OBS: Detta är utgåva 2023.1. Visa senaste utgåvan.
Sidan är ännu inte uppdaterad med ändringar som trätt i kraft 2023. Sidan kommer att uppdateras i samband med att ny lagstiftning träder i kraft den 13 februari.
Ett särskilt regelverk gäller för varuflyttningar under uppskovsförfarande när EMCS inte är tillgängligt, det s.k. reservsystemet.
En varuflyttning under uppskovsförfarande får enligt 23 a § första stycket LTS påbörjas även när EMCS inte är tillgängligt om följande två villkor är uppfyllda:
Bestämmelserna i 23 a § LTS om avsändande av varor gäller för upplagshavare och registrerade avsändare (22 § fjärde stycket LTS).
Med att EMCS inte är tillgängligt menas att aktören av någon anledning inte får åtkomst till EMCS (prop. 2009/10:40 s. 178).
Det kan hända att EMCS inte är tillgängligt för avsändaren, men i övrigt är tillgängligt på medlemsstatsnivå, d.v.s. det kan tyckas som om skälet till att EMCS inte är tillgängligt för avsändaren står att finna hos denne. Artikel 26.1 andra stycket i punktskattedirektivet medger i dessa fall att den behöriga myndigheten begär att avsändaren förklarar varför denne inte har kontakt med EMCS. Någon motsvarande bestämmelse har dock inte införts i LTS. I stället kan ett systematiskt avsändande av varor med ersättningsdokument under förevändning att EMCS inte är tillgängligt, eller att regelmässigt utnyttja ”ventilen” i 23 a § andra stycket LTS, vara skäl för att återkalla godkännande som upplagshavare eller registrerad avsändare (prop. 2009/10:40 s. 179).
Dokumentet ska ha rubriken "Följedokument för reservrutin för flyttning av punktskattepliktiga varor under punktskatteuppskov" (artikel 8.1 i förordningen (EG) nr 684/2009 av den 24 juli 2009 om genomförande av rådets direktiv 2008/118/EG vad gäller datoriserade förfaranden för flyttning av punktskattepliktiga varor under punktskatteuppskov). Ersättningsdokumentet ska innehålla samma uppgifter som i e-AD, med hänvisningar med de siffror och bokstäver som anges i kolumnerna A och B i tabell 1 i bilaga I till förordningen (EG) nr 684/2009. Ersättningsdokumentet ska följa med transporten och vara tillgängligt för kontroll under hela förflyttningen.
Det finns inte något krav på att Skatteverket ska godkänna ersättningsdokumentet innan flyttningen påbörjas. Det är dock viktigt att ersättningsdokumentet innehåller korrekta uppgifter. Om uppgifterna i ersättningsdokumentet skiljer sig från uppgifterna i det elektroniska administrativa dokument som senare ska lämnas in via EMCS, finns en risk att varuflyttningen inte kommer att anses ha skett under skatteuppskov. Det är avsändaren som bär denna risk. Genom att ersättningsdokumentet innehåller samma uppgifter som det elektroniska administrativa dokumentet säkerställs att Skatteverket vid en förfrågan från en kontrollmyndighet i en annan medlemsstat kan intyga att flyttningen är korrekt anmäld och att den går under skatteuppskov, vilket är betydelsefullt för att flyttningen även i den andra staten ska bedömas som en uppskovsflyttning och avsändaren inte drabbas av skattekrav i denna stat (prop. 2009/10:40 s. 179).
Kopian av ersättningsdokumentet kan lämnas in till Skatteverket på det sätt som är mest praktiskt för avsändaren. Dokumentet kan skickas med post, bud, e-post eller fax (prop. 2009/10:40 s. 179).
Om avsändaren är förhindrad att fullgöra informationsskyldigheten genom att lämna in en kopia av ersättningsdokumentet innan flyttningen påbörjas får avsändaren informera Skatteverket på något annat sätt innan flyttningen påbörjas. Avsändaren ska därefter skicka en kopia av ersättningsdokumentet till Skatteverket snarast möjligt (23 a § andra stycket LTS).
