OBS: Detta är utgåva 2024.1. Visa senaste utgåvan.
- Vägledning »
- 2024 »
- Skattebetalning & borgenärsarbete »
- Betalningsansvar för annans skatter och avgifter »
- Ombud för generalrepresentation
Ombud för generalrepresentation
Ett ombud för en generalrepresentation är en företrädare med visst ansvar. Det gäller främst ett ansvar för att deklarera.
Vem ska ha ett ombud för generalrepresentation?
Om en försäkringsgivare i en försäkringssammanslutning bedriver verksamhet i Sverige genom generalrepresentation ska generalrepresentationen ledas av ett ombud som är bosatt i Sverige (1 kap. 12 § LUFV). Med försäkringssammanslutning avses en sammanslutning av fysiska eller juridiska personer som utan solidariskt ansvar meddelar försäkring (1 kap. 11 § LUFV). Som exempel kan nämnas Lloyd’s i London.
Ombudet ska deklarera och betala för företaget
Det är ombudet som ska deklarera och betala skatter och avgifter för verksamheten samt i övrigt företräda företaget i frågor som rör sådana skatter och avgifter (5 kap. 1 § första stycket SFL). Bestämmelsen avser skadeförsäkringsföretag och innebär att ombudet inte bara ska lämna skattedeklarationer utan även inkomstdeklaration inklusive skyldigheten att i vissa fall lämna en preliminär inkomstdeklaration eller en skalbolagsdeklaration.
Underlag för kontroll av att deklarationsskyldigheten fullgörs ska finnas tillgängligt hos ombudet (5 kap. 1 § andra stycket SFL). Det är således ombudets uppgift att hålla underlaget för generalrepresentationens redovisning tillgängligt för Skatteverkets kontroll.
Ombudets ansvar för verksamheten
Ombudets ansvar för verksamheten här i landet kan jämställas med det ansvar som vd eller en styrelseledamot i ett svensk försäkringsbolag har för bolagets verksamhet, trots att ombudet inte är involverat i den verksamhet som drivs inom sammanslutningen (prop. 2001/02:42 s. 23 och 29–30).