OBS: Detta är utgåva 2022.7. Sidan är avslutad 2023.
Ett villkor för att omställningsstöd för vissa särskilt drabbade företag för stödperioderna augusti 2020–september 2021 ska beviljas är att företaget tillsammans med ansökan lämnar ett skriftligt, undertecknat yttrande från en revisor. Stödet förlängdes till maj–september den 1 november 2021. Om omställningsstödet är lägre än 100 000 kr krävs ett sådant yttrande bara om Skatteverket begär in det.
En ansökan om omställningsstöd ska innehålla ett skriftligt undertecknat yttrande från auktoriserad eller godkänd revisor eller ett registrerat revisionsbolag om det sökta omställningsstödet är på minst 100 000 kr (5 § första stycket 5 LOM).
Kravet på ett yttrande från en revisor gäller inte om det sökta omställningsstödet är lägre än 100 000 kr (8 § fjärde stycket FOM-S).
Skatteverket får dock begära att företaget lämnar ett sådant revisorsintyg även om det sökta stödet är lägre än 100 000 kr (8 § andra stycket LOM).
Revisorn ska, enligt 8 § första stycket FOM-S, yttra sig över följande uppgifter i företagets ansökan
Nytt: 2021-09-24
Texten i punkten ovan har ändrats. Ändringen innebär ett förtydligande av vad revisorn ska yttra sig över när det gäller nedgången i nettoomsättningen som beror på restriktionerna.
I likhet med vad som gäller revisorsintyg enligt annan lagstiftning krävs att revisorn är auktoriserad, godkänd eller ett registrerat revisionsbolag (5 § första stycket 5 LOM).
Revisorn ska granska bokföringsmaterial och särskilt upprättade sammanställningar, exempelvis bokslut, som tagits fram för ansökan. Granskningen ska också omfatta eventuellt annat väsentligt underlag som ansökan grundas på. Granskningen ska utföras med professionell skepticism och ska vara så ingående och omfattande som god revisionssed kräver (8 § andra stycket FOM-S).
Vad gäller kravet i 6 § första stycket 3 FOM-S på att företaget under perioden april 2020–juni 2022 inte verkställer ett beslut om vinstutdelning m.m. kan revisorn av naturliga skäl inte intyga om företaget i framtiden kommer att göra en sådan värdeöverföring. Kravet får i stället förstås som att det vid revisorns granskning inte framkommit att en diskvalificerande värdeöverföring har ägt rum eller planeras äga rum under den aktuella perioden.
Om det sökta omställningsstödet är lägre än 3 000 000 kr, ska revisorn granska de uppgifter i ansökan som yttrandet avser och rapportera sina iakttagelser.
Att revisorn ska ”granska och rapportera sina iakttagelser” är ett uttryck för att revisorns granskning ska följa standarden SNT 4400, uppdrag att utföra granskning enligt särskild överenskommelse rörande finansiell information (se motivuttalande till 6 § FOM i Fm 2020:8 s. 10).
Om det sökta omställningsstödet är på minst 3 000 000 kr, ska revisorn bestyrka uppgifterna med rimlig säkerhet (8 § tredje stycket FOM-S).
Att revisorn ska ”bestyrka med rimlig säkerhet” är ett uttryck för att revisorn i aktuella fall ska genomföra granskningen i enlighet med standarden ISA, International Standards on Auditing (se motivuttalande till 6 § FOM i Fm 2020:8 s. 10).
Om ett företag ansöker om omställningsstöd för fler än en stödperiod gäller vad som anges i tredje och fjärde styckena för respektive stödperiod var för sig (8 § femte stycket FOM-S).
Denna ändring i 8 § FOM-S är ett förtydligande av att de beloppsgränser som finns för:
gäller för varje stödperiod var för sig.
Om stödet för en stödperiod är på minst 100 000 kr har ett företag rätt till omställningsstöd för administrativa kostnader som uppkommit med anledning av ansökan för stödperioden. Sådant omställningsstöd ges med högst 10 000 kr per stödberättigat företag och stödperiod (11 § tredje stycket FOM-S).