En person som tillhör en utländsk beskickning eller ett karriärkonsulat, deras personal och familjer är i de allra flesta fall att betrakta som begränsat skattskyldiga. Skattefriheten och undantagen styrs bl.a. av IL, SINK, IPL och Wienkonventionerna. Sist på sidan hittar du en jämförelse av Wienkonventionerna och intern svensk rätt.
Nytt: 2023-09-18
Sidan har uppdaterats gällande tre ställningstaganden om punktskatter. Ställningstagandet om skatt på kemikalier i viss elektronik är nytt. I ställningstagandet om energiskatt på el har redaktionella ändringar gjorts som föranlett en uppdatering i texten på sidan. När det gäller ställningstagandet om skatt på trafikförsäkringspremie har enbart redaktionella ändringar i ställningstagandet gjorts vilket inneburit att bara länkar på sidan har ändrats. Följande avsnitt på sidan har uppdaterats:
En person som tillhör en utländsk stats beskickning eller karriärkonsulat i Sverige eller i övrigt ingår i beskickningens eller konsulatets personal är begränsat skattskyldig (3 kap. 17 § 2 IL). Beskickning (vanligen ambassad eller/och konsulat) är den diplomatiska representationen som ett land har i ett annat land. Den begränsade skattskyldigheten för personalen gäller oavsett om personen vistas här tillfälligt eller är bosatt eller stadigvarande vistas här. Detta gäller dock bara den som inte är svensk medborgare och som var begränsat skattskyldig när hen kom att tillhöra beskickningen eller konsulatet eller dess personal. Detta gäller också personens make, barn under 18 år och personliga tjänare om de bor hos hen och inte är svenska medborgare (3 kap. 17 § 3–4 IL).
Om inte samtliga förutsättningar för begränsad skattskyldighet är uppfyllda, är personen obegränsat skattskyldig i Sverige.
För de personer som är begränsat skattskyldiga tillämpas SINK för tjänsteinkomster och IL för inkomster av näringsverksamhet och kapital (3 kap. 18-20 §§ IL). De är skattskyldiga bl.a. för följande inkomster:
För en fullständig uppräkning av vad dessa personer är skattskyldiga för enligt svensk rätt se SINK och 3 kap. 19-20 §§ IL.
Utländska diplomater m.fl. är inte skattskyldiga för utdelning på andelar i svenska ekonomiska föreningar (3 kap. 18 § tredje stycket IL).
En utländsk honorärkonsul beskattas inte för inkomst av tjänst hos den främmande staten, oavsett om det är en svensk eller utländsk medborgare (3 kap. 15 § IL). Observera att rent generellt gäller att personen inte är begränsat skattskyldig om hen är svensk medborgare eller var obegränsat skattskyldig när hen kom att tillhöra beskickningen eller konsulatet eller dess personal. Personen är istället obegränsat skattskyldig och beskattas för alla inkomster enligt IL (3 kap. 8 § IL).
En begränsat skattskyldig person är skattskyldig för kupongskatt på utdelningsinkomst, men sådana begränsat skattskyldiga personer som avses i 3 kap. 17 § 2-4 IL är undantagna från detta (4 § KupL).
Personen är alltså inte begränsat skattskyldig om hen är svensk medborgare eller var obegränsat skattskyldig när hen kom att tillhöra beskickningen eller konsulatet eller dess personal. För sådana personer gäller överhuvudtaget inte KupL, utan de beskattas för utdelningsinkomster enligt reglerna för obegränsat skattskyldiga i IL.
Det finns även speciella regler för fastighetsavgift och fastighetsskatt som rör utländska beskickningar och beskickningsmedlemmars fastigheter i Sverige.
I 2 § IPL framgår det att en främmande stats beskickning och beskickningsmedlemmar, deras familjer och betjäning samt diplomatiska kurirer har immunitet och privilegier enligt 1961 års Wienkonvention.
Det framgår vidare av 3 § IPL att även främmande staters konsulat och konsulatmedlemmar, deras familjer och betjäning samt konsulära kurirer (med vissa undantag) har immunitet och privilegier enligt 1963 års Wienkonvention.
Konventionernas bestämmelser ska gälla utan hinder av någon bestämmelse i någon annan författning (1 § IPL), vilket innebär att bestämmelserna därför går före svensk skattelagstiftning.
De skattemässiga privilegier som finns i 1961 års Wienkonvention om diplomatiska förbindelser gäller dels beskickningslokaler, dels diplomatiska företrädare.
Den sändande staten och beskickningschefen ska vara skattebefriade från alla statliga, regionala och kommunala skatter och avgifter avseende beskickningslokaler och beskickningschefens bostad, vare sig dessa ägs eller hyrs. Denna skattefrihet gäller inte fastigheter etc. som innehas av någon annan diplomatisk företrädare än beskickningschef men den kan dock följa av bestämmelserna i artikel 34 (se Diplomatiska företrädare m.fl. nedan).
Skattefriheten gäller inte sådana skatter och avgifter som enligt den mottagande statens lag ska betalas av den som ingår avtal med den sändande staten eller beskickningschefen (artikel 23 punkt 2).
Nytt: 2023-09-18
Skatteverket anser därför att det inte strider mot lagen om immunitet och privilegier eller mot Wienkonventionen om diplomatiska och konsulära förbindelser, att inte medge återbetalning av energiskatt på el till utländska beskickningar och konsulat eller dess personal. Detta då det är nätleverantören som är skyldig att betala energiskatten och inte ägaren/hyres