Ett samordningsnummer ska förklaras vilande om det inte har kommit in någon ansökan om förnyelse av samordningsnumret till Skatteverket inom en viss tid, eller om det finns andra skäl för det.

Ett samordningsnummer kan förklaras vilande

Ett samordningsnummer ska förklaras vilande om

Uppgift om vilandeförklaring av ett samordningsnummer och om vilandeförklaring skett efter fem år eller av andra skäl, får behandlas i folkbokföringsdatabasen (2 kap. 3 § första stycket 19 FdbL). Ett samordningsnummer som har förklarats vilande bör inte användas utan närmare kontroll.

Vilandeförklaring efter fem år

Ett samordningsnummer ska förklaras vilande om det inte har kommit in någon ansökan om förnyelse av numret vid utgången av det femte kalenderåret efter det år då numret tilldelades eller senast förnyades (3 kap. 2 § 1 SNL). Ett samordningsnummer som tilldelats under 2019 ska t.ex. förklaras vilande om någon ansökan om förnyelse inte har kommit in till Skatteverket vid utgången av 2024.

Detsamma gäller för personnummer som före år 2000 tilldelats utan samband med folkbokföring (TP-nummer), om någon anmälan om förnyelse inte har kommit in och personen inte heller senare har folkbokförts (3 kap. 4 § SNL).

TP-nummer före år 2000 ska anses tilldelade år 2018

Vid tillämpningen av SNL ska ett personnummer som tilldelats utan samband med folkbokföring (TP-nummer) före år 2018 anses ha tilldelats under 2018 (övergångsbestämmelserna till SNL, punkten 2). Det innebär att ett sådant nummer ska förklaras vilande vid utgången av år 2023 om någon anmälan om förnyelse inte kommit in till Skatteverket innan dess (prop. 2021/22:276 s. 127 f. och 148).

Vilandeförklaring av andra skäl

Ett samordningsnummer ska även förklaras vilande om det finns andra skäl för det (3 kap. 2 § 2 SNL). Skäl för att vilandeförklara ett samordningsnummer kan exempelvis finnas när (prop. 2020/21:160 s. 62, 67 f. och 99):

  • samordningsnumret tilldelats på felaktiga grunder, t.ex. med stöd av falska identitetsuppgifter
  • personen t.ex. har avslutat studier eller en tillfällig tjänst och dessutom har lämnat landet
  • någon har tilldelats flera samordningsnummer som ligger till grund för olika identiteter
  • personen har bosatt sig i landet och ska folkbokföras.

Det är även möjligt att den uppgift som är registrerad om en enskilds kontaktadress kan ge en indikation till Skatteverket om att det bör utredas om ett samordningsnummer ska förklaras vilande (prop. 2020/21:160 s. 74).

Det som gäller för vilandeförklaring av samordningsnummer av andra skäl gäller också för TP-nummer (3 kap. 4 § SNL).

Ett samordningsnummer eller TP-nummer som har vilandeförklarats bör inte användas utan närmare kontroll

Ett samordningsnummer eller TP-nummer som har förklarats vilande finns fortfarande kvar i folkbokföringsdatabasen. Myndigheter som använder numret i sin verksamhet kan dock genom en registerkontroll mot aviseringssystemet Navet få kännedom om att numret är vilande och får därmed en upplysning om att numret inte bör användas utan vidare eftertanke. Ett vilande samordningsnummer har inte en aktuell identitetsnivå. Det framgår därför inte av Navet vilken identitetsnivå som senast var registrerad för ett vilandeförklarat nummer.

För privata aktörer som använder sig av Statens personadressregister, SPAR, finns uppgifter om personer som har tilldelats samordningsnummer med styrkt respektive sannolik identitet. Även användare av SPAR kommer vid en kontroll av ett samordningsnummers status att få kännedom om att numret är vilandeförklarat (prop. 2020/21:160 s. 64 och 4 § SparL).

Trots att ett samordningsnummer eller TP-nummer har förklarats vilande står det varje aktör fritt att ändå använda numret. Att ett nummer vilandeförklaras innebär inte att information som är kopplad till numret går förlorad. Numret kan fortfarande användas för att undvika personförväxling och utbyta information. Möjligheten att vilandeförklara samordningsnummer och TP-nummer ska enligt förarbetena skapa bättre förutsättningar för användare av numret att bedöma hur de ska förhålla sig till ett visst nummer. Det är upp till varje aktör att avgöra om och hur numret ska användas i den egna verksamheten (prop. 2020/21:160 s. 65).

Referenser på sidan

Lagar & förordningar

  • Folkbokföringslag (1991:481) [1]
  • Lag (1998:527) om det statliga personadressregistret [1]
  • Lag (2001:182) om behandling av personuppgifter i Skatteverkets folkbokföringsverksamhet [1]
  • Lag (2022:1697) om samordningsnummer [1] [2] [3]

Propositioner

  • Proposition 2020/21:160 Säkrare samordningsnummer och bättre förutsättningar för korrekta uppgifter i folkbokföringen [1] [2] [3] [4]
  • Proposition 2021/22:276 Stärkt system för samordningsnummer [1]