Riktvärdeangivelserna för elproduktionsenheter tas fram med hjälp av ortsprismetoden, produktionskostnadsmetoden och marknadsvärdesbedömningar. Hela landet är indelat i ett värdeområde, vilket innebär att det är samma riktvärdeangivelser som gäller för hela landet.
Förberedelsearbetet för elproduktionsenheter leds av Skatteverket och utförs i nära samarbete med Lantmäteriet. En referensgrupp bestående av branschföreträdare ges under arbetets gång möjlighet att lämna synpunkter i enlighet med 19 kap. 5 § andra stycket FTL.
För elproduktionsenheter ska riktvärdekartan El tas fram. Den ska innehålla de riktvärdeangivelser och uppgifter om de förutsättningar som gäller för beräkningar av riktvärden. För elproduktionsenheter är hela riket ett enda värdeområde (8 § SKVFS 2017:9).
Riktvärdeangivelser ska bestämmas för vattenkraftverk, samt för värmekraftverk av typerna kraftvärme, vindkraft och kärnkraft.
Det tas inte fram någon riktvärdeangivelse för kondenskraftverk eftersom det inte ska bestämmas något värde för sådan egendom (7 kap. 16 § FTL).
För vattenkraftverk ska det bestämmas en riktvärdeangivelse för vattenkraftverket i sin helhet och en för vattenkraftverkets markvärde. Riktvärdet för byggnaden blir mellanskillnaden mellan totalvärdet och markvärdet. Riktvärden ska bestämmas utan beaktande av andels- och ersättningskraft (15 kap. 2 § FTL).
Riktvärdeangivelserna ska anges i kronor per kilowattimme och avse normkraftverket och mark till ett sådant verk. Värdet för normkraftverket ska bestämmas med utgångspunkt i elproduktionens lönsamhet och med beaktande av priserna vid köp av likartade vattenkraftverk eller delar därav (15 kap. 6 § FTL).
Utöver riktvärdeangivelserna ska det enligt 30 § SKVFS 2017:9 fastställas faktorer för
Det ska bestämmas en riktvärdeangivelse för respektive typ av värmekraftverk och den ska anges i kronor per kilowatt installerad effekt (15 kap. 11 § FTL). Värdet ska bestämmas med utgångspunkt i återanskaffningskostnaden för ett nybyggt kraftverk och efter jämkning med hänsyn till lönsamheten för den totala elproduktionen i landet (15 kap. 13 § FTL).
För respektive typ av värmekraftverk ska det fastställas nedskrivningsfaktorer som beaktar den värdeminskning som har uppkommit efter året då kraftverket kunde tas i bruk. Faktorerna fastställs i tabeller i Skatteverkets allmänna råd (SKV A 2018:12) och har vid den allmänna fastighetstaxeringen 2019 beräknats med utgångspunkt i de nedan angivna livslängderna.
Typ av värmekraftverk |
Tabell |
Livslängd |
---|---|---|
Kraftvärme |
Nö-tabell |
25 år |
Vindkraft |
Nvi-tabell |
20 år |
Kärnkraft |
KN-tabell |
55 år |
Provvärderingen innebär att undersöka fastighetsmarknaden för elproduktionsenheter utifrån marknadsmässiga överlåtelser och beräkningar för att bestämma de marknadsvärdenivåer som gäller för den typ av elproduktionsenhet som ska taxeras. Med ledning härav tas de riktvärdeangivelser fram som behövs för att åsätta taxeringsvärden utifrån de enhetliga värderingsmodeller i FTL som finns för olika typer av elproduktionsenheter.
Riktvärdeangivelserna för både vattenkraftverk och värmekraftverk innefattar avkastningsberäkningar. För vattenkraftverken sker det genom en direkt avkastningsberäkning, och för värmekraftverken genom att återanskaffningskostnaden jämkas med hjälp av en avkastningsberäkning. Beräkningen innebär att man uppskattar marknadsvärdet genom att beräkna nuvärdet av den framtida avkastningen. Avkastningen består av driftnettot, det vill säga intäkter minus kostnader. Intäkter och kostnader ska räknas om till det genomsnittliga prisläget under nivååret (1 kap. 25 a § FTF respektive 1 kap. 34 § FTF).
Den huvudsakliga intäkten från elproduktion är från försäljningen av el. Det elpris som ska ligga till grund för avkastningsberäkningen är det genomsnittliga elpriset under nivååret och de fem föregående åren som har noterats vid Nord Pool Spot AS för produkten Elspot, elområden SE1–SE4 (1 kap. 25 a § FTF respektive 1 kap. 34 § FTF). Ett genomsnittligt elpris beräknas för respektive kraftverkstyp efter de uppnådda elpriserna för den aktuella kraftverkstypen.
Ett nybyggt vindkraftverk förutsätts ha rätt till tilldelning av elcertifikat, värdet av detta ingår därför i riktvärdeangivelsen för vindkraftverk (1 kap. 34 f § FTF). Vissa vattenkraftverk och kraftvärmeverk har också rätt till tilldelning av elcertifikat, men värdeinverkan av detta ska inte beaktas i riktvärdeangivelserna (1 kap. 25 a § FTF respektive 1 kap. 34 c § FTF). För de kraftvärmeverk och vattenkraftverk där det är aktuellt justeras i stället taxeringsvärdet upp för värdeinverkan av elcertifikat.
Avkastningsberäkningen ska göras med ledning av genomsnittliga kostnader under nivååret och de fem närmast föregående åren. För vattenkraftverk ska kostnader som är nödvändiga för en uthållig produktion ingå enligt 1 kap. 25 a § FTF. För värmekraftverk ska löpande kostnader som är nödvändiga ingå och förnyelsekostnader ska beaktas särskilt (1 kap. 34 § FTF).
För att få underlag om intäkter och kostnader för de olika kraftverken samlar Skatteverket in uppgifter under förberedelsearbetet. Den som under andra eller tredje året före taxeringsåret äger en elproduktionsenhet är efter föreläggande av Skatteverket skyldig att lämna de uppgifter som behövs till ledning inför den allmänna fastighetstaxeringen (19 kap. 8 § FTL).
Uppgiftsinsamlingen går ut till ägarna av ett stort urval av elproduktionsenheterna. Ägarna ska lämna årsbundna uppgifter för kraftverket om bland annat årsproduktion, drift- och underhållskostnader och inmatningskostnader.
Avkastningsberäkningar för kraftverk ska göras utifrån en kalkylränta på fem procent, samt med hänsyn till kostnader för inkomstskatt (1 kap. 4 § FTF).
I tabellen nedan listas de riktvärdeangivelser som gäller för den allmänna fastighetstaxeringen 2019 till och med den särskilda fastighetstaxeringen 2024 (SKV A 2018:12).
Kraftverk |
Riktvärdeangivelse |
---|---|
Vattenkraftverk, totalvärde |
3,14 kr/kWh |
Vattenkraftverk, mark |
1,12 kr/kWh |
Kraftvärme |
3 500 kr/kW |
Vindkraft |
7 100 kr/kW |
Kärnkraft |
4 800 kr/kW |