Den som har trängselskatt och tilläggsavgift att betala kan i vissa fall få anstånd med inbetalningen.
Vid begäran om anstånd med betalning ska bestämmelserna i 63 kap. 2, 4–7 och 23 §§, 65 kap. 4 § första stycket och 7 § samt 67 kap. 5 § första stycket 6 SFL tillämpas. Med skattetillägg avses tilläggsavgift (17 § LTS).
Fr.o.m. den 1 juli 2022 gäller att när en EETS-väganvändare har träffat avtal med en EETS-betalningsförmedlare är betalningsförmedlaren betalningsskyldig för skatten. Det är därför i de fallen betalningsförmedlaren som kan ansöka om anstånd med betalningen (prop. 2021/22:118 s. 60).
Skatteverket ska, efter ansökan, bevilja anstånd med inbetalning av trängselskatt om det är tveksamt hur stort belopp som kommer att behöva betalas, s.k. ändringsanstånd (63 kap. 4 § SFL). Anstånd för att undvika betydande skada enligt 63 kap. 5 § SFL är inte aktuellt när det gäller trängselskatt då det inte kan anses röra sig om några betydande belopp.
Anståndstiden för ändringsanstånd får bestämmas till längst tre månader efter dagen för beslutet i den fråga som har föranlett anståndet (63 kap. 6 § SFL).
Bestämmelserna i 63 kap. 7 § SFL som avser anstånd med inbetalning av skattetillägg och kontrollavgift gäller även för tilläggsavgift.
Skatteverket får medge anstånd med betalning av trängselskatt eller tilläggsavgift om det kan antas vara till fördel för det allmänna s.k. borgenärsanstånd eller handläggningsanstånd (63 kap. 23 § SFL).
Bestämmelserna om kostnadsränta vid anstånd i 65 kap. 4 § första stycket och 7 § SFL tillämpas för anstånd med betalning av trängselskatt (17 § LTS). Detta innebär att ränta ska betalas på beloppet för den trängselskatt som ska betalas efter anståndstidens utgång.
Kostnadsräntan beräknas fr.o.m. dagen efter trängselskattens ursprungliga förfallodag t.o.m. den dag då betalning senast ska ske med anledning av anståndsbeslutet. Kostnadsräntan beräknas efter en räntesats som motsvarar basräntan enligt 65 kap. 4 § första stycket SFL.