Skatten tas ut i förhållande till vikten på snuset, tuggtobaken eller den övriga tobaken.
Skatt tas ut enligt den skattesats som gäller vid tidpunkten för skattskyldighetens inträde. Att så är fallet har bekräftats av Högsta förvaltningsdomstolen i HFD 2011 not. 77. Högsta förvaltningsdomstolens dom avsåg bl.a. tillämpningen av 35 § och 39 § 1 tidigare LTS. De bestämmelserna motsvaras numera av 2 kap. 9 § och 10 kap. 13 § LTS (jfr prop. 2021/22:61 s. 345 och 397).
Skatten tas ut i förhållande till vikten på snuset, tuggtobaken eller den övriga tobaken.
Tobaksskatt på snus tas för kalenderåret 2023 ut med 508 kr per kg.
För tidsperioden 1 januari – 12 februari 2023 framgår det av 35 § tidigare LTS att skattesatsen är 508 kr per kg. Från och med den 13 februari 2023 framgår det av 2 kap. 9 § första stycket LTS att skattesatsen är 508 kr per kg.
För kalenderåret 2024 och efterföljande kalenderår ska de skattebelopp som anges i 2 kap. 9 § första stycket LTS räknas om enligt 2 kap. 11 § LTS (2 kap. 9 § andra stycket LTS).
Observera dock att riksdagen redan beslutat om lag (2022:1792) om ändring av LTS som ska träda ikraft den 1 januari 2024. Enligt denna lagändring gäller nya skattesatser för tobaksvaror för kalenderåret 2024. De nya skattesatserna ska sedan räknas om enligt 2 kap. 11 § LTS för kalenderåret 2025 och efterföljande kalenderår.
Det förekommer att tobaksvaror tillhandahålls konsumenter i sådant skick att de inte är färdigbearbetade. Om en sådan vara, trots att den inte är färdigbearbetad för användning, är hänförlig till KN-nr 2403 så som snus ska tobaksskatten fastställas utan beaktande av den bearbetning som återstår för konsumenten. Detta har bekräftats av Högsta förvaltningsdomstolen i HFD 2011 not. 77.
I ett mål som avsåg beskattning av snus prövade Högsta förvaltningsdomstolen frågan om efter vilken vikt tobaksskatt ska tas ut och vid vilken tidpunkt vikten ska beräknas. Ett bolag hade ansökt om förhandsbesked om skatteplikt för en produkt som bolaget hade för avsikt att utveckla och sälja. Till produkten skulle konsumenten tillsätta vatten och utföra vissa andra beredningsåtgärder av enkel beskaffenhet innan snuset efter viss tid var färdigt för konsumtion.
Skatterättsnämnden gjorde bedömningen att produkten var skattepliktig som snus och meddelade beskedet att tobaksskatt ska fastställas utan beaktande av det vatten som konsumenten tillsätter produkten.
Högsta förvaltningsdomstolen instämde i Skatterättsnämndens bedömning att den aktuella produkten utgör snus i den mening som avses i LTS redan innan vatten tillsätts vid den slutliga beredningen för konsumtion. Högsta förvaltningsdomstolen uttalade också att tobaksskatten ska tas ut på produktens vikt vid den tidpunkt då skattskyldigheten inträder (HFD 2011 not. 77). Högsta förvaltningsdomstolens dom avsåg bl.a. tillämpningen av 1 § tredje stycket, 35 § och 39 § 1 tidigare LTS. De bestämmelserna motsvaras numera av 2 kap. 9 § och 10 kap. 13 § LTS (jfr prop. 2021/22:61 s. 345 och 397).
Tobaksskatt för snus tas ut för hela varan, inte bara på den del som består av tobak. Sådana portionsprillor som är hänförliga till KN-nr 2403 så som snus, som delvis består av tobak och delvis av annat, är till sin helhet skattepliktiga som snus enligt LTS. Tobaksskatten ska beräknas på portionsprillornas hela vikt. Detta har bekräftats av Högsta förvaltningsdomstolen i HFD 2011 not. 78.
I ett mål som avsåg beskattning av portionspåsar (portionsprillor) prövade Högsta förvaltningsdomstolen frågan om tobaksskatt ska beräknas på de aktuella portionspåsarnas hela vikt eller bara på den del som består av tobak.
