OBS: Detta är utgåva 2023.3. Visa senaste utgåvan.

Skattskyldighet inträder vid olika tidpunkter för olika typer av skattskyldiga. Här finns information om skattskyldighetens inträde vid import, otillåten införsel, tillverkning och användning för annat än avsett ändamål. Här finns också information om vad som gäller för bränsle för vilket skatt inte har redovisats eller påförts och för bränsle som då en upplagshavare eller registrerad varumottagare försätts i konkurs ägs av annan än konkursgäldenären.

Import och otillåten införsel till EU

För den som är skattskyldig enligt 5 kap. 13 § LSE för import eller otillåten införsel av bränsle till Sverige inträder skattskyldigheten vid den tidpunkt då tullskulden uppkommer i Sverige enligt tullagstiftningen, eller skulle ha uppkommit om bränslet hade varit belagt med tull (5 kap. 14 § första stycket LSE).

Om tullskuld uppkommer i ett annat EU-land, eller skulle ha uppkommit om bränslet hade varit belagt med tull, till följd av att en tulldeklaration ges in i det landet med stöd av ett sådant tillstånd för centraliserad klarering som avses i artikel 179 i unionstullkodexen, inträder skattskyldigheten vid den tidpunkt då tullskulden uppkommer eller skulle ha uppkommit i det andra EU-landet (5 kap. 14 § andra stycket LSE).

Tullskulden vid en import uppkommer vid den tidpunkt då tulldeklarationen godtas (artikel 77.2 i unionstullkodexen), (jfr prop. 2021/22:23 s. 77 och prop. 2021/22:61 s. 386).

Vid otillåten införsel följer tidpunkten för tullskuldens uppkomst av bestämmelserna i artikel 79 i unionstullkodexen om tullskuld vid bristande efterlevnad (jfr prop. 2021/22:61 s. 386).

Tillverkning eller användning för annat än avsett ändamål

I 5 kap. 17 § LSE finns bestämmelser om skattskyldighetens inträde för den som är skattskyldig enligt de bestämmelser som samlats i 5 kap. 16 § LSE.

Tillverkning eller bearbetning av bränsle utanför ett skatteupplag

För den som i Sverige yrkesmässigt tillverkar eller bearbetar bränsle utanför ett skatteupplag, d.v.s. den som är skattskyldig enligt 5 kap. 16 § 1 LSE, inträder skattskyldigheten när bränslet tillverkas eller bearbetas (5 kap. 17 § 1 LSE).

Införsel av bränsle genom ovanliga transportsätt

För den som för in bränsle som omfattas av 2 kap. 12 § andra stycket LSE från ett annat EU-land, dvs. den som är skattskyldig enligt 5 kap. 16 § 2 LSE, inträder skattskyldigheten när bränslet förs in till Sverige (5 kap. 17 § 2 LSE). Det som avses är sådant bränsle som förs in till Sverige från ett annat EU-land av en enskild person som själv transporterar bränslet hit och där bränslet är avsett för dennes eller dennes familjs personliga bruk, men där införseln inte omfattas av undantag från skatteplikt (jfr prop. 2021/22:61 s. 470).

Användning av bränsle för annat ändamål efter förvärvet

För den som är skattskyldig enligt 5 kap. 16 § 3 LSE inträder skattskyldigheten när bränslet används för ett ändamål som medför att skatt ska betalas med högre belopp (5 kap. 17 § 3 LSE). Detta gäller den som förvärvat bränsle för vilket ingen skatt eller lägre skatt ska betalas när bränslet används för ett visst ändamål men som använder bränslet för ett annat ändamål som medför att skatt ska betalas med högre belopp.

Användning av tjockolja för drift av motordrivna fordon

För den som är skattskyldig enligt 5 kap. 16 § 4 LSE inträder skattskyldigheten när bränslet används för ett ändamål som medför att skatt ska betalas med högre belopp (5 kap. 17 § 3 LSE). Detta gäller den som förvärvat bränsle som ger mindre destillat än 85 volymprocent vid 350°C och som använder bränslet för drift av motordrivna fordon.

Användning av bränsle för annat ändamål efter införseln

För den som är skattskyldig enligt 5 kap. 16 § 5 LSE inträder skattskyldigheten när bränslet används för ett ändamål som medför att skatt ska betalas med högre belopp (5 kap. 17 § 3 LSE). Detta gäller den som använder bränsle som vid införseln till landet undantagits från skatteplikt enligt 2 kap. 12 § LSE för annat ändamål än det som var förutsättningen för att bränslet undantagits från skatteplikt.

