OBS: Detta är utgåva 2023.16. Visa senaste utgåvan.

En rapporterande enhet får välja att göra undantag för verksamhet av begränsad betydelse i en stat. Då bestäms tilläggsskattebeloppet för koncernenheterna i staten till noll.

Möjlighet att göra ett val

En rapporterande enhet får välja att göra undantag vid verksamhet av begränsad betydelse. Ett sådant undantag innebär att tilläggsskattebeloppet för koncernenheterna i en stat ska bestämmas till noll. Ett syfte med bestämmelsen är att undvika komplexiteten som en fullständig beräkning av den effektiva skattesatsen kan medföra. Koncernenheternas verksamhet ska anses vara av begränsad betydelse om följande två krav i 5 kap. 12 § första stycket TSL är uppfyllda:

  • Den genomsnittliga intäkten för koncernenheterna i staten är lägre än tio miljoner euro.
  • Det genomsnittliga justerade resultatet för koncernenheterna i staten är lägre än en miljon euro.

Belopp i annan valuta än euro ska räknas om (5 kap. 12 § tredje stycket TSL).

Den genomsnittliga intäkten ska vara genomsnittet av intäkterna för koncernenheterna under räkenskapsåret och de två föregående räkenskapsåren (5 kap. 13 § första stycket TSL). Det genomsnittliga justerade resultatet ska vara genomsnittet av vinsterna minskat med förlusterna för koncernenheterna under räkenskapsåret och de två föregående räkenskapsåren (5 kap. 13 § andra stycket TSL).

Om det för något av de två föregående räkenskapsåren inte fanns koncernenheter i staten med intäkt eller justerad förlust ska det räkenskapsåret undantas från beräkningen (5 kap. 13 § tredje stycket TSL). Intäkter och det justerade resultatet för statslösa koncernenheter och investeringsenheter ska undantas från de beräkningar som nämns ovan enligt 5 kap. 14 § TSL.

Valet att tillämpa undantaget gäller för ett år och det räkenskapsår som valet avser. Man behöver alltså inte återkalla valet (prop. 2023/24:32 s. 584).

Vad är verksamhet av begränsad betydelse?

En verksamhet ska anses vara begränsad om den genomsnittliga intäkten för koncernenheterna i staten är lägre än tio miljoner euro och det genomsnittliga justerade resultatet för koncernenheterna i staten är lägre än en miljon euro (5 kap. 12–14 §§ TSL).

Den genomsnittliga intäkten är genomsnittet av intäkterna för koncernenheterna under räkenskapsåret och de två föregående räkenskapsåren. Det genomsnittliga resultatet är genomsnittet av vinsterna minskat med förlusterna för koncernenheterna under räkenskapsåret och de två föregående. Om det för något räkenskapsår inte fanns koncernenheter i staten med intäkt eller justerad förlust ska räkenskapsåret undantas i beräkningen.

Ett räkenskapsår som är kortare än tolv månader ska intäkts- och resultatberäkningarna justeras i proportion till perioden som omfattas av den korta räkenskapsåret över ett kalenderår (prop. 2023/24:32 s. 270).

Investeringsenheter och statslösa enheter omfattas inte av undantaget. Minoritetsägda koncernenheter ingår däremot i beräkningen.

Referenser på sidan

Lagar & förordningar

Propositioner

  • Proposition 2023/24:32 Tilläggsskatt för företag i stora koncerner [1] [2]

Referenser inom tilläggsskatt för företag i stora koncerner