Ett bolag hade ansökt om förhandsbesked om skatteplikt för en produkt som bolaget hade för avsikt att utveckla och sälja. Produkten bestod av portionspåsar som var och en vägde cirka 1 gram. Innehållet i påsarna bestod av en viss procent tobak och en viss högre procent av en annan beståndsdel än tobak. Skatterättsnämnden uttalade att avgörande för om den i ärendet aktuella produkten helt eller delvis ska beskattas enligt LTS är om den ska klassificeras som snus enligt KN-nr 2403. Tullverket hade i yttrande i ärendet framfört att hela varan ska klassificeras enligt KN-nummer 2403 som snus. Skatterättsnämnden fann inte skäl att frångå Tullverkets bedömning avseende produktens klassificering enligt KN. Skatterättsnämnden förklarade att produkten i sin helhet ska beskattas som snus och meddelade beskedet att tobaksskatt enligt LTS ska utgå på produktens hela vikt. Högsta förvaltningsdomstolen fastställde Skatterättsnämndens förhandsbesked (HFD 2011 not. 78). Högsta förvaltningsdomstolens dom avsåg bl.a. tillämpningen av 1 § tredje stycket och 35 § tidigare LTS. De bestämmelserna motsvaras numera av 2 kap. 9 § LTS (jfr prop. 2021/22:61 s. 345).
Tobaksskatt på tuggtobak tas för kalenderåret 2023 ut med 560 kr per kg.
För tidsperioden 1 januari – 12 februari 2023 framgår det av 35 § tidigare LTS att skattesatsen är 560 kr per kg. Från och med den 13 februari 2023 framgår det av 2 kap. 9 § första stycket LTS att skattesatsen är 560 kr per kg.
För kalenderåret 2024 och efterföljande kalenderår ska de skattebelopp som anges i 2 kap. 9 § första stycket LTS räknas om enligt 2 kap. 11 § LTS (2 kap. 9 § andra stycket LTS).
Observera dock att riksdagen redan beslutat om lag (2022:1792) om ändring av LTS som ska träda ikraft den 1 januari 2024. Enligt denna lagändring gäller nya skattesatser för tobaksvaror för kalenderåret 2024. De nya skattesatserna ska sedan räknas om enligt 2 kap. 11 § LTS för kalenderåret 2025 och efterföljande kalenderår.
Tobaksskatt på övrig tobak ska för kalenderåret 2023 tas ut med 2 166 kr per kg.
För tidsperioden 1 januari – 12 februari 2023 framgår det av 35 a § tidigare LTS att skattesatsen är 2 166 kr per kg. Från och med den 13 februari 2023 framgår det av 2 kap. 10 § första stycket LTS att skattesatsen är 2 166 kr per kg.
För kalenderåret 2024 och efterföljande kalenderår ska de skattebelopp som anges i 2 kap. 10 § första stycket LTS räknas om enligt 2 kap. 11 § LTS (2 kap. 10 § tredje stycket LTS).
Observera dock att riksdagen redan beslutat om lag (2022:1792) om ändring av LTS som ska träda ikraft den 1 januari 2024. Enligt denna lagändring gäller nya skattesatser för tobaksvaror för kalenderåret 2024. De nya skattesatserna ska sedan räknas om enligt 2 kap. 11 § LTS för kalenderåret 2025 och efterföljande kalenderår.
Skattesatsen för övrig tobak är samma som för röktobak. Därmed finns inte något skattemässigt incitament att felaktigt påstå att röktobak är övrig tobak (jfr prop. 2020/21:112 s. 42 och prop. 2021/22:61 s. 345).
De skattesatser som från och med den 13 februari anges i LTS gäller för kalenderåret 2023. Skattesatserna ska för 2024 och efterföljande kalenderår räknas om utifrån den allmänna prisutvecklingen (jfr 2 kap. 11 § första stycket).
Regeringen fastställer före november månads utgång de omräknade skattebelopp som ska tas ut påföljande kalenderår (2 kap. 11 § LTS).
Observera dock att riksdagen redan beslutat om lag (2022:1792) om ändring av LTS som ska träda ikraft den 1 januari 2024. Enligt denna lagändring gäller nya skattesatser för tobaksvaror för kalenderåret 2024. De nya skattesatserna ska sedan räknas om enligt 2 kap. 11 § LTS för kalenderåret 2025 och efterföljande kalenderår.