OBS: Detta är utgåva 2023.16. Sidan är avslutad 2023.

Elstödets storlek beror bland annat på den mängd el som har tagits ut för förbrukning. Stödet begränsas av ett tak på 20 miljoner kronor per företag. Lägre tak gäller för företag verksamma inom primärproduktion av jordbruksprodukter eller inom fiskeri- och vattenbrukssektorn samt för företag som fått vissa andra stöd. För företag i intressegemenskap gäller begränsningarna för hela intressegemenskapen.

Hur ska stödet beräknas?

Elstödet lämnas för framtida elkostnader. Av praktiska skäl ska stödet beräknas utifrån en historisk förbrukning av el (promemorian Förslag till förordning om elstöd till företag, dnr KN2023/02353, s. 3).

Elstödets storlek ska enligt 15 § elstödsförordningen beräknas utifrån den mängd el som tagits ut för förbrukning under referensperioden oktober 2021–september 2022

  • med 79 öre per kilowattimme för en uttagspunkt som finns i det sydligaste elområdet (elområde 4)
  • med 50 öre per kilowattimme för övriga uttagspunkter (elområde 3).

Elstödets storlek kan begränsas till ett lägre belopp än det som beräknas utifrån den historiska förbrukningen på grund av att det finns takbelopp som ett företag eller en intressegemenskap maximalt har rätt till.

Takbelopp på 20 miljoner kronor

Elstödets storlek ska beräknas utifrån en historisk elförbrukning under referensperioden för respektive uttagspunkt.

Elstöd får lämnas med högst 20 miljoner kronor per stödberättigat företag (16 § första stycket elstödsförordningen). Om flera företag i en intressegemenskap har rätt till elstöd avser det maximala stödet hela intressegemenskapen (17 § elstödsförordningen).

Om ett stödberättigat företag är verksamt inom primärproduktion av jordbruksprodukter eller inom fiskeri- och vattenbrukssektorerna gäller i stället andra stödbelopp (se nedan), oavsett om företaget ingår i en intressegemenskap eller inte (16 § andra stycket elstödsförordningen).

Ytterligare begränsningar beroende på verksamhet och vissa andra stöd

Om verksamhet bedrivs inom primärproduktion av jordbruksprodukter eller inom fiskeri- och vattenbrukssektorerna gäller i stället lägre stödbelopp än det maximala beloppet 20 miljoner kronor.

Primärproduktion av jordbruksprodukter

Om ett företag, eller ett eller flera företag i en intressegemenskap, till någon del är verksamma inom primärproduktion av jordbruksprodukter får det sammanlagda elstödet till det eller de företagen inte överstiga 2,5 miljoner kronor. Från detta belopp och det maximala stödet på 20 miljoner kronor ska avdrag göras för stöd som har beviljats samma företag enligt förordningen (2022:1365) om statligt stöd för ökade kostnader inom jordbrukssektorn eller enligt förordningen (2022:1363) om statligt stöd för ökade bränslekostnader för yrkesfiskare (16 § andra stycket och 18 § elstödsförordningen).

Fiskeri- och vattenbrukssektorerna och inte till någon del primärproduktion av jordbruksprodukter

Om ett företag, eller ett eller flera företag i en intressegemenskap, till någon del är verksamma inom fiskeri- och vattenbrukssektorerna, men inte inom primärproduktion av jordbruksprodukter, får det sammanlagda stödet till det eller de företagen inte överstiga 3 miljoner kronor. Från detta belopp och det maximala stödet på 20 miljoner ska avdrag göras för stöd som har beviljats samma företag enligt förordningen (2022:1363) om statligt stöd för ökade bränslekostnader för yrkesfiskare (16 § andra stycket och 19 § elstödsförordningen).

