OBS: Detta är utgåva 2023.16. Sidan är avslutad 2023.
Det är Skatteverket som beslutar om elstöd. Ibland ska ett sådant beslut föregås av kommunikation. Om beslutet får överklagas ska Skatteverket underrätta om hur det går till.
Det är Skatteverket som prövar en ansökan om elstöd (5 § elstödsförordningen) och alltså beslutar att antingen bifalla ansökan eller att helt eller delvis avslå ansökan.
En ansökan som inte innehåller alla nödvändiga uppgifter för att Skatteverket ska kunna fatta ett beslut ska dock avvisas, om det sökande företaget trots ett föreläggande inte kompletterar sin ansökan (20 § andra stycket 2 FL). Om ett företag inte förmår visa att förutsättningarna för att få elstöd är uppfyllda ska Skatteverket i stället avslå ansökan.
Det saknas särskilda bestämmelser i elstödsförfattningarna om kommunikationsskyldighet för Skatteverket. Det innebär att förvaltningslagens bestämmelse i ämnet ska tillämpas i ärenden om elstöd, 4 § FL.
Skatteverket ska, om det inte är uppenbart obehövligt, underrätta företaget om allt material av betydelse för beslutet och ge företaget tillfälle att inom en bestämd tid yttra sig över materialet (25 § FL).
Observera att det inte finns något generellt undantag från kravet på kommunikation för uppgifter som har lämnats av parten själv, även om sådan kommunikation i många fall får anses vara onödig. Detsamma gäller de fall där avgörandet inte går parten emot.
Om Skatteverket alltså har för avsikt att helt eller delvis avslå en ansökan om elstöd och det grundar sig på uppgifter som Skatteverket har fått annanstans ifrån än från parten själv, så bör normalt kommunikation ske. När Skatteverket inför ett beslut kommunicerar med stöd av förvaltningslagen måste Skatteverket inte skriva ett förslag till beslut.
Ett företag som har beviljats elstöd har enligt 32 § elstödsförordningen en skyldighet att omgående anmäla om lämnade uppgifter visar sig vara felaktiga eller om det inträffat sådana förändringar som kan påverkat rätten till stöd eller stödets storlek om omständigheterna varit kända vid tidpunkten för prövningen av ansökan. Skatteverkets beslut om att helt eller delvis bifalla en ansökan om stöd ska innehålla en upplysning om denna anmälningsskyldighet (34 § andra stycket elstödsförordningen).
Ett beslut om helt eller delvis bifall till en ansökan om elstöd måste innehålla villkoret att stödmottagaren – på Skatteverkets begäran – ska lämna de uppgifter och handlingar som krävs för kontroll av beviljat stöd (34 § första stycket elstödsförordningen). Om företaget inte medverkar i en senare efterkontroll, följer det inte villkoret och detta utgör en grund för återbetalningsskyldighet och möjlighet att återkräva hela det beviljade elstödet (6 § 2 och 7 § elstödslagen).
Om företaget inte får fullt bifall på sin ansökan om elstöd ska Skatteverket underrätta företaget om hur det går till att överklaga beslutet (33 § andra stycket FL). Till beslutet ska alltså fogas en överklagandehänvisning med överklagandetiden tre veckor (jfr 44 § FL).
Ett företag som redan beviljats elstöd får inte beviljas ytterligare elstöd efter en ny ansökan (se 14 § första stycket elstödsförordningen).
Skatteverket får inte bevilja elstöd, oavsett grund, efter utgången av 2023 (33 § elstödsförordningen). Enligt Skatteverket kan dock en domstol senare, efter ett överklagande, antingen bevilja klagande företag elstöd eller mer elstöd eller återförvisa målet till Skatteverket för fortsatt prövning som utmynnar i ett helt eller delvis bifall till ansökan.