En enskild kan inleda ett ärende hos Skatteverket genom en ansökan, anmälan eller annan framställning. Framställningen ska bl.a. innehålla identitets- och kontaktuppgifter till den enskilda, vad ärendet gäller och vad den enskilda vill att Skatteverket ska göra.
Den enskilda kan starta ett ärende hos Skatteverket genom en ansökan, anmälan eller annan framställning (19 § FL). Motsvarande reglering för hur Skatteverket inleder ett ärende på eget initiativ i den egna verksamheten eller inleder ett ärende genom en framställning hos en annan myndighet finns inte i FL. Det har inte ansetts finnas något behov för en sådan bestämmelse i FL (prop. 2016/17:180 s. 132).
Uttrycket ansökan syftar på de fall då en enskild begär att Skatteverket ska fatta någon form av beslut som får faktiska verkningar eller en begäran om en viss typ av prestation från Skatteverkets sida.
Inledande av ett ärende genom en anmälan kan aktualiseras då en anmälan måste göras enligt speciallagstiftning, exempelvis enligt folkbokföringslagen (1991:481).
Uttrycket annan framställning omfattar alla andra tänkbara situationer när en enskild tar initiativ till att inleda handläggningen av ett ärende hos Skatteverket. Det finns inga krav på att framställningen ska ha en viss form; den kan alltså vara skriftlig eller muntlig. Ett ärende kan också inledas via en digital tjänst (prop. 2016/17:180 s. 305). Speciallagstiftning kan dock ange att ett ärende ska inledas skriftligt.
Även om den enskilda har rätt att inleda ett ärende genom en muntlig framställning, finns det ingen ovillkorlig rätt att komplettera framställningen med muntliga uppgifter. Den enskilda kan alltså behöva följa Skatteverkets anvisningar om att komplettera sin framställning skriftligt (prop. 2016/17:180 s. 132 f.).
Framställningen ska enligt 19 § första stycket FL innehålla
Uppgifter om den enskildas identitet kan t.ex. vara namn, personnummer eller organisationsnummer. Information som Skatteverket kan behöva för att kunna komma i kontakt med enskilda kan t.ex. vara adress, telefonnummer eller kontaktvägar för digital kommunikation.
Enligt 19 § andra stycket FL ska det av framställningen även framgå
En enskild som på plats hos Skatteverket anonymt vill ta del av en allmän handling kan inte tvingas lämna uppgifter om sig själv med hänvisning till denna bestämmelse (prop. 2016/17:180 s. 305).
Om en framställning är ofullständig eller oklar, ska Skatteverket först försöka hjälpa den enskilda till rätta inom ramen för sin allmänna serviceskyldighet (20 § första stycket FL). Om framställningen har brister ska Skatteverket alltså i första hand ge den enskilda råd och upplysningar för att klarlägga vad den enskilda vill och vilka omständigheterna är, i den utsträckning som följer av serviceskyldigheten. Detta kan i det enskilda fallet ske genom en muntlig kontakt eller genom en skriftlig underrättelse (prop. 2016/17:180 s. 306).
Om det ändå kvarstår brister får Skatteverket förelägga den enskilda att avhjälpa sådana brister som medför att framställningen inte kan läggas till grund för en prövning i sak. I föreläggandet ska det stå att följden av att föreläggandet inte följs kan bli att framställningen inte tas upp till prövning (20 § andra stycket FL). En sådan typ av brist kan t.ex. vara att sökanden inte har betalat en föreskriven ansökningsavgift (prop. 2016/17:180 s. 306). Men det kan också vara att det inte går att utläsa av framställningen vad den enskilda vill.
Genom bestämmelsen understryks vikten av att frågan om att eventuellt inte ta upp en framställning till sakprövning (d.v.s. avvisa framställningen) inte bör kunna aktualiseras förrän servicealternativet har uttömts (prop. 2016/17:180 s. 135).
Här kan du läsa mer om avvisningsbeslut.
En handling ska bekräftas av avsändaren om Skatteverket anser att det behövs (21 § FL). Formerna för hur bekräftelsen ska göras är inte reglerat. Skatteverket kan t.ex. begära att en handling bekräftas av avsändaren
Skatteverket avgör i varje enskilt fall vilka handlingar som behöver bekräftas och på vilket sätt det ska ske (prop. 2016/17:180 s. 306 f.).