När EMCS inte är tillgängligt, får avsändaren på annat sätt informera Skatteverket om en sådan ändring av destination som avses i 22 d § LTS (23 a § tredje stycket LTS). Informationen ska lämnas till Skatteverket innan destinationen ändras.
Bestämmelserna i 23 a § LTS grundar sig på artikel 26 i punktskattedirektivet.
Om mottagningsrapport inte kan lämnas inom den tidsfrist som anges i 22 f § LTS (senast inom fem dagar efter mottagandet) för att EMCS inte är tillgängligt, ska mottagaren i stället rapportera att varorna tagits emot genom att lämna in ett pappersdokument till Skatteverket.
Pappersdokument ska ha rubriken ”Mottagningsrapport/Exportrapport för reservrutin för flyttning av punktskattepliktiga varor under punktskatteuppskov” (artikel 8.3 i förordningen (EG) nr 684/2009 av den 24 juli 2009 om genomförande av rådets direktiv 2008/118/EG vad gäller datoriserade förfaranden för flyttning av punktskattepliktiga varor under punktskatteuppskov). Uppgifterna i pappersdokumentet ska vara uttryckta på samma sätt som i mottagningsrapporten med hänvisningar med de siffror och bokstäver som anges i kolumnerna A och B i tabell 1 i bilaga I till förordningen (EG) nr 684/2009.
Dokumentet ska innehålla samma uppgifter som mottagningsrapporten skulle ha innehållit om den kunnat upprättas och ett intygande om att flyttningen avslutats (24 § första stycket LTS). Detta gäller även när den som tar emot varorna inte fått ett elektroniskt administrativt dokument avseende den aktuella varuflyttningen på grund av att EMCS tidigare inte var tillgängligt (24 § andra stycket LTS).
Bestämmelserna i 24 § första och andra styckena LTS gäller i tillämpliga delar när exportrapport inte kan lämnas. I sådant fall ska Skatteverket, efter det att ett intyg enligt 22 f § andra eller tredje stycket LTS har erhållits från Tullverket, upprätta rapporten (24 § tredje stycket LTS).
När EMCS inte är tillgängligt ska Skatteverket i stället skicka en kopia av den rapport om att varor tagits emot som avses i 24 § LTS till den behöriga myndigheten i avsändarmedlemsstaten (15 § andra stycket FTS).
När Skatteverket från en annan medlemsstat erhåller sådan rapport om att varor tagits emot som avses i artikel 27 i punktskattedirektivet ska verket lämna en kopia av dokumentet till den som avsänt varorna eller på annat sätt hålla dokumentet tillgängligt för denne (17 § FTS).
Om den som tagit emot varorna hinner lämna en mottagningsrapport via EMCS innan myndigheten sänt en kopia av pappersdokumentet behöver myndigheten inte sända papperskopian. Det är den mottagningsrapport som sedan lämnas via EMCS som utgör bevis på att flyttningen avslutats (prop. 2009/10:40 s. 180).
Bestämmelserna i 24 § LTS samt 15 och 17 §§ i FTS grundar sig på artikel 27 i punktskattedirektivet.
Följande dokument och uppgifter ska snarast lämnas i EMCS när det åter är tillgängligt (25 § första stycket LTS):
Mottagnings- eller exportrapport ska inte lämnas via EMCS förrän det elektroniska administrativa dokumentet för den aktuella varuflyttningen tagits emot via systemet (25 § andra stycket LTS). Bestämmelsen grundar sig på artikel 27.1 i punktskattedirektivet.
Till dess det elektroniska administrativa dokumentet kontrollerats och tilldelats en administrativ referenskod enligt 22 b § andra stycket LTS anses flyttningen äga rum under ett uppskovsförfarande med stöd av ersättningsdokumentet (25 § tredje stycket LTS). Bestämmelsen grundar sig på artikel 26.3 i punktskattedirektivet.