Exempel: beräkning takbelopp, när annat stöd som ska räknas av har beviljats

För ett företag som till någon del är verksamt inom både primärproduktion av jordbruksprodukter och inom fiskeri- och vattenbrukssektorerna gäller att elstödet inte får överstiga 2 500 000 kronor. Om företaget exempelvis har beviljats ett stöd på 500 000 kr enligt förordningen (2022:1365) om statligt stöd för ökade kostnader inom jordbrukssektorn så medför det att taket för detta företag i stället blir 2 000 000 kr (2 500 000 kr med avdrag för 500 000 kr), även om företaget enbart sett till sin förbrukning hade haft rätt till ett högre belopp. Om företaget ingår i en intressegemenskap ska takbeloppet på 20 000 000 kr för intressegemenskapen minskas på grund av det beviljade stödet på 500 000 kr, till 19 500 000 kr (20 000 000 – 500 000). Detsamma gäller för takbeloppet för företag med verksamhet inom primärproduktion av jordbruksprodukter 2 500 000 kr, om sådan verksamhet bedrivs av ett eller flera andra företag i intressegemenskapen. Se även nedan om stödets fördelning inom en intressegemenskap.

Stödets fördelning inom en intressegemenskap

Det totala elstöd som företagen i en intressegemenskap ansöker om kan komma att överstiga de högsta belopp som avses i 16 och 17 §§ elstödsförordningen (d.v.s. takbeloppen 20 miljoner kr, 2,5 miljoner kr respektive 3 miljoner kr med avdrag för andra beviljade stöd som ska dras av, se exempel ovan). I sådana fall ska det stöd som beviljas fördelas på respektive företag i förhållande till storleken på det stöd som vart och ett av företagen hade haft rätt till om några begränsningar inte hade gällt (31 § första stycket elstödsförordningen).

En fördelning enligt ovan, d.v.s. enligt 31 § första stycket elstödsförordningen, kan innebära att det totala stödet till företag i en intressegemenskap som är verksamma inom primärproduktion av jordbruksprodukter eller inom fiskeri- och vattenbrukssektorerna, men inte inom primärproduktion av jordbruksprodukter överskrider de högsta belopp som avses i 18 och 19 §§ elstödsförordningen (det vill säga takbeloppen 2,5 miljoner kr respektive 3 miljoner kronor med avdrag för andra beviljade stöd som ska dras av). I sådana fall ska stödet till de företag som omfattas av dessa begränsningar fördelas på respektive företag i förhållande till storleken på det stöd som vart och ett av företagen hade haft rätt till om de högsta beloppen enligt 18 och 19 §§ elstödsförordningen (det vill säga takbeloppen 2,5 miljoner kr respektive 3 miljoner kronor med avdrag för andra beviljade stöd som ska dras av) inte hade gällt. En eventuell överskjutande del av stödet ska då fördelas till de företag i intressegemenskapen som inte omfattas av dessa begränsningar.

Enligt Skatteverket är det endast aktuellt att omfördela en överskjutande del av stödet enligt 31 § andra stycket om ett eller flera av de andra företagen haft ett beräknat stödbelopp utifrån sin förbrukning som räcker till för ett högre stödbelopp än som fördelats utifrån taket på 20 miljoner kronor. Enligt Skatteverket ska fördelningen av det överskjutande beloppet ske utifrån elstöd beräknat utifrån förbrukning utan hänsyn till några begränsningar (31 § andra stycket elstödsförordningen).

Exempel: stödets fördelning inom en intressegemenskap i förhållande till takbeloppet på 20 miljoner kr

I en intressegemenskap finns fyra företag. Sett enbart till respektive företags elförbrukning skulle alla företag i intressegemenskapen tillsammans ha rätt till 25 000 000 kr, se kolumn två i tabellen nedan, om inga begränsningar hade funnits. Eftersom detta belopp överstiger det maximala beloppet på 20 000 000 kr, måste en fördelning av stödet ske i relation till det stöd som vart och ett av företagen annars skulle ha fått (d.v.s. enligt 31 § första stycket elstödsförordningen).

Beräkningen ska göras för vart och ett av företagen utifrån det stöd företaget hade fått om inga begränsningar hade funnits, se kolumn tre i tabellen.

Fördelning per företag enligt ovanstående exempel

Företag

Stöd beräknat utifrån elförbrukning

Fördelning enligt taket på 20 mnkr, beräknat utifrån elförbrukning

A

12 000 000 kr

9 600 000 kr

((12 mnkr/25 mnkr) x 20 mnkr)

B

7 000 000 kr

5 600 000 kr

((7 mnkr/25 mnkr) x 20 mnkr)

C

5 000 000 kr

4 000 000 kr

((5 mnkr/25 mnkr) x 20 mnkr)

D

1 000 000 kr

800 000 kr

((1 mnkr/25 mnkr) x 20 mnkr)

Totalt

25 000 000 kr

20 000 000 kr

Exempel: stödets fördelning inom en intressegemenskap med företag verksamma inom primärproduktion av jordbruksprodukter

I en intressegemenskap finns fem företag. Företag A och Företag B är verksamma inom primärproduktion av jordbruksprodukter. Inget av företagen i intressegemenskapen har fått andra stöd som ska räknas av.