Användning av bränsle i luftfartyg, fartyg eller vissa båtar för privat ändamål

För den som är skattskyldig enligt 5 kap. 16 § 6 LSE inträder skattskyldigheten när bränslet används för ett ändamål som medför att skatt ska betalas med högre belopp (5 kap. 17 § 3 LSE). Detta gäller den som förvärvat bränsle utan skatt eller med skatt enligt 2 kap. 1 § första stycket 3 a LSE och som använder bränslet i luftfartyg, skepp eller vissa båtar när dessa används för privat ändamål.

Särskild skattskyldighet i vissa fall för bränsle för vilket skatten inte har redovisats eller påförts

I 5 kap. 18 § LSE finns bestämmelser om skattskyldighet när det inte finns någon känd skattskyldig enligt någon annan bestämmelse (jfr prop. 2021/22:61 s. 471 och prop. 2021/22:61 s. 388).

Varor som förvaras eller lagras när det inte finns någon annan känd skattskyldig

För den som är skattskyldig enligt 5 kap. 18 § LSE inträder skattskyldigheten vid den tidpunkt då bränslet kom att förvaras eller lagras utanför ett uppskovsförfarande (5 kap. 19 § första stycket LSE). Detta gäller den som förvarar eller lagrar skattepliktigt bränsle utanför ett uppskovsförfarande utan att skatten för bränslet har redovisats eller påförts i Sverige.

Begreppet ”innehas”, som tidigare användes i motsvarande bestämmelse, ersätts med ”förvaras eller lagras” eftersom det begreppet används i punktskattedirektivet (artikel 6.3.b). Med begreppet ”förvaras eller lagras” avses även ”förvarades eller lagrades” (jfr prop. 2021/22:61 s. 311).

Varor som förvaras eller lagras och ett tidigare undantag från skattskyldighet har upphört

För den som omfattas av undantag från skattskyldighet enligt 5 kap. 18 § andra stycket 2 LSE inträder skattskyldigheten när undantaget från skattskyldighet upphör (5 kap. 19 § andra stycket LSE).

Undantaget från skattskyldighet enligt 5 kap. 18 § andra stycket 2 LSE omfattar den som förvarar eller lagrar bränsle för vilket skattskyldighet, men inte redovisningsskyldighet, har inträtt för någon annan aktör. Detta gäller under förutsättning att den som förvarar eller lagrar bränslet har skälig anledning att anta att skatten för bränslet kommer att redovisas.

Skattskyldighet kan inträda vid en tidpunkt när den som förvarar eller lagrar bränslet inte längre har skälig anledning att anta att skatt kommer att redovisas för bränslet eller när redovisningstidpunkten för den andra aktören inträder utan att skatt har redovisats (jfr prop. 2021/22:61 s. 471 och prop. 2021/22:61 s. 389).

Bränsle som ägs av annan än konkursgäldenären

För den ägare som enligt 4 kap. 18 § LSE är skattskyldig för bränsle istället för ett konkursbo inträder skattskyldigheten vid den tidpunkt då skattskyldighet skulle ha inträtt för den upplagshavaren eller varumottagaren som försatts i konkurs (4 kap. 18 § andra stycket LSE).

Skattskyldigheten för ägaren ersätter skattskyldighet för konkursboet och är bara aktuell i de situationer där konkursboet annars skulle ha blivit skattskyldigt. Om det är en upplagshavare som försatts i konkurs är det således endast om skattskyldighet för denna inträder enligt bestämmelserna om skattskyldighet för upplagshavare, t.ex. därför att varan lämnar skatteupplaget utan att flyttas vidare under uppskovsförfarandet, som skattskyldighet blir aktuell för ägaren (jfr prop. 2013/14:10 s. 121 och prop. 2021/22:61 s. 459).

Kompletterande information

Övriga skattskyldiga redovisar skatten i en särskild skattedeklaration.

Referenser på sidan

Lagar & förordningar

Propositioner

  • Proposition 2013/14:10 Vissa frågor om förfarandet avseende skatt på alkoholvaror, tobaksvaror och energiprodukter [1]
  • Proposition 2021/22:23 Ändrat alkoholskattedirektiv och vissa andra ändringar [1]
  • Proposition 2021/22:61 Nytt punktskattedirektiv och vissa andra ändringar [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9]