OBS: Detta är utgåva 2023.6. Sidan är avslutad 2023.
Elstödet ska tillgodoräknas företaget genom kreditering på skattekontot. Om en avstämning av skattekontot visar att det finns ett överskott ska utbetalning ske om det inte finns hinder mot detta.
Elstödet ska tillgodoräknas företaget genom kreditering på företagets skattekonto (4 § elstödslagen). Detta innebär exempelvis att avräkning kommer att ske mot underskott som består av skatter och avgifter enligt de vanliga bestämmelserna i skattekontosystemet, på motsvarande sätt som gäller för andra stöd som krediteras skattekontot. Det innebär även att avräkning enligt avräkningslagen kommer att ske (prop. 2022/23:107 s. 15).
Om det finns ett överskott på skattekontot efter kreditering av elstöd, ska överskottet automatiskt betalas ut till det konto som har hämtats in om betalningsmottagarens bank eller kreditmarknadsföretag, d.v.s. till samma mottagarkonto som utbetalningar från skattekontot normalt görs till. Utbetalning ska som mest göras med det belopp som har beviljats i elstöd (5 § första stycket elstödslagen). Detta innebär att om det fanns ett underskott på skattekontot när elstödet krediterades så kommer beloppet i första hand att avräknas mot underskottet. Endast det belopp som överstiger underskottet kommer att betalas ut. Om det i stället fanns ett överskott på skattekontot när elstödet krediterades så kommer utbetalningen att begränsas till det belopp som har beviljats i elstöd. Resterande del av överskottet kommer inte att betalas ut automatisk med anledning av att elstödet har krediterats utan kommer att hanteras enligt de vanliga reglerna för skattekontot. Information om de vanliga reglerna för återbetalning från skattekontot hittar du under När ska Skatteverket betala tillbaka skatter och avgifter?
Skatteverket får besluta om utbetalning från skattekontot på annat sätt än till det anmälda mottagarkontot om särskilda förhållanden motiverar det (5 § första stycket elstödslagen). Det kan bli aktuellt exempelvis om mottagaren inte har registrerat ett konto. Men det finns ingen skyldighet för Skatteverket att göra utbetalningar på annat sätt än till det anmälda mottagarkontot (prop. 2022/23:107 s. 39 f.).
Om kontohavaren inte vill att beloppet (helt eller delvis) ska betalas ut från skattekontot utan i stället önskar att beloppet ska vara kvar där, t.ex. för att kunna avräknas mot framtida skatter och avgifter som kommer förfalla till betalning men ännu inte beslutats, så kan kontohavaren hindra återbetalning genom registrering av en utbetalningsspärr.
Krediteringen av elstödet påverkar inte eventuella tidigare medgivna anstånd med betalning av skatter eller avgifter (prop. 2022/23:107 s. 16).
Överskottet på skattekontot ska inte betalas ut om det finns hinder mot återbetalning enligt 64 kap. 4 § SFL (5 § andra stycket elstödslagen). Ett sådant hinder mot utbetalning kan bl.a. vara om beloppet eller delar av beloppet behövs för avräkning enligt 62 kap. 11 § SFL. Av den bestämmelsen framgår att inbetalda och andra tillgodoräknade belopp i första hand ska räknas av från den del av betalarens sammanlagda skuld för skatter och avgifter (sammanlagd skatteskuld) som inte har lämnats för indrivning och i andra hand från den del av skulden som har lämnats för indrivning.
Ett annat exempel på när det finns hinder mot återbetalning är om överskottet kan behövas för betalning av vissa skatter och avgifter som har beslutats men som ännu inte har förfallit till betalning.
Om det finns ett överskott på skattekontot efter kreditering av ett elstöd, ska intäktsränta enligt 65 kap. 4 § tredje stycket SFL beräknas på överskottet från och med dagen efter tillgodoräknandet (5 § tredje stycket elstödslagen). Detta innebär att intäktsräntan beräknas från samma tidpunkt som räntan ska beräknas på ett återkrav.
Det finns bestämmelser i elstödslagen som syftar till att hindra den som har skulder hos Kronofogden från att överlåta en fordran på elstöd och därigenom undgå att fordran utmäts.
Ett företags fordran på elstöd som ska tillgodoräknas får därför inte överlåtas innan beloppet kan betalas ut (16 § elstödslagen). Bestämmelsen motsvarar förbud mot överlåtelse av skatter och avgifter enligt 71 kap. 2 § SFL.
En sådan fordran får utmätas trots att den inte får överlåtas. Utmätning får dock göras först efter det att Kronofogden har fått tillfälle att ta fordran i anspråk enligt avräkningslagen (17 § första stycket elstödslagen). Om staten har en motfordran på skatter, avgifter, böter, viten m.m. och om motfordringen är registrerad för indrivning i utsökningsregistret så kan avräkning mot allmänna mål därför ske innan elstödet eller det överskott som kvarstår på skattekontot betalas ut (prop. 2022/23:107 s 25).
Bestämmelserna i 5 kap. 1–3 §§ utsökningsbalken om vad som ska undantas med hänsyn till gäldenärens behov ska inte tillämpas vid utmätning av en fordran på elstöd som ska betalas ut (17 § andra stycket elstödslagen).