Sett enbart till respektive företags elförbrukning skulle alla företagen i intressegemenskapen tillsammans ha rätt till 22 000 000 kr, se kolumn två i tabellen nedan, om inga begränsningar hade funnits. Eftersom detta belopp överstiger det maximala beloppet på 20 000 000 kr, måste en fördelning av stödet ske i relation till det stöd som vart och ett av företagen annars skulle ha fått (d.v.s. enligt 31 § första stycket elstödsförordningen). Se kolumn tre i tabellen nedan.

Eftersom Företag A och Företag B är verksamma inom primärproduktion av jordbruksprodukter kan de tillsammans få elstöd med maximalt 2 500 000 kr. Eftersom deras sammanlagda belopp, även efter en fördelning enligt första stycket, överstiger det maximala beloppet som de ska dela på, 2 500 000 kr, måste en fördelning även ske av denna del av stödet mellan Företag A och Företag B (31 § andra stycket elstödsförordningen). Fördelningen av beloppet ska ske mellan Företag A och Företag B i förhållande till storleken på det stöd som vart och ett av dessa företag hade haft rätt till om inga begränsningar hade gällt (d.v.s. utifrån stöd beräknat utifrån elförbrukning). I detta fall ska därför stödet för Företag A beräknas till 625 000 kr och för Företag B till 1 875 000 kr, sammanlagt 2 500 000 kr. Se kolumn fyra i tabellen nedan.

Den överskjutande delen på 1 136 364 kr (d.v.s. 909 091 kr + 2 727 273 - 2 500 000 kr) ska därefter fördelas till de företag i intressegemenskapen som inte omfattas av begränsningarna i 18 och 19 §§ elstödsförordningen, d.v.s. Företag C, Företag D och Företag E. En fördelning ska ske i förhållande till det stöd som vart och ett av dessa tre företag hade haft rätt till, om inga begränsningar hade funnits (31 § andra stycket elstödsförordningen).

Stöd beräknat enligt förbrukning för Företag C, Företag D och Företag E blir sammanlagt 18 000 000 kr.

Till Företag C ska stöd läggas till med 315 657 kr (d.v.s. (5 000 000/18 000 000)) x 1 136 364 kr. Utifrån motsvarande beräkning ska till Företag D läggas till stöd med 378 788 kr och till Företag E med 441 919 kr. Se kolumn fem i tabellen nedan.

Fördelning per företag enligt ovanstående exempel

Företag

Stöd beräknat utifrån elförbrukning

Beräkning enligt taket på 20 mnkr, beräknat utifrån elförbrukning

Beräkning på grund av tak för primär jordbruksproduktion

Beräkning enligt tak och enligt fördelning inom intressegemenskap

A (jordbruk)

1 000 000

909 091 kr ((1 mnkr/22 mnkr) x 20 mnkr)

625 000 kr ((1 mnkr /4 mnkr) x 2,5 mnkr)

625 000 kr

B (jordbruk)

3 000 000

2 727 273 kr ((3 mnkr /22 mnkr) x 20 mnkr)

1 875 000 kr ((3 mnkr /4 mnkr) x 2,5 mnkr)

1 875 000 kr

C

5 000 000

4 545 455 ((5 mnkr /22 mnkr) x 20 mnkr)

4 861 112 kr (4 545 455 + 315 657)

D

6 000 000

5 454 545 ((6 mnkr/22 mnkr) x 20 mnkr)

5 833 333 kr (5 454 545 + 378 788)

E

7 000 000

6 363 636 ((7 mnkr/22 mnkr) x 20 mnkr)

6 805 555 kr (6 363 636 + 441 919)

Totalt

22 000 000 kr

20 000 000 kr

20 000 000 kr

Referenser på sidan

Lagar & förordningar

Övrigt

  • Promemoria - Förslag till förordningen om elstöd till företag [1]