören eller en underleverantör senare ansöker om evenemangsstöd måste sökandens positiva förhandsbesked åberopas (jfr 23 § FSPE).

Ett positivt förhandsbesked måste beslutas senast den 30 juni 2022

Skatteverket får inte besluta om ett positivt förhandsbesked efter juni månads utgång 2022 (22 § andra stycket FSPE). Andra beslut, dvs. beslut om att avvisa, avskriva eller avslå helt en ansökan om förhandsbesked, kan fattas efter den tidpunkten.

Referenser på sidan

Lagar & förordningar

  • Förordning (2021:816) om statligt stöd för vissa planerade evenemang som inte kunnat genomföras med anledning av begränsningar som beslutats för att förhindra spridning av sjukdomen covid-19 [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]
  • Förvaltningslag (2017:900